S Stefan1972 skrev:
Fast ser det ut så där vid toaletten så kan man ju utgå ifrån att resten är lika taffligt också.........Av det man ser i öppningen kan man ju fråga sig hur många lager det är egentligen........och hur ser det ut i övrigt...Golvbrunnen vid dusch kanske är spännande den också.....
Det är rätt!
Det där problemet går nog att lösa genom att ta bort golvmaterialet ovanför tätskikt, limma manschett mot tätskitkt
-och- rör men knappast med silkon, det ska vara bättre grejer, det enda godkända i det här fallet är nog utetanlim.

Emellertid, -endast- med förutsättning att tätskiktet är godkänt?
Det ser ut att vara av billig byggplast från biltema?
Det duger ju inte, troligen måste all klinker/golvplast bort och godkänt tätskikt installeras.

Sen eller snarare först ska resten av huset undersökas!
All VVS skulle åtminstone jag undersöka så långt det går, kanske med tråd-kamera.
Vatten och radiatorsystem om det existerar, hur är det med det?
Anslutningen med spolvatten till toaletten verkar ju också vara ett amatörjobb. Sätta en skarv så nära väggen kan ju inte vara godkänt!

jag har en katastrofinstallation/hemmabygge här i Roslagen på 10 km avstånd som ägaren vägrar att göra något åt...
Man har "glömt" att löda vissa skarvar i radiatorsystemet.
Det är egentligen otroligt hur kortsynta vissa människor är...
 
Redigerat:
  • Gilla
Chopaan
  • Laddar…
T teo77 skrev:
Ser ut som att toan är placerad långt från duschen, då det är pärlspont på väggen. Generellt rekommenderas tätskikt i hela badrummet, men undantag kan göras på vägg där vattenstänk inte förekommer. Installationen ser ut att vara korrekt utförd från början. En gummimanschett har använts (det grå trasiga gummit), men gått sönder vid ett byt av toaletten. Så inget dolt fel.

Vill du återställa så får du ta bort ett par klinkerplattor, sätt i ett nytt rör (såga av det 4-5 cm ovanför klinkern), på med en manschett runt röret och sen måla på nytt tätskikt. Sen kan du byta toalett mot en med dolt vattenlås, så du täcker lagningen.

Alternativt sätter du bara dit en ny wc-anslutning (kort rör med gummitätning, typ som en wc-stos fast längre). Sen lagar du med målad tätskikt runt om och täcker allt med en wc-huv.
Det stämmer att toaletten är relativt långt från dusch och badkar. Men om förra ägaren bytt stos/bytt toalettstol eller vad som nu har hänt så gick det ju sönder vid detta tillfälle?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Används inte en tätningsmassa som "aldrig" torkar/härdar vid just avlopp och genomföringar i bostäder? Kommer inte ihåg namnet men sett det användas här på BH bl a under diskbänkar etc.
Tec7 torde väl vara utmärkt för detta ändamål? Det kanske inte är vanligt att använda i badrum, men för detta ändamålet.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Där ser man.
Bättre kunskap än på forumet finns inte.
Silicone är visst bra, men definitivt inget Universalmedel att smeta på både här o där.
Vem skulle t ex komma på att kitta fönster med Silicone?

Hade jag använt detta för att täta mellan fotplåt? och skorsten så hade läcka kommit som ett brev på posten. Just där blev det en riktigt kletig butylmassa.
 
P
S Stefan1972 skrev:
Det är såna här gånger man snudd på ska demontera saker för att undersöka...........Så fort nån nämner "har gjort det själv med en kompis som är byggare" så ska klockorna ringa direkt.........Om inte annat så bör man ju nästan utgå ifrån att det är dåligt gjort och pruta därefter och nästan vara förberedd.
Fast ofta är det tvärt om, om du någon gång är noggrann är det väl när du gör något till dig själv.
Har haft en del med fönstertillverkaren Velux att göra och enligt min kontakt har de mindre fel/reklamationer med egenmonterade fönster än med fönster monterade av byggfirmor (procentuellt).
I TSs fall, ser det ju ut som att tätningsmanschetten suttit runt WC-anslutningen och gått sönder vid demonteringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Det är rätt!
Det där problemet går nog att lösa genom att ta bort golvmaterialet ovanför tätskikt, limma manschett mot tätskitkt
-och- rör men knappast med silkon, det ska vara bättre grejer, det enda godkända i det här fallet är nog utetanlim.

Emellertid, -endast- med förutsättning att tätskiktet är godkänt?
Det ser ut att vara av billig byggplast från biltema?
Det duger ju inte, troligen måste all klinker/golvplast bort och godkänt tätskikt installeras.

Sen eller snarare först ska resten av huset undersökas!
All VVS skulle åtminstone jag undersöka så långt det går, kanske med tråd-kamera.
Vatten och radiatorsystem om det existerar, hur är det med det?
Anslutningen med spolvatten till toaletten verkar ju också vara ett amatörjobb. Sätta en skarv så nära väggen kan ju inte vara godkänt!

