Har en diskmaskin som strular.
Trodde först det berodde på att värmeelementet inte värmde av någon anledning men kollade alla brytare och villkor i serie med elementet, kom snart fram till att det ej blir vattentryck inuti värmeelementet och att flödes-microbrytaren därför ej aktiveras.

Satte in en GoPro kamera i diskmaskinen och körde igång ett program.

Det som sker är att den fyller på med vatten tills flottören på sidan flyter upp och meddelar microbrytaren där att nivån är ok, då stannar fyllningen, men direkt startar tömningspumpen...
Sedan avlöser dessa två varandra en stund där maskinen fyller, sen tömmer, fyller igen, sen tömmer igen, osv osv.
Det slutar med att maskinen börjar sitt program och kör som den ska men UTAN vatten inuti... detta visade filmen från GoPro kameran efterråt.
Man ser på filmen att det finns vatten på botten runt sil/filtret, men så fort programmet drar igång sugs det ner till pumpen, "propellern" startar och sprutar till en gång sedan stannar den igen och det bara rinner vatten ur den. Vattnet räcker inte till för att cirkulera.

Vad gör att den evakuerar vattnet direkt efter att den fyllt på?

Kan man få fram någon felkod på displayen, står inget i min manual om hur man gör dessvärre...

Tacksam för tips då det är en bra maskin, trots sina 10 år, men har aldrig missat förrän nu...

E nummer är : SE55M550EU/70

/Mats
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
A
kolla slangen efter flottörhuset
dvs ta bort den och spola vatten igenom
 
Jag plockade bort slangen och upptäckte att det satt matrester i denna en bit in, man kunde fuylla slangen med vatten, hålla den lodrätt och inget rann ut i andra änden, så nog var där stopp alltid...
Efter rengörning av nämnd slang så fyller den åter vatten som den ska, och evakuerar inte längre som tidigare.

Då det under felsökningen lyckades ske en fadäs med luckbrytaren är denna beställd ny och skall bytas ut så att maskinen åter stannar när man öppnar luckan, idag har jag fått bygla den tillfälligt så att maskinen endast stannar på manöverknappen.

Men kan gladeligen meddela att efter nattens körning har maskinen gjort rätt för sig och kört igenom programmets alla sekvenser, sköljt, diskat och åter sköljt med rätt mängd vatten och värme.

Det var alltså inget fel på maskinens komponenter, och hade inte en plastbygel på lucklåset brustit under felsökningen hade det helt sonika räckt med nämnd slangrengörning.

Jag tackar för tipset med slangen "electroluxaren", det är ibland de enklare sakerna man ser förbi när saker inte fungerar. Men nu har jag iaf mätt upp varenda elkomponent på maskinen, lödat om styrkortet, rengjort och inte minst bekantat mig med hur en Diskmaskin från Siemens/Bosch fungerar :).

Nu ska här diskas!

Med vänlig hälsning
Mats
 
bsh_maskin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på maskinen i fråga.

bsh_slang.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangen som var boven i dramat inringad i rött.

Kanske ett bra tips om fler har liknande bekymmer!

/Mats
 
  • Gilla
Tomblo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.