Jag gissar att tätskiktet (gröna folien) är i huvudsak rätt monterat, och att det suttit en limmad manschett (grå gummiduk) ovanpå folien (kan vara okej). Ursprungligen ser det ut att ha suttit en annan stos och möjligen fick inte toalettstolen plats varpå man monterade en koncentrisk stos. Delar av den gamla manschetten försvann när den byttes mot den koncentriska.

Eftersom tätskiktet ser ut att vara av det lite tåligare slaget så tror jag det går att åtgärda om man försiktigt knackar bort plattorna och fixet runt stosen. Därefter limmar man en ny manschett på en ordentlig stos och sätter tillbaka klinkerplattorna. Borde vara ett par timmars jobb.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T term skrev:
Jag gissar att tätskiktet (gröna folien) är i huvudsak rätt monterat, och att det suttit en limmad manschett (grå gummiduk) ovanpå folien (kan vara okej). Ursprungligen ser det ut att ha suttit en annan stos och möjligen fick inte toalettstolen plats varpå man monterade en koncentrisk stos. Delar av den gamla stosen försvann när den byttes mot den koncentriska.

Eftersom tätskiktet ser ut att vara av det lite tåligare slaget så tror jag det går att åtgärda om man försiktigt knackar bort plattorna och fixet runt stosen. Därefter limmar man en ny manschett på en ordentlig stos och sätter tillbaka klinkerplattorna. Borde vara ett par timmars jobb.
Var lite inne på det spåret också förut. Det skulle förklara den hafsigt skurna grå gummiduken.
 
Chopaan Chopaan skrev:
Var lite inne på det spåret också förut. Det skulle förklara den hafsigt skurna grå gummiduken.
Ditt bekymmer då blir att det hade gått att se, eftersom den koncentriska stosen ”försvinner ner i golvet”. Det fanns ju uppenbarligen inget uppstickande avloppsrör som en manschett hade kunnat täta mot.
 
  • Person med handskar håller en rörfläns ovanpå tejp och skyddsduk under installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T term skrev:
Jag gissar att tätskiktet (gröna folien) är i huvudsak rätt monterat, och att det suttit en limmad manschett (grå gummiduk) ovanpå folien (kan vara okej). Ursprungligen ser det ut att ha suttit en annan stos och möjligen fick inte toalettstolen plats varpå man monterade en koncentrisk stos. Delar av den gamla manschetten försvann när den byttes mot den koncentriska.

Eftersom tätskiktet ser ut att vara av det lite tåligare slaget så tror jag det går att åtgärda om man försiktigt knackar bort plattorna och fixet runt stosen. Därefter limmar man en ny manschett på en ordentlig stos och sätter tillbaka klinkerplattorna. Borde vara ett par timmars jobb.
Jag tror att du har löst det. Ser man på första bilden sitter det ju en koncentrisk stos.
Man har alltså med största sannolikhet gjort rätt från början. Men upptäckt att röret hamnat för nära väggen, så toaletten inte fick plats. Man skar därför upp manschetten, och lyfte ur övre delen av röret. Satte sedan en koncentrisk stos för att kunna flytta den några cm i sidled. Sedan ett vinklat rör, och en toa med P-lås för att kunna sätta toan längre ifrån väggen.
Case closed!😄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag tror att du har löst det. Ser man på första bilden sitter det ju en koncentrisk stos.
Man har alltså med största sannolikhet gjort rätt från början. Men upptäckt att röret hamnat för nära väggen, så toaletten inte fick plats. Man skar därför upp manschetten, och lyfte ur övre delen av röret. Satte sedan en koncentrisk stos för att kunna flytta den några cm i sidled. Sedan ett vinklat rör, och en toa med P-lås för att kunna sätta toan längre ifrån väggen.
Case closed!😄
Eller så satt det en sedvanlig grå 90-gradersböj som inte såg tillräckligt snygg ut. Bort med den och dit med en finare från clasohlson.
 
  • PVC-rörbock, 90 grader, grå, VVS-tillbehör, slät, ledningskomponent, förbindelsestycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T term skrev:
Ditt bekymmer då blir att det hade gått att se, eftersom den koncentriska stosen ”försvinner ner i golvet”. Det fanns ju uppenbarligen inget uppstickande avloppsrör som en manschett hade kunnat täta mot.
Hänger inte riktigt med. Såhär såg den gamla toaletten ut. Hade det inte lika gärna kunnat sticka upp ett rör några millimeter under stosen?
 
  • Vit toalett, högt cistern, svartvitt rutigt golv, rosa handduk, vit vägg, badrum interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chopaan Chopaan skrev:
Hänger inte riktigt med. Såhär såg den gamla toaletten ut. Hade det inte lika gärna kunnat sticka upp ett rör några millimeter under stosen?
Jo, men just därför kanske man borde lyft på kanten till den för att bekräfta att så verkligen var fallet. På din bild syns det att det är en excenterstos som inte går att fästa tätskikt mot, och med lite erfarenhet vet man att den går att lyfta.
 
