Hej
Vi har haft byggare hemma som kopplat in vattenburen golvvärme för ett rum och en minishunt till denna.
Jag har lite bristande förtroende för rörisen, så jag vill gärna ha lite tips på vägen för att kunna se till att det blir rätt.
1. Jag funderar på om shunten är fel inkopplad.
Värmesystemet är en värmepump med extern varmvattenbehållare.
Prioritering av produktion av radiatorvärme eller varmvatten sköts av en motorventil.
Om jag uppfattar det rätt så han man kopplat in golvvärmen innan denna motorventil och returen på radiatorsystemets retur.
Det gör väl att alltid när VP går så får GV varmvatten oavsett om det produceras värme eller varmvatten. Skönt, men när du VV produceras så får värmesystemet varmt vatten på returen och producerar inte värme o den utsträckning som tänkt.
Eller har jag fel?
2. Även om VP går och värme eller VV produceras så går ingen värme ut till golvvärmen. Termostaten är högt ställd, men inget händer.
Tacksam för input.
Vi har haft byggare hemma som kopplat in vattenburen golvvärme för ett rum och en minishunt till denna.
Jag har lite bristande förtroende för rörisen, så jag vill gärna ha lite tips på vägen för att kunna se till att det blir rätt.
1. Jag funderar på om shunten är fel inkopplad.
Värmesystemet är en värmepump med extern varmvattenbehållare.
Prioritering av produktion av radiatorvärme eller varmvatten sköts av en motorventil.
Om jag uppfattar det rätt så han man kopplat in golvvärmen innan denna motorventil och returen på radiatorsystemets retur.
Det gör väl att alltid när VP går så får GV varmvatten oavsett om det produceras värme eller varmvatten. Skönt, men när du VV produceras så får värmesystemet varmt vatten på returen och producerar inte värme o den utsträckning som tänkt.
Eller har jag fel?
2. Även om VP går och värme eller VV produceras så går ingen värme ut till golvvärmen. Termostaten är högt ställd, men inget händer.
Tacksam för input.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om gv är kopplat före växelventil så går ju golvvärmen alltid. Dels innebär ju det att mängden varmvatten som vp kan producera sjunker något (tar längre tid att värma upp beredaren) men även att cop sjunker, eftersom man producerar golvvärme med den sämre cop som värmepumpen har när den gör varmvatten.
Termostaten på minishunten ska ju förhindra att temp ut på golv blir för hög.
Om ingen värme går ut till golvvärmen så får nog installatören pallra sig tillbaka och driftsätta det. Svårt att säga vad som är fel om det aldrig varit driftsatt ordentligt?
Det finns en anledning till att man har en växelventil och växlar mellan värmesystem och varmvattenproduktion. Om inte du har en extremt höga krav på jämn inomhustemp så kan jag tycka att man borde ha gjort en standardinstallation och satt golvvärmen efter växelventilen.
Termostaten på minishunten ska ju förhindra att temp ut på golv blir för hög.
Om ingen värme går ut till golvvärmen så får nog installatören pallra sig tillbaka och driftsätta det. Svårt att säga vad som är fel om det aldrig varit driftsatt ordentligt?
Det finns en anledning till att man har en växelventil och växlar mellan värmesystem och varmvattenproduktion. Om inte du har en extremt höga krav på jämn inomhustemp så kan jag tycka att man borde ha gjort en standardinstallation och satt golvvärmen efter växelventilen.
Tack
Kan du se nåt annat som är felkopplat, eller är det bara att GV är kopplad innan växelventilen som man kan se eller förstå just nu?
/P
Kan du se nåt annat som är felkopplat, eller är det bara att GV är kopplad innan växelventilen som man kan se eller förstå just nu?
/P
V Vector skrev:
Oj, det var inte lite felkopplat. Det måste rätt kasst delta-T med en cirkulationspump direkt mellan fram och retur på värmepumpen.V Vector skrev:
Friskt pressat allt fel.
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/lathund-lk-minishunt-m60n.pdf
Byt firma efter att det här är fixat.
Liknande trådar
-
Vilken kabel är felkopplade till belysningen?
Belysning -
Kan man använda "zoner" i en LVP för att ersätta en golvvärmeshunt?
Värmepumpar -
Kan jag dimensionera framledning till golvvärmeshunt på detta vis?
Värme allmänt -
Golvvärme felkopplad i enrörssystem
Vatten & Avlopp -
Är värmen felkopplad? Utgående värme går till nedre anslutningen på radiatorn.
Värmepumpar