Flyttade in i hus byggt 1970 för fyra år sedan. Bastun i princip oanvänd och har fungerat fint men plötsligt så går den inte igång alls. Lampan lyser på panelen, har bytt säkringen, finns det något uppenbart jag missat eller är aggregatet helt enkelt slut. Lagar man ett sånt...?

2014-12-06 12.22.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
]

Brukar sitta ett överhettningsskydd på själva bastuaggregatet.
Den brukar vara i form av en knapp man får trycka in, kan sitta lite undangömt.

Tack.
Hittar inget. På Tylös hemsida står det så här:

Tylös bastuaggregat har inbyggt temperaturskydd i kopplingsdosan nedtill på aggregatet. Temperaturskyddet utlöses automatiskt om risk för överhettning uppstår. Kontakta alltid en behörig elektriker för återställning av tempskyddet om det inte är åtkomligt från utsidan.

Ska man följa instruktioner ska man ju inte byta glödlampor själv heller men jag hittar ingen knapp vid kopplingsdosan (som är en liten bid från själva addregtet).

Det sitter inte i dosan på väggen,
Överhettningsskyddet sitter på själva aggregatet, troligtvis innanför en plåt, där kabeln går in.
OBS! skruva ur säkringarna 3st innan du tar bort plåten. det är säkert öppna anslutningar innanför.

Här kommer ett par bilder på hur överhettningsskydd kan se ut, de återställs genom att den röda knappen tryck in. (knappen behöver inte vara röd)

öh.png öh1.png
Vet ej hur det ser ut i ditt aggregat

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ingen hjälp men jag måste bara kommentera manöverpanelen. Så underbart 70-talsnostalgisk med sin bruna färg och analoga klockor. Borde K-märkas :)

Segt svar men vill bara säga tack HSP, du hade helt rätt, varianten till höger var det och nu svettas jag på lördag eftermiddagar igen. Och nog är det nostalgi :)

Kanske mitt inlägg kan hjälpa någon annan ”i nöd”.

Jag har ett gammalt Tylö-aggregat (med grönt filtaktig utsida) som sitter i mitt hus från 1959. Förmodligen är kanske aggregatet inte så gammalt.

Hur som haver… efter ett åskoväder så slutade aggregatet att fungera. Panelen som sitter utanför bastun funkade, det var i alla fall el fram till det, lampan började lysa på panelen när jag vred i gång On/Off-vredet.

Hittade, efter att stängt av elen, att det satt en röd knapp bakom aggregatet, ganska svårt att se. Behövde allts inte skriva loss något, utan bara peta in handen bakom i nederkanten och trycka in.

Sen funkade det när jag satt in alla propparna i proppskåpet igen.

• Närbild på grå yta med en röd markör, skruvhål och dammiga rör eller kablar.
    Skapa konto
  • Elektrisk komponent med kablar inuti en metallstruktur, förmodligen en del av en apparat eller maskin.
    Skapa konto
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.