562 läst · 7 svar
562 läst
7 svar
Fel lutning i badrummet.
Brickan12 · idag 01:56
Har nämligen problem med lutningen i min dusch. Det är vita märken i fogen på grund av vatten ansamling. Hur gör man ifall man vill åtgärda detta. Vilka risker finns för framtida problem med fukt märkligt man en gång brutit upp kaklet. Badrummet byggdes runt 2010.Plattsättaren vill använda 60*60 plattor i utrymmet som rymmer 130*120 cm. Är detta bra? Har själv ingen aning...
Har nämligen problem med lutningen i min dusch. Det är vita märken i fogen på grund av vatten ansamling. Hur gör man ifall man vill åtgärda detta. Vilka risker finns för framtida problem med fukt märkligt man en gång brutit upp kaklet. Badrummet byggdes runt 2010.Plattsättaren vill använda 60*60 plattor i utrymmet som rymmer 130*120 cm. Är detta bra? Har själv ingen aning...
Jag skulle nog överväga att göra om det, ett badrum har mellan 15-25års teknisk livslängd. Om det finns brister såsom bakfall skulle jag säga att det snarare är 15 år vilket gör badrummet avskrivet.
Vill man fortfarande lösa det problem du upplever så kan man lägga ett nytt lager kakel uppepå det gamla. Att göra det med 60x60 plattor är inte att rekommendera. Generellt gäller att ju mindre plattor desto lättare att få till fallet.
Vill man fortfarande lösa det problem du upplever så kan man lägga ett nytt lager kakel uppepå det gamla. Att göra det med 60x60 plattor är inte att rekommendera. Generellt gäller att ju mindre plattor desto lättare att få till fallet.
Tack, jo plattsättaren vill ta bort nuvarande kliniker och göra om fallet på nytt. Så han tänker inte kakel på kakel.. Vet inte riktigt vilken metod som är bäst. Jag har övervägt att göra om, men badrummet är i bra skick fortfarande...L Liljeros skrev:Jag skulle nog överväga att göra om det, ett badrum har mellan 15-25års teknisk livslängd. Om det finns brister såsom bakfall skulle jag säga att det snarare är 15 år vilket gör badrummet avskrivet.
Det är inte särskilt lätt att knack bort allt kakel utan att skada tätskiktet och normalt inte något man gör.B Brickan12 skrev:
Han påstår att han slipar ner dem.. Ska man gardera sig så dem inte förstör mer än vad dem fixar. Skriver man avtal eller liknande. Eller bör man höra med försäkringsbolaget i förväg och rådfrågaL Liljeros skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 896 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 896 inlägg
Du bör ha skriftligt avtal och då gärna Hantverkarformuläret.
Gällande att slipa ner klinker tycker jag du hör med BKR.
Lägg inte mer pengar på badrummet än att du kan tänka dig att totalrenovera badrummet ungefär när den tekniska livslängden uppnås om 10-15 år.
Sen tror jag ju inte att man kan få in 60 x 60 plattor snyggt på 130 cm. Det blir konstigt smala remsor (remsa) på sidorna (ena sidan). 5 cm remsa är nog inte ens tillåtet.
Läs BKR:s branschregler och rekommendationer för hur man sätter stora plattor.
Gällande att slipa ner klinker tycker jag du hör med BKR.
Lägg inte mer pengar på badrummet än att du kan tänka dig att totalrenovera badrummet ungefär när den tekniska livslängden uppnås om 10-15 år.
Sen tror jag ju inte att man kan få in 60 x 60 plattor snyggt på 130 cm. Det blir konstigt smala remsor (remsa) på sidorna (ena sidan). 5 cm remsa är nog inte ens tillåtet.
Läs BKR:s branschregler och rekommendationer för hur man sätter stora plattor.
👍B Brickan12 skrev:Brickan12 · idag 01:56