Claes Sörmland
Att byta knacka bort plattor för att sätt in en rörmanschett där är väl mer förenat med två svårigheter:

1. Har du ersättningsplattor så att det går att få en snygg återställning.

2. Är tätskiktet OK under plattorna så att det kan skarvas där. D v s finns det en tätskiktsfilm där som överlever att plattor och fix avlägsnas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fast ser det ut så där vid toaletten så kan man ju utgå ifrån att resten är lika taffligt också.........Av det man ser i öppningen kan man ju fråga sig hur många lager det är egentligen........och hur ser det ut i övrigt...Golvbrunnen vid dusch kanske är spännande den också.....
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att byta knacka bort plattor för att sätt in en rörmanschett där är väl mer förenat med två svårigheter:

1. Har du ersättningsplattor så att det går att få en snygg återställning.

2. Är tätskiktet OK under plattorna så att det kan skarvas där. D v s finns det en tätskiktsfilm där som överlever att plattor och fix avlägsnas.
Av bl a de anledningarna är mitt råd att inte göra nånting. Möjligen sätta dit en packning i muffen innan en ny stos trycks ner.
 
  • Gilla
Mats48 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Av bl a de anledningarna är mitt råd att inte göra nånting. Möjligen sätta dit en packning i muffen innan en ny stos trycks ner.
Jag är nog lite inne på det också, d v s det skulle vara mitt val i TS skor. Samt gegga på tätskiktsmassa längs hålets innerväggar före röret monteras samt tätning mellan rör och klinker med t ex Tec7.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast ser det ut så där vid toaletten så kan man ju utgå ifrån att resten är lika taffligt också.........Av det man ser i öppningen kan man ju fråga sig hur många lager det är egentligen........och hur ser det ut i övrigt...Golvbrunnen vid dusch kanske är spännande den också.....
Jag ser faktiskt inget alarmerande i övrigt. Jag tycker det ser ut som en helt riktig tätskiktfolie. Denna har dock skurits av väldugt slarvigt. Kanske har det varit rätt gjort från början. Men att någon försökt byta/ta bort toa-stolen och tagit bort hela röret.
I övrigt är det bara lite tätskiktsmassa som man ser. Samt att någon tätat med silikon några gånger.
 
  • Gilla
axxa och 3 till
  • Laddar…
Har du bra fall på golvet så ska det väldigt mycket till innan det där blir en allvarlig skada.. I med en ny stos, silikon runt, somna om 😁
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Här är fler bilder på röret mellan toalett och stosen samt själva stosen. Jag ser inte hur tätskiktet kan ha suttit tätt mot stosen. Jag har som sagt inte fått med mig några andra gummirester när den lossnat.
 
  • Vit PVC-rörböj på smältande snö, möjligt avloppstillbehör, använd spår av smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ventilation, hand, svarta packningar, oren, vägg med blommönster i bakgrunden, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fan vilken skum stos? Är den oval ner i avloppsröret?

Då kan inte tätskiktet ha tätat alls mot stosen?
 
E erikjakan skrev:
Fan vilken skum stos? Är den oval ner i avloppsröret?

Då kan inte tätskiktet ha tätat alls mot stosen?
Det är bara delen ovan golvet som är oval. Är nog vinkeln på bilden samt eventuellt formen på den svarta tätningen (som plattats till lite) som gör att det ser ovalt ut, men röret är alltså inte ovalt.

Men nej, jag kan inte förstå hur det kan ha varit tätat.
 
Givet att du inte fått med dig några rester av manchetten upp är det ju bekräftat ett regelvidrigt byggande, snarare än ett oförsiktigt demonterande vi ser framför oss.

Om detta nu är 10 år gammalt och du inte har andra skador är jag nog mer inne på som flera tidigare skrivit i tråden att försöka minska risken med framtida belastning. Detta borde innebära en VC-stos som träs ner i din nyvarande rörstump med en gummitätning då den HT-muffen du ser där saknar gummipackning. Sedan tror jag det är läge att med en tätmassa säkerställa att vatten från svabbande eller oförsiktigt badande absolut inte kan rinna längs ytterkanten av denna stosen ner till exponerad spånskiva. Avslutningsvis en sträng silicon längs golv/stosvinkel. Att börja ta upp plattor för att efterhandsmontera en manchett tror jag inte är värt insatsen.

Skadar ju inte att vara försiktig även framledes i badrummet dock
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tamejtusan om vi inte har ett dolt fel som verkligen är ett dolt fel 🙂 Måste vara första gången i forumets historia?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Mach77777 och 10 till
  • Laddar…
Alla tittar ner i golvet men...
Det räcker väl med att gå in i det badrummet och se att det sitter pärlspont ovanför kaklet på väggarna. Alarmklocka direkt i mina ögon.
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Tack för alla hjälpsamma svar kring förslag på åtgärd. Många idéer att ta med mig. Till att börja med ska jag höra med byggrådgivning via försäkringsbolaget och se vad de säger.

Det låter som att de flesta inte hade valt att försöka hävda dolt fel?
 
  • Gilla
Blåis
  • Laddar…
Chopaan Chopaan skrev:
Tack för alla hjälpsamma svar kring förslag på åtgärd. Många idéer att ta med mig. Till att börja med ska jag höra med byggrådgivning via försäkringsbolaget och se vad de säger.

Det låter som att de flesta inte hade valt att försöka hävda dolt fel?
De flesta som hänger här matas ju av en ström inlägg som behandlar fel som inte kan kategoriseras som dolda så du får förstå att det finns en viss nivå av sarkasm kring punkten.

I ditt fall skulle nog många här dock säga att det finns en en möjlighet att avsaknad av manschett faktiskt är ett sådant fel. Den stora frågan är om det finns tecken runtomkring som tydde på att det var så oväntat som krävs. Är det liksom uppenbart att plattsättaren var bättre på banjo och Arboga 7.2 på arbetstid än tätskiktet direkt när man gick in genom dörren kanske detta inte är så oväntat. Om det däremot är ett gott helhetsintryck (och detta dessutom förstärks av utfästelser av säljaren/prospekt/kvalitetsdokument) skulle jag i all fall säga att detta borde få som dolt
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
@myrstack Det där var så roligt skrivet att jag tror vi hittat vem som renoverat:

 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.