Hej,
Jag har ansökt om bygglov för att göra en tillbyggnad på mitt hus och fått besked från Stadsbyggnadskontoret att jag behöver installera ett tillgänglighetsanpassat hygienrum på entréplan. Det verkar stämma att man behöver göra det om man vill göra en så pass stor tillbyggnad som jag planerar. Men när jag kikat runt på andra hus i området där jag bor så ser jag att man så nyligen som 2022 beviljat bygglov för en tillbyggnad som uppenbart inte uppfyller tillgänglighetskraven, för ett hus som är identiskt med mitt. Stadsbyggnadskontoret respons på detta var att säga att de i just det fallet begått ett mistag och att det inte betyder att de kan godkänna min tillbyggnad.

Är det nån som har liknande erfarenheter och som kanske lyckades argumentera framgångsrikt med Statsbyggnadskontoret med hänvisning till likabehandlingsprincipen?
 
Du kan inte hävda likabehandling om du inte kan hitta ett systematiskt avsteg från reglerna som finns i t.ex. DP eller OB.

Det är väl bara skönt att ha ett stort nytt badrum i entréplan? 😉
 
  • Gilla
Lovisasj och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Framförallt kan det aldrig bli aktuellt att bryta mot PBL bara för att kommunen har gjort det förut. Misstag av myndigheten ändrar inte på lagen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Bygglov är orättvisa. Om grannen känner rätt person kan det bli beviljat men ditt senare blir avslag för samma sak.
Det enda du kan göra i det läget är att jävlas med grannen men det kommer inte hjälpa dig att få bygglov.
Om du verkligen misstänker korruption hade du kunnat dra i det, mer som en slags samhällsnytta, men jag hade bara gjort det om jag var rätt säker på att det var just korruption och inte ett misstag.....
 
  • Gilla
Piddesmorsa och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Framförallt kan det aldrig bli aktuellt att bryta mot PBL bara för att kommunen har gjort det förut. Misstag av myndigheten ändrar inte på lagen.
Intressant, vad händer om myndigheten har blivit informerad via överklaganden men ändå godkänner en utbyggnad där ansökningsmaterialet är missvisande?
 
  • Gilla
Trebuteljer
  • Laddar…
När det gäller de fall som jag syftade på handlar det om att man i efterhand kan konstatera att felaktiga beslut fattats. Om det hade funnits diarieförda synpunkter daterade innan bygglovsbeslutet fattades och myndigheten ignorerade dem hade det kanske sett lite illa ut men det hade väl knappast gjort någon skillnad? Kontoret verkar alltid kunna hävda att man råkat begå ett misstag om någon ifrågasätter ett beslut. En handläggare kan alltså se mellan fingrarna lite då och då, bara hen inte gör det allt för ofta och slarvar med diskretionen så att systematiska avsteg kan styrkas. Det är åtminstone så jag tolkar er som tidigare svarat i tråden.
 
Ja det spelar troligtvis ingen roll. Har överklagat grannens beslut men det gick igenom ändå trots att det strider mot detaljplan men det verkar handläggarna inte förstå och det kommer väl avskrivas som misstag till slut...
 
Kommer de komma ut och kolla att du inte gjort det dock... kanske kan ansöka men göra vad du vill. Om det är i Stockholm lär de iaf inte komma ut och titta, det är väldigt svårt att få dem att göra det. Kan kanske bli problem vid ev försäljning senare dock...
 
Claes Sörmland
G Gesh skrev:
Ja det spelar troligtvis ingen roll. Har överklagat grannens beslut men det gick igenom ändå trots att det strider mot detaljplan men det verkar handläggarna inte förstå och det kommer väl avskrivas som misstag till slut...
Vid en överklagan så prövas ju ärendet av länsstyrelsen. D v s ett gäng nya personer som är jurister tittar på det. Fortsätter du med ny överklagan så blir det MMD som dömer i fallet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vid en överklagan så prövas ju ärendet av länsstyrelsen. D v s ett gäng nya personer som är jurister tittar på det. Fortsätter du med ny överklagan så blir det MMD som dömer i fallet.
Vi har gjort det så långt som det går, väldigt förvånad och besviken över att ingen kan eller vill förstå. Målet handlade om medelmarknivå där man angett medelmarknivå till altan och ej mark bl.a.
 
K kArt9342 skrev:
behöver installera ett tillgänglighetsanpassat hygienrum på entréplan.
Vari består ett "hygienrum" ?
Kan man bygga ett sådant med tätskikt mm och sedan möblera om det till det man tänkt från början ändå? ;)
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Vari består ett "hygienrum" ?
Kan man bygga ett sådant med tätskikt mm och sedan möblera om det till det man tänkt från början ändå? ;)
Så här ser kraven ut: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...overkets-byggregler/tillganglighet/hygienrum/

Jag antar att man kan montera bort toalett och handfat efter slutbesiktning och använda utrymmet till nåt annat men då har man redan pungat ut för kostsam rördragning och det är det jag hoppades kunna undvika.
 
K kArt9342 skrev:
kostsam rördragning
Du får byggfuska lite :p
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Kikade lite på PBL. Kanske det går att ordna "rummet" så att det är ett hygienrum men i ett hörn och med demonterbara väggar.samt snabbkoppliingar för vatten?
Om toalett, handfat och väggar försvinner så har man väl återvunnit det mesta i plats?
Anslutningen till avloppet för toaletten bör dock ordnas så att den är nedsänkt i golvet.

Om någon inspektör får för sig att kontrollera så har du sakerna uppe igen på ~4 timmar?
(ta bort mattor mm, skruva upp väggarna, tryck dit toalett och handfat)
 
BirgitS
spikplanka spikplanka skrev:
Kikade lite på PBL. Kanske det går att ordna "rummet" så att det är ett hygienrum men i ett hörn och med demonterbara väggar.samt snabbkoppliingar för vatten?
Om toalett, handfat och väggar försvinner så har man väl återvunnit det mesta i plats?
Anslutningen till avloppet för toaletten bör dock ordnas så att den är nedsänkt i golvet.

Om någon inspektör får för sig att kontrollera så har du sakerna uppe igen på ~4 timmar?
(ta bort mattor mm, skruva upp väggarna, tryck dit toalett och handfat)
Hur har du tänkt att få ett tätt tätskikt över vinkeln mellan golv och väggar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.