Hade elektriker hos mig som skulle göra lite uppgraderingar och utökning av vår elanläggning. Bland annat skulle en elanslutning kopplas in på utsidan av huset så den skulle förstås få en säkring i centralen. Då upptäcker denna elektriker att det sitter ett antal säkringar i centralen som har för högt värde (16amp) i förhållande till hur kabelarean (fk1.5) är dimensionerad. Han åtgärdade det genom att byta ut dessa dvärgsäkringar till lägre och rätt värde så jag hoppas det ska vara ok nu.

Dock undrar jag, hur fanken tänkte den tidigare elektrikern som satte in dessa säkringar? Sett fel? Hjärnsläpp? Jag blev alldeles kall för hade man belastat dessa uttag som var kopplade mot de "för stora säkringarna" hade det kunnat gå illa. Övrig anläggning verkar inte vara felaktig men den första tidigare som installerat allt nytt, inkl centralen har ju faktiskt varit behörig och gjort en ganska elak miss eller kan det funnits en tanke bakom? Vare sig jag eller nuvarande elektriker, förstod oss på detta.

Undrar om nån här råkat ut för liknande eller om man kan förstå sig på valet av säkringarna.
 
O
H hilife skrev:
Dock undrar jag, hur fanken tänkte den tidigare elektrikern som satte in dessa säkringar? Sett fel? Hjärnsläpp?
Han kanske kunde räkna på belastningar och hade konstaterat att det var korrekt istället för att slaviskt följa enkla tumregler för de som inte kan annat? Det är inte bara ledarnas tjocklek som är dimensionerande utan även längd och förläggningssätt. Nu är det inte särskilt vanligt att man i bostäder avviker från tumreglerna då de har rätt väl tilltagna säkerhetsmarginaler, men i lab- och industrimiljö ser man oftare sådant. Särskilt i samband med fast anslutna maskiner och liknande där belastningen är känd och installationen projekterad av en elingenjör. Ett vanligt exempel som förekommer även i hemmiljö, och som ofta dyker upp här i forumet, är när anslutningskabeln till en spis, ugn eller maskin upplevs som för tunn enligt tummreglerna.

Edit: Svaret på din fråga är nog att ja, elektrikern klantade sig eller slarvade och nej det var troligtvis ingen omedelbar fara för brand i praktiken eftersom det de facto inte brunnit än. Men för säkerhets skull hade åtminstone jag dragit ur de gamla trådarna och inspekterat dem för att se om de blivit skadade av överhettning eller inte. Att som din nya elektriker gjorde och bara sätta dit mindre säkringar och känns inte riktigt seriöst, men vad vet jag som lekman. Man kan ju hoppas att han i alla fall gjorde ett isolationsprov för att den vägen få en indikation på om isoleringen på trådarna var hel eller inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Definiera "elanslutning".
När man bestämmer kabelarea tar man hänsyn till överlast och kortslutningsströmmen(säkringen ska lösa inom viss tid, tror det är 0,4sek vid kortslutning) vet du lasten, ex fast kopplade motorer, lampor etc, då har du en fast belastning och behöver inte räkna på worstcase.
Oftast är det överlast/belastningen som bestämmer area.
Det behöver inte vara fel gjort av den tidigare elektrikern
 
Tack för svar.
Det är nog ingen fara, det har ju varit så här i 10 år drygt och det har aldrig varit något problem. Dock undrar man ju när man blir uppmärksammad på det av en yrkesman. Det jag minns från den diskussionen vi hade ang el på övervåningen (detta är som sagt, länge sen) var det att det skulle vara anpassat för belysning och eluttag, alltså vanligt behov för ett boningshus. Nån dator, sänglampa och kanske gud förbjude en klockradio... :) (alltså inga stora tunga förbrukare)

Vet inte vad vare sig förra eller denna elektrikern tagit sig för, när man anlitar någons expertis så får man utgå ifrån att de vet vad de sysslar med. Tyvärr är det kanske inte alltid fallet. Denna elektriker ska komma tillbaks och färdigställa andra saker i anläggningen och då ska jag fråga om de kan göra isolationmätning i dessa kablar. Detta var ju något han hittade nu och ingick inte i det vi pratat om så det blev ju tillägg, Ville inte vara en sådan som säger "nu när du ändå är här" för jag vet hantverkare ogillar det stort. Dock var det han faktiskt som sa att vi måste åtgärda det direkt och det tyckte jag var seriöst. Jag är tacksam för sådan hjälp.
 
Fel gör alla ibland. Om de nya säkringarna som jag gissar är på 10A inte löser vid normal användning så betyder det att kabllrna inte har utsatts för för höga strömmar när det satt 16A där. Du kan vara lugn. Skulle däremot den nya lösa ut väldigt ofta då kan det vara på sin plats att kolla kablarnas status.
 
O
H hilife skrev:
Nån dator, sänglampa och kanske gud förbjude en klockradio... :) (alltså inga stora tunga förbrukare)
Då skulle jag säga att risken för att du har bränd isolering är i stort sett obefintlig, och jag tog nog i lite väl mycket igår när jag skrev att det var oseriöst att bara säkra ned. Jag misstänke att 98 av 100 elektriker skulle göra precis så. Oavsett om det var okay innan eller inte så tycker jag det låter som du fått tag i en bra och noggrann elektriker den här gången så reta in upp honom i onödan.
 
