Hej! Byter toalettstol och undrar lite över själva avloppsanslutningen. När jag läser verkar det som att röret på klinkergolv ska gå lite över golvnivån. Undrar dels ifall detta är felbyggt, men framför allt undrar jag hur jag ska gå tillväga med wc-stosen?

Som det ser i mina amatör-ögon skyddar ju inte tätskiktet alls här. Ska jag limma (silokon) fast wc-stosen i golvet? Eller räcker det med den silikon som sitter runt toalettstolsfoten?

Tacksam för vägledning!
 
  • Toalettsits på schackrutigt golv, duskslang, vit och svart, element, enkel miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet avloppsrör i svartvit kaklad golv, behöver reparation eller ny toalettinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna badrumskakel runt öppet avloppsrör; behov av reparation och rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ser ju inte alls bra ut. Tätskiktet är inte anslutet till avloppsröret alls. Vatten kan sippra in där fritt under tätskiktet. Se till att vatten aldrig kommer i närheten av den där toaletten.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ju inte alls bra ut. Tätskiktet är inte anslutet till avloppsröret alls. Vatten kan sippra in där fritt under tätskiktet. Se till att vatten aldrig kommer i närheten av den där toaletten.
Japp. Tyvärr är det så. Har även pratat med en vän som driver byggföretag och jag måste nog driva frågan som dolt fel.

Köpte huset 2021, säljaren renoverade 2013/2014 själv med hjälp av hantverkarvän och hävdade vid försäljning att det var gjort enligt rådande standard vid byggtillfället, men det var uppenbarligen inte sant.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Är det ett badrum eller bara en toalett?
 
useless useless skrev:
Är det ett badrum eller bara en toalett?
Badrum.
 
  • Wow
  • Arg
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Chopaan Chopaan skrev:
Japp. Tyvärr är det så. Har även pratat med en vän som driver byggföretag och jag måste nog driva frågan som dolt fel.

Köpte huset 2021, säljaren renoverade 2013/2014 själv med hjälp av hantverkarvän och hävdade vid försäljning att det var gjort enligt rådande standard vid byggtillfället, men det var uppenbarligen inte sant.
Att han gjorde det själv kan ju vara sant. Att han inte lyckades följa manualen för tätskiktet står ju klart.
 
  • Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
K
Helt fel. En stos/manschett ska gå upp över klinkern så du kan ansluta WCn till det. Dessutom ska tätskikt med rörmanschett sluta tätt mot röret under klinkern, nu ser man ju hela undergolvet och golvgipset 😮
 
  • Gilla
39x och 5 till
  • Laddar…
Enda positiva är väl att röret slutar så långt ner, så det är inga problem för utläckande vatten att rinna ner i avloppet...
 
  • Haha
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
Är det inte så att man satte dit WC-stosen innan tätskiktet och tätade mot den? I så fall funkade det säkert som det ska ända tills stosen togs bort.
 
  • Gilla
Catharina Bornstedt och 9 till
  • Laddar…
Men här måste ha funnits något mer? Själva utloppet från en toastol brukar avslutas över golvnivå. du måste ha haft en stump till som gick ned i golvet.
 
  • Gilla
Larmal och 1 till
  • Laddar…
Även om någon hade tätskiktat med en manschett mot en stos och sedan dragit upp stosen borde man inte sett mer av kvarvarande manschett då?

Att se rakt in i lager av spån, gips och vad jag antar nu är något spackel/bruklager känns ju o-bra
 
  • Gilla
Mcfluffy och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Även om någon hade tätskiktat med en manschett mot en stos och sedan dragit upp stosen borde man inte sett mer av kvarvarande manschett då?

Att se rakt in i lager av spån, gips och vad jag antar nu är något spackel/bruklager känns ju o-bra
Spån och gips är ju under tätskikt/manschett. Det gråa på bilden är väl resten av manschetten som suttit mot WC-stosen?
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spån och gips är ju under tätskikt/manschett. Det gråa på bilden är väl resten av manschetten som suttit mot WC-stosen?
Sant, är mer van med manchetter som även får sig en omgång med någon tätmassa typ LIP’s system 17 och de resterna men ser nu känns ju väldigt ”rena”. Men i så fall har då TS dragit upp en stos med en stor del av manschetten?

@Chopaan har du någon bild på rördelen som satt där innan mellan toa och golv?
 
Såhär såg det ut innan jag tog bort toalettstolen. Stosen satt löst och följde alltså med när jag lyfte bort toalettstolen.

Det följde inte med någon del av manschetten när detta skedde. Kan verkligen det gråa som syns suttit tätt? Tycker inte det ser ut så själv.

@myrstack
@useless
 
  • Toalett med öppet lock, högt cistern, rosa handduk, svartvitt rutigt golv, vit väggpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H hempularen skrev:
Men här måste ha funnits något mer? Själva utloppet från en toastol brukar avslutas över golvnivå. du måste ha haft en stump till som gick ned i golvet.
Absolut, se bild i mitt svar ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.