jag har en katastrofinstallation/hemmabygge här i Roslagen på 10 km avstånd som ägaren vägrar att göra något åt...
Man har "glömt" att löda vissa skarvar i radiatorsystemet.
Det är egentligen otroligt hur kortsynta vissa människor är...
Byggplast från Biltema??? Ja försök att lägga klinkers på det. Lyckas du, skulle du nästan få nobelpris i plattsättning.
Ärligt talat tror jan snarast att det ör dags för dig, att boka tid för synundersökning. Det grön-aktiga på bilden visar tydligt rester av en tätskiktfolie. Men det är ofta fötekommande på forum, att "drevet går". Alltså om något litet visats sig vara fel, så vill folk se att allt är katastrof. Man letar med lupp, efter fler saker som kan vara fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast ofta är det tvärt om, om du någon gång är noggrann är det väl när du gör något till dig själv.
Har haft en del med fönstertillverkaren Velux att göra och enligt min kontakt har de mindre fel/reklamationer med egenmonterade fönster än med fönster monterade av byggfirmor (procentuellt).
I TSs fall, ser det ju ut som att tätningsmanschetten suttit runt WC-anslutningen och gått sönder vid demonteringen.
Vet inte om du såg bilden på stosen, men detta är alltså det enda som anslutit från golvnivå ner i avloppröret som ligger under golvnivå. Manchetten kan väl omöjligt ha suttit tätt mot den med tanke på kanterna som sticker ut?

Tror att det är en sån här (eventuellt liknande äldre modell): https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-wc-anslutning-exc-30-mm-h-145-mm/

Ett utdrag från manualen från Faluplast (tillverkaren):

För montering med klinker:
Kapa utloppsrör så att det sticker upp ur golv max 10mm ovanför färdigt klinkergolv.
Fäst membranflänsen/rörmanschett mot utloppsrör, ej mot stos!!
Lägg färdigt klinkergolv.
Verifiera att utloppsrör max sticker upp 10mm från golv. Vid behov kapa.
Montera stos i utloppsrör.
 
  • En hand håller en vit plastdel över svartvit rutigt golv. Delen ser ut att vara köksutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Många verkar resonera som att alla skikt tillkommit samtidigt........Enda sanningen är väl att flera olika lägenhetsinnehavare vardera har sminkat en gris.....Dvs de har bara byggt på det gamla golvet med nya tjusiga skikt. Det är nog ingen som tätskiktat nåt utan alla har väl resonerat som så att det i botten, det gamla får räcka. Sen har man bara byggt på uppåt. Från början har väl röret stuckit upp ur golvet och antagligen så är det väl tätskikt längst ner mot röret.
 
S Stefan1972 skrev:
Många verkar resonera som att alla skikt tillkommit samtidigt........Enda sanningen är väl att flera olika lägenhetsinnehavare vardera har sminkat en gris.....Dvs de har bara byggt på det gamla golvet med nya tjusiga skikt. Det är nog ingen som tätskiktat nåt utan alla har väl resonerat som så att det i botten, det gamla får räcka. Sen har man bara byggt på uppåt. Från början har väl röret stuckit upp ur golvet och antagligen så är det väl tätskikt längst ner mot röret.
Jag är tveksam. Tog lite nya bilder nu och jag kan se isoleringen under spånskivan, går att se på en av de bifogade bilderna.
 
  • Slitet, skadat golv runt cirkulär öppning, smuts och debris, förfall, behöver reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna byggnadsmaterial, gammal färg, mögel, skikt av trä och metall med smuts och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
P Pickadollen skrev:
Tec7 torde väl vara utmärkt för detta ändamål? Det kanske inte är vanligt att använda i badrum, men för detta ändamålet.
Vilken Tec7 är det som gäller här? Har sett flera varianter, dels Lim&fog som innehåller Etylendiamin, och dels Lim&fogmassa som innehåller Trimetoxisilyl. (Den första är svart/vit, den andra är transparent.)
Sedan finns andra sorter som innehåller MS-polymer som jag antar inte gäller här.
 
A AG A skrev:
Byggplast från Biltema??? Ja försök att lägga klinkers på det. Lyckas du, skulle du nästan få nobelpris i plattsättning.
Ärligt talat tror jan snarast att det ör dags för dig, att boka tid för synundersökning. Det grön-aktiga på bilden visar tydligt rester av en tätskiktfolie. Men det är ofta fötekommande på forum, att "drevet går". Alltså om något litet visats sig vara fel, så vill folk se att allt är katastrof. Man letar med lupp, efter fler saker som kan vara fel.
Jaså? Det är ett amatörjobb. Inget snack om saken, med eller utan plastfolie.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vilken Tec7 är det som gäller här? Har sett flera varianter, dels Lim&fog som innehåller Etylendiamin, och dels Lim&fogmassa som innehåller Trimetoxisilyl. (Den första är svart/vit, den andra är transparent.)
Sedan finns andra sorter som innehåller MS-polymer som jag antar inte gäller här.
Jag är ingen expert på området - men jag förutsätter att det skulle funka med deras "vanliga" produkt:
https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=3793&GroupID=GROUP101&ProductID=PROD501

"Användingsområden
TEC7 kan användas både inom- och utomhus, till både fogning, konstruktion, tätning, reparation och limning"

Nackdelar är:
Enormt kladdigt
Dyr
Trögt som katten - behöver en kraftfull fogspruta (en billig i tunnplåt räcker inte)

Förutom det är det sjukt bra till det mesta anser jag; limma, foga m.m. Min granne limmade sin stötfångare på bilen - funkade hur bra som helst
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Jaså? Det är ett amatörjobb. Inget snack om saken, med eller utan plastfolie.
Vad är det som gör att du förutsätter att det är dåligt gjort. Vi kan ju bara säga något om det vi ser. Jag ser en golvspånskiva, en gipsskiva, flytspackel, tätskiktsmassa plus folie, fix och klinker. Så långt finns ingenting att anmärka på. Felet är att man skurit sönder rörmanschetten för att kunna få bort övre delen av avloppsröret. Sannolikt för att röret varit placerat för nära väggen, så att toalettstolen inte fått plats.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.