929 läst · 15 svar
929 läst
15 svar
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Hej,
Vi hade betongpannor på vårat hus som enligt konstruktionsritningarna ska var 14 grader taklut på, nu har entreprenör varit här och lagt nya takpannor och nu i efterhand har det framkommit att taket är 12-13 grader lutning på. Vem är ansvarig i detta? Om hantverkaren frågar mig vad jag vill ha för takbeklädning och jag säger takpannor eftersom vi haft det innan är väl hantverkaren fortfarande ansvarig för att korrekt typ av tak läggs oavsett vad jag säger eller vad huset haft innan?
Garanti på pannorna gäller inte under 14 graders lutning som jag förstått det.
MVH C
Vi hade betongpannor på vårat hus som enligt konstruktionsritningarna ska var 14 grader taklut på, nu har entreprenör varit här och lagt nya takpannor och nu i efterhand har det framkommit att taket är 12-13 grader lutning på. Vem är ansvarig i detta? Om hantverkaren frågar mig vad jag vill ha för takbeklädning och jag säger takpannor eftersom vi haft det innan är väl hantverkaren fortfarande ansvarig för att korrekt typ av tak läggs oavsett vad jag säger eller vad huset haft innan?
Garanti på pannorna gäller inte under 14 graders lutning som jag förstått det.
MVH C
Beställningen var pannor eftersom jag trodde att det skulle vara ok då det var det innan, hantverkaren gjorde ingen vidare undersökning vid kalkyl på plats.
är det inte uppenbart olämpligt så tror jag inte att du kan lägga ansvaret på dem. Sannolikt fungerar det bra ändå.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 797 inlägg
Verktygstokig
· Estocolmo
· 939 inlägg
lite som är oklart .C Claes Eriksson3 skrev:
vem säger att garantin inte gäller
takläggaren eller pannleverantören ?
vem säger att taket är 12-13 grader ,
är det någon som har mätt?
Företagaren har absolut ett större ansvar än konsumenten.
*Men* att avgöra om ett tak är 13 eller 14 grader är inget som är rimligt att ålägga dem om taket ansågs vara 14 grader vid beställningen och hade tegelpannor utan problem innan.
Jag har själv ett tak som anses ha 14 graders taklutning, det är ungefär 8m brett.
Om det istället skulle vara 13 grader så skulle det vara 7.4cm lägre.
Är TS verkligen säker på att det är 12-13 grader?
Hur mättes det?
Vilka precisionskrav finns det i begränsningen 14 grader hos den aktuella tillverkaren?
*Men* att avgöra om ett tak är 13 eller 14 grader är inget som är rimligt att ålägga dem om taket ansågs vara 14 grader vid beställningen och hade tegelpannor utan problem innan.
Jag har själv ett tak som anses ha 14 graders taklutning, det är ungefär 8m brett.
Om det istället skulle vara 13 grader så skulle det vara 7.4cm lägre.
Är TS verkligen säker på att det är 12-13 grader?
Hur mättes det?
Vilka precisionskrav finns det i begränsningen 14 grader hos den aktuella tillverkaren?