Hoppas ni orkar lösa igenom hela. Frågan kommer efter lite förklaring.
Jag köpte detta hus i våras och har funderat över värmen från och till. Nu har jag dock upptäckt några fel och jag blir du nyfiken kring teorin bakom.
Jag har enrör med 3 slingor. På en av slingan är det kopplat golvvärme med shunt. Till den är det då en ventil med termostat (IMI TA RADIETT). Det såg seriöst ut men, nu när jag kollade var den då ställd som tvårör. Nu när jag ställde om den enrör blev värmen på den slingan enormt mycket bättre (inte så konstigt eftersom termostaten bromsat allt så fort det blivit varmt nog där). Dock notera jag samma fel på handdukstorken och den håller nu ca 45 grader vid noll ute. Den etthålsventilen har dock ärgat ihop och den går inte att ställa om till enrör, så den måste bytas.
Men efter denna upptäckt har jag tittat vidare efter fler fel och har hittat två uppdaterade små radiatorer (TP V4) som är kopplade som att det vore tvårör. Till dom ska det ju vara ett extra h-stycke om det är enrör. Purmo sa dock att om det är sist på slingan kan det funka och så upplever jag det ena slinga nu när det äntligen blev fart på den. Men på nedre slingan sitter det på mitten och där nere har jag bristande flöde trots att det är nyspolat.

FRÅGAN: Om man på ett enrörsystem kopplar en radiator utan termostat som om det vore tvårör?
Vad leder det till? Att det blir sämre flöde på slingan? Jag trycker ju allt vatten genom radiatorn istället för 30/70 som Purmo sa var standard på deras h-stycke. Jag förstår om senare radiatorer får varmare vatten, men så mycket hinner det väl inte kylas i en liten miniradiator.
Jag måste så klart köpa till h-stycke men jag blir nyfiken till vad felet blir i teorin. Det rummet blir inte för varmt. Snarare lite kallt.

Sen undrar jag vad det är för rörmockare som gjort allt här. En jävla soppa. Och hur kan inte tidigare ägare reagerat på att det blivit sämre sen man gjorde om badrummet. Har också haft en firma här för att kolla nedre slingan. De kollade inte radiator, utan spolade och luftade bara. Dock kollade vi handdukstorkarna här nere och de påstod att de var rätt ställda. De sitter dock sist och blir inte så varma.

Tusen tack på förhand för utläggningar.

S Surgubbe skrev:
FRÅGAN: Om man på ett enrörsystem kopplar en radiator utan termostat som om det vore tvårör?
Vad leder det till? Att det blir sämre flöde på slingan?
Det beror lite på hur strypt radiatorn är, men troligen lite sämre flöde än om du hade haft en by-pass-ventil.

useless useless skrev:
Det beror lite på hur strypt radiatorn är, men troligen lite sämre flöde än om du hade haft en by-pass-ventil.
Sämre flöde i hela slingan?
Det är en TP11 300m hög och 400 mm bred. 0,7 liter volym. Försöker förstå skillnaden i tryckfall/motstånd mellan radden och h-stycket men jag går bet.

Synd att man inte kan redigera första inlägget Ser att jag kunde varit tydligare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.