Hej! Vi har nyligen låtit dränera om vårt hus, och för att känna oss trygga skaffade vi en kamera för att inspektera dräneringsrören.
Ett första problem, enligt min uppfattning, är att det bara finns två inspektionsrör, och båda är placerade vid högsta punkten se bild. På vägen till pump-brunnen finns det 6 respektive 7 böjar, vilket gör det omöjligt att inspektera hela rörens längd. Jag lyckades dock få in kameran via pump-brunnen genom ett löst rör med en böj, så jag kan nästan filma hela dräneringen.

När jag filmar i inspektionsröret som går via framsidan av huset är det initialt torrt, men efter ungefär 5 meter är röret halvfullt, för att sedan bli torrt igen. Detta upprepas på två andra ställen på vägen till pumpbrunnen. Det verkar som om rören ligge i en båge. Jag misstänker att de har höjt rören för att få rätt fall och sedan fyllt på med makadam, vilket kan ha tryckt ner röret där inget ligger som stöd under.

När jag inspekterar det andra inspektionsröret som går via baksida hus, som också ska vara vid högsta punkten, är röret ganska snart halvfullt med vatten. Därefter blir det mer och mer fyllt tills kameran blir helt svart efter ungefär 12 meter, där det verkar vara ler- och vattenfyllt. Efter denna punkt tar det stopp, och jag misstänker att lera har byggts upp tillräckligt mycket för att kameran inte kan fortsätta.
När jag inspekterade pågånde jobb på dena sidan såg jag att det var lerigt och att det flöt runt bitar av Isodrän så kanske något sådant som blockerar? När jag går in med kameran via pumpbrunnen tar det stopp cirka 10 meter före problemet, på grund av att kameran inte kan ta sig förbi en femte böj. Jag noterar att det är helt torrt här, vilket är konstigt eftersom det finns vatten i dräneringsröret bara 10 meter bort som dessutom borde ligga högre.

För att undersöka yrreligare ställer jag kameran någon meter in efter inspektionsrör mor baksidan och fyller samtidigt med vatten ca 150-200L ser i kameran att vattnet stiger och efter att jag stängt av vattnet tar det ca 20min innan vattennivån är samma igen se bilder.

Överreagerar jag, eller är det här ett tecken på att dräneringen är felaktigt utförd och att jag borde be dem rätta till det?

Tacksam för alla synpunkter och funderingar.

• Två orangea inspektionsrör i marken bredvid ett hus, sedda uppifrån. En person står bredvid rören med vita strumpor och sandaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild från insidan av ett dräneringsrör visar vattennivå vid 5,1 meter djup enligt kameramätning, med texten "hogst" på skärmen.
    Skapa konto
  • Inspektionskamera visar dräneringsrör med text "5.1m" och datum, i en kameravy på en skärm.
    Skapa konto
Rätt utfört är det schakbotten som har korrekt fall som dränrören läggs på. Är det leriga partier stabiliseras dessa med makadam och kross för att uppnå en fast schaktbotten för att undvika sättningar där. Isodränen sätts ju innan dränledningen med omslutande makadam och markduk, så dessa kulor ska inte komma in i den bädden om det är korrekt utfört.

Det låter oroväckande att det står vatten på vissa partier, det ska det inte göra. Kontakta firman och hör vad de säger. Du kan ta in oberoende besiktningsman om ni inte kommer överens. Med en professionell rörinspektionskamera kommer man troligen åt bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.