T term skrev:
Jo, men just därför kanske man borde lyft på kanten till den för att bekräfta att så verkligen var fallet.
Ja, kanske.. Det är inget de två besiktningsmän som var på plats gjort i alla fall, inte jag heller (uppenbarligen).
 
Chopaan Chopaan skrev:
Ja, kanske.. Det är inget de två besiktningsmän som var på plats gjort i alla fall, inte jag heller (uppenbarligen).
Det är klurigt med dolda fel, jag skulle inte ta gift på att det inte är ett dolt fel. Givet att säljaren upplyst om att han byggt själv lutar jag dock åt att det inte är ett dolt fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lite OT.

Det nämns flera gånger att det används / kan användas Silicone.

Jag är inte alls sanitetssnubbe eller byggare, men pysslar med diverse, inte minst med båtar.

Till båtar är det oftast inte ok att använda Silicone. Har märkt att härdad Silicone inte har nån större vidhäftning mot de ytor som det ligger an mot. Funkar som en plastpackning. Kan funka ok om inte packningen kan kränga ut.

På sjön används ofta Sikaflex, som har en betydligt högre vidhäftningsförmåga mot ytor som det appliceras mot. Finns i flera kvaliteter som t ex i samband med livsmedel o s v.

Frågan är om Silicone är standard vid sanitet, avlopp o s v?

BT.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Lite OT.

Det nämns flera gånger att det används / kan användas Silicone.

Jag är inte alls sanitetssnubbe eller byggare, men pysslar med diverse, inte minst med båtar.

Till båtar är det oftast inte ok att använda Silicone. Har märkt att härdad Silicone inte har nån större vidhäftning mot de ytor som det ligger an mot. Funkar som en plastpackning. Kan funka ok om inte packningen kan kränga ut.

På sjön används ofta Sikaflex, som har en betydligt högre vidhäftningsförmåga mot ytor som det appliceras mot. Finns i flera kvaliteter som t ex i samband med livsmedel o s v.

Frågan är om Silicone är standard vid sanitet, avlopp o s v?

BT.
På trä och glasfiber fäster inte silikon något vidare. Silikon bör inte heller användas utomhus, då vädrets makter ofta får det att lossna. Men silikon bör inte heller användas där det utsätts för åverkan.
I ett badrum fungerar det dock väldigt bra normalt sett. Men om det utsätts för yttre åverkan, gör det sig ofta bättre att använda kraftigare saker som sikaflex eller liknande takmassa. Dock vet jag inte om dessa produkter är godkända för inomhusbruk, eller varför de så sällan används där.
 
Chopaan Chopaan skrev:
Hänger inte riktigt med. Såhär såg den gamla toaletten ut. Hade det inte lika gärna kunnat sticka upp ett rör några millimeter under stosen?
Jo det ska sticka upp ca 7mm ovanför klinkerplattorna
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
A AG A skrev:
På trä och glasfiber fäster inte silikon något vidare. Silikon bör inte heller användas utomhus, då vädrets makter ofta får det att lossna. Men silikon bör inte heller användas där det utsätts för åverkan.
I ett badrum fungerar det dock väldigt bra normalt sett. Men om det utsätts för yttre åverkan, gör det sig ofta bättre att använda kraftigare saker som sikaflex eller liknande takmassa. Dock vet jag inte om dessa produkter är godkända för inomhusbruk, eller varför de så sällan används där.
Används inte en tätningsmassa som "aldrig" torkar/härdar vid just avlopp och genomföringar i bostäder? Kommer inte ihåg namnet men sett det användas här på BH bl a under diskbänkar etc.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen bara ett lager klinker? Ser nästan ut att vara minst två, eller också tittar jag fel.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att toan är placerad långt från duschen, då det är pärlspont på väggen. Generellt rekommenderas tätskikt i hela badrummet, men undantag kan göras på vägg där vattenstänk inte förekommer. Installationen ser ut att vara korrekt utförd från början. En gummimanschett har använts (det grå trasiga gummit), men gått sönder vid ett byt av toaletten. Så inget dolt fel.

Vill du återställa så får du ta bort ett par klinkerplattor, sätt i ett nytt rör (såga av det 4-5 cm ovanför klinkern), på med en manschett runt röret och sen måla på nytt tätskikt. Sen kan du byta toalett mot en med dolt vattenlås, så du täcker lagningen.

Alternativt sätter du bara dit en ny wc-anslutning (kort rör med gummitätning, typ som en wc-stos fast längre). Sen lagar du med målad tätskikt runt om och täcker allt med en wc-huv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.