414 läst · 5 svar
414 läst
5 svar
Felaktigt inkopplade solceller?
Jag undrar om växelriktaren kan kopplas in felaktigt på något sett vid solcellsinstallation? Felaktigt i den bemärkelsen
att man inte kan tillgodogöra sig all producerad solcel från solcellerna. Att exempelvis laddboxen inte laddas via solel?
Bakgrunden till frågan är att jag installerade solceller på vår 70-tals villa förra året. Produktionen har varit god men dessvärre har vi bara kunnat använda en bråkdel av den producerade elen, samtidigt som vi köpt en hel del under samma tidsperiod.
Ser vi till Juli och Augusti så ser det ut så här:
Juli:
Producerat: 1 794 kWh
Sålt: 1 401 kWh
Använd solel: 393 kWh
Köpt el: 523 kWh
Augusti:
Producerat: 1 353 kWh
Sålt: 1 226 kWh
Använd solel: 127 kWh
Köpt el: 507 kWh
Resterande månader är ganska lika i förhållande. Vi använder väldigt lite solel och mestadelen säljs till väldigt låga spotpriser.
Tar vi augusti månad som exempel använde vi oss av totalt 634 kWh varav 127 kWh kom från solel och 507 kWh köptes. Detta samtidigt som vi sålde 1226 kWh under samma månad. Det känns inte rimligt att sälja 90% av producerad el samtidigt som vi köper 80% av den elen som används.
Min fråga är om någon har liknande erfarenhet? Om det finns någon möjlighet att elektrikern kopplat fel så att exempelvis all ladd-el köps? Något är uppenbarligen fel.
Laddbox = Easee
Växelriktare = Goodwee Sems
Elhandel = Greenely
Med vänliga hälsningar
// Thomas Ljunggren
att man inte kan tillgodogöra sig all producerad solcel från solcellerna. Att exempelvis laddboxen inte laddas via solel?
Bakgrunden till frågan är att jag installerade solceller på vår 70-tals villa förra året. Produktionen har varit god men dessvärre har vi bara kunnat använda en bråkdel av den producerade elen, samtidigt som vi köpt en hel del under samma tidsperiod.
Ser vi till Juli och Augusti så ser det ut så här:
Juli:
Producerat: 1 794 kWh
Sålt: 1 401 kWh
Använd solel: 393 kWh
Köpt el: 523 kWh
Augusti:
Producerat: 1 353 kWh
Sålt: 1 226 kWh
Använd solel: 127 kWh
Köpt el: 507 kWh
Resterande månader är ganska lika i förhållande. Vi använder väldigt lite solel och mestadelen säljs till väldigt låga spotpriser.
Tar vi augusti månad som exempel använde vi oss av totalt 634 kWh varav 127 kWh kom från solel och 507 kWh köptes. Detta samtidigt som vi sålde 1226 kWh under samma månad. Det känns inte rimligt att sälja 90% av producerad el samtidigt som vi köper 80% av den elen som används.
Min fråga är om någon har liknande erfarenhet? Om det finns någon möjlighet att elektrikern kopplat fel så att exempelvis all ladd-el köps? Något är uppenbarligen fel.
Laddbox = Easee
Växelriktare = Goodwee Sems
Elhandel = Greenely
Med vänliga hälsningar
// Thomas Ljunggren
Medlem
· Sverige
· 5 400 inlägg
Har ingen laddbox eller elbil, men mina siffror för augusti var 210 kWh egenförbrukning från solcellerna, 163 kWh köpt, 836 kWh sålt. Vet ej om detta besvarar vad du undrar över. Anläggningen ger i praktiken ca 8 MWh per år.
Medlem
· Sverige
· 5 400 inlägg
Om jag hade elbil och laddar mycket under natten så hade förmodligen mina siffror blivit ganska lika de TS redovisar, mer köpt el i förhållande till egenförbrukning. Skulle jag ha säg ett 10 kWh batteri så skulle inte kalkylen förändrats nämnvärt, kapaciteten är alltför låg för att göra skillnad för att skifta förbrukning till natt om man har överskott dag - ens under de produktiva månaderna april - september. För resten av året helt irrelevant.
Liknande trådar
-
Ta med solceller vid flytt
Köpa & Sälja hus -
Avgift för ursprungsgaratier (solceller) trots att kontot är avslutat
Juridik -
Montering av solceller ev felaktigt?
Tak & Vind -
Felaktigt installerade solceller gav elchock i duschen
Artikelkommentarer -
Felaktigt (både elektriskt och estetiskt) inkopplade trafos till spottar. Vad göra?
El