JanneJanne123
Sedan är min bild av elektriker att förra elektrikern alltid var en idiot och att allt den gjorde var fel, men det är som sagt min personliga bild.
 
Q
K kanonkula skrev:
Definiera "elanslutning".
När man bestämmer kabelarea tar man hänsyn till överlast och kortslutningsströmmen(säkringen ska lösa inom viss tid, tror det är 0,4sek vid kortslutning) vet du lasten, ex fast kopplade motorer, lampor etc, då har du en fast belastning och behöver inte räkna på worstcase.
Oftast är det överlast/belastningen som bestämmer area.
Det behöver inte vara fel gjort av den tidigare elektrikern
Lasten har inget med säkringen att göra den skall bara skydda kabel.

För att dimensionera måste arean måste man räkna på utlösningsvilkor, spänningsfall och temperatur,
 
  • Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Jag håller med om att det är tänkbart att den förste elektrikern hade räknat på det och kommit fram till att 16A var OK, i det här fallet.

Men om man betänker vilken last som var aktuell. Vanliga eluttag/lampor i vanliga rum. Då finns det ingen som helst anledning att ens överväga 16A säkringar. Att säkra 1,5 kvmm FK med 16A är väl något som görs som en nödlösning, när det behövs mer ström än 10A och DÅ är det aktuellt att räkna på förutsättningarna, och se om det går att öka till 16A.
 
O Steamboy skrev:
Ett vanligt exempel som förekommer även i hemmiljö, och som ofta dyker upp här i forumet, är när anslutningskabeln till en spis, ugn eller maskin upplevs som för tunn enligt tummreglerna.
Du menar alltså att jag gjorde mig besväret att dra nytt helt i onödan.... ska fasiken ta å räkna på det bara för det....i detta fall hade jag bytt till grövre oavsett eftersom arbetsinsatsen var relativt begränsad....men ändå.

 
Det citerade inlägget handlar om anslutningskabel. Alltså den lösa kabelstump som går från väggen till en spis/häll. Jag ser inga sådana på din bild.
 
hmm ok, jag ser inte den inte de informationen ens när jag läser igen, men jag är också periodvis selektiv i vad jag ser när jag läser.......
 
H hilife skrev:
Vet inte vad vare sig förra eller denna elektrikern tagit sig för, när man anlitar någons expertis så får man utgå ifrån att de vet vad de sysslar med.
Så borde det vara men jag sticker ut hakan på hävdar att det inte alltid är så. Den som ringer på dörren är ofta en obehörig elektriker som inte har någon teoretiskt utbildning. De som kan räkna på kabeldimensionering är ytterst få, utan de allra flesta går på tumregler om 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm². Men deras kunskaper räcker för de vanliga jobb de gör, där hantverksskickligheten kan vara nog så viktig.

H hilife skrev:
Då upptäcker denna elektriker att det sitter ett antal säkringar i centralen som har för högt värde (16amp) i förhållande till hur kabelarean (fk1.5) är dimensionerad.
Men innan du slår på trumman kan det vara bra att titta närmare på dessa grupper ifall det faktiskt är fel eller om den tidigare elektrikern hade på fötterna. Det finns tumregler här också, att 16 A / 1.5 mm² går bra om ledningen är utanpåliggande, kabel eller FK i utanpåliggande rör och har normal kylning. Men sedan har längden på ledningen betydelse, som ska ställas mot förimpedansen i elcentralen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så borde det vara men jag sticker ut hakan på hävdar att det inte alltid är så. Den som ringer på dörren är ofta en obehörig elektriker som inte har någon teoretiskt utbildning. De som kan räkna på kabeldimensionering är ytterst få, utan de allra flesta går på tumregler om 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm². Men deras kunskaper räcker för de vanliga jobb de gör, där hantverksskickligheten kan vara nog så viktig.


Men innan du slår på trumman kan det vara bra att titta närmare på dessa grupper ifall det faktiskt är fel eller om den tidigare elektrikern hade på fötterna. Det finns tumregler här också, att 16 A / 1.5 mm² går bra om ledningen är utanpåliggande, kabel eller FK i utanpåliggande rör och har normal kylning. Men sedan har längden på ledningen betydelse, som ska ställas mot förimpedansen i elcentralen.
Har missat att svara här.
Möjligen är det så som du säger. Att elektrikern hade en ide hur det skulle fungera.
För att svara på frågan så verkar kablarna i fråga går upp på övervåningen via bjälklaget (ser ut att var EKK liknande kablar) och sen på ovansidan hamna i var sin kopplingsdosa. Därifrån är sen draget flexslang i väggar och tak, med fk 1.5 till belysning/uttag. Så om kablarna får kylning i den mening du frågar om, kan jag inte svara på men så ser det ut.
 
Vid all form av dold förläggning av ledningar så fungerar inte 16 A / 1.5 mm². Det är endast möjligt om kabeln är utanpåliggande i normal rumstemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.