231 läst · 2 svar
231 läst
2 svar
Fel takfärg för spärrmålning av nikotinskadat tak?
Hej,
renoverar en lägenhet som är väldigt inrökt. Har än så länge rivit ut all tapet och inser nu att man inför försäljning spärrmålat tak med vad jag tror är fel färg. En målare anlitades inför försäljningen för att göra lägenheten lite mer säljbar. Han har använt en färg som heter Alcro Vägg/05/interiör Milltex prestanda helmatt täckfärg.
När jag googlat så har jag sett att man tydligen ska använda en alkydfärg oljebaserad och inte som ovan vattenbaserad och att den ska vara just för att spärra nikotingenomslag och lukt.
Har jag rätt i det?
Och hur gör jag bäst nu? Bara köpa rätt färg och bara måla över eller behöver jag ta bort tidigare färg? Och hur gör man det? Ngn slags färgborttagningsmedel?
//WSP
renoverar en lägenhet som är väldigt inrökt. Har än så länge rivit ut all tapet och inser nu att man inför försäljning spärrmålat tak med vad jag tror är fel färg. En målare anlitades inför försäljningen för att göra lägenheten lite mer säljbar. Han har använt en färg som heter Alcro Vägg/05/interiör Milltex prestanda helmatt täckfärg.
När jag googlat så har jag sett att man tydligen ska använda en alkydfärg oljebaserad och inte som ovan vattenbaserad och att den ska vara just för att spärra nikotingenomslag och lukt.
Har jag rätt i det?
Och hur gör jag bäst nu? Bara köpa rätt färg och bara måla över eller behöver jag ta bort tidigare färg? Och hur gör man det? Ngn slags färgborttagningsmedel?
//WSP
Nikotinet i sig är inte problemet.
Du kan måla över med en spärrfärg.
Du kan måla över med en spärrfärg.
De har helt enkelt målat om taket. Ingen spärrfärg har använts (billigare så).W wsp skrev:Hej,
Har jag rätt i det?
//WSP
Du kan inte tvätta bort takfärgen, men den kan målas på med spärrfärg och sen lämplig takfärg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Tak & Vind -
Köksskåp framför eldosa, byggfel eller bara olämpligt?
Kök -
Säljarbesiktning med dolda fel försäkring
Köpa & Sälja hus -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik -
ElMarkis - fel transformator
El