Hej Mr tummen mitt i handen här.

Jag satte nyligen upp hängrännor och inser att där finns en alltför stor glipa mellan plasttaket och rännorna på vissa ställen så vattnet rinner mellan och fångas ej upp.

Jag satte upp 45x70 reglar för att kunna fästa rännorna ordentligt och för att kunna använda denna typ av ställbar rännkrok. Detta visar sig i efterhand vara ett möjligt stort misstag.

Finns det någon på detta forum som har någon lösning som inte innebär att montera ner rännorna och börja om?

Tack på förhand.
 
  • Vit takränna monterad längs kanten av ett plasttak på uteplats. Det finns en glipa mellan plasttaket och rännan. Grönska och byggnad syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plasttak och hängränna uppsatt på 45x70 träreglar, med en glipa mellan plasttaket och rännan som gör att vattnet inte fångas upp ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtslagaren kanske kan fixa en knäckt plåt som du lägger mellan regel och plast?

/Höghus
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A Anton Hertzman skrev:
Hej Mr tummen mitt i handen här.

Jag satte nyligen upp hängrännor och inser att där finns en alltför stor glipa mellan plasttaket och rännorna på vissa ställen så vattnet rinner mellan och fångas ej upp.

Jag satte upp 45x70 reglar för att kunna fästa rännorna ordentligt och för att kunna använda denna typ av ställbar rännkrok. Detta visar sig i efterhand vara ett möjligt stort misstag.

Finns det någon på detta forum som har någon lösning som inte innebär att montera ner rännorna och börja om?

Tack på förhand.
Det är rätt klassiskt att det blir tokigt när hängrännan monteras i efterhand. Det blir sällan särskilt bra.
Som Höghus skriver så löser du problemet med en fotplåt.
Mät hur hög fotplåten behöver vara för att räcka ner i rännan och hur långt upp under plasten den behöver gå för att kunna fästas bra, sen mäter du takvinkeln och beställer sedan fotplåt av en plåtslagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.