I min anläggning har jag en installation av infravärme som jag undrar om den är ok. Det är främst valet av kontaktor som jag är ställer mig frågande till. Installationen gjordes så vitt jag vet av elektriker innan jag tog över anläggningen.

Installationen är en tvåfasgrupp säkrad med 10A där båda faserna bryts av en Hager ESC225S i centralen. Faserna delas upp i en dosa som sitter på vinden och går vidare till infravärmen som sitter på altanen, 2 st Frico 1000W, 230V som ligger på varsin fas med gemensam nolla. Kontaktorn styrs av en Plejd Controller.

Är det rätt eller fel val av kontaktor med tanke på att den är märkt med Ui 250V och det är 400V mellan faserna som den bryter? Behöver det åtgärdas och i så fall vilken åtgärd är lämpligast? Byta kontaktorn mot en ESC425S? Koppla om så att båda elementen går på samma fas och kontaktor bryter fas och nolla?
 
Ja, det är fel val. Hager uppger 250 V.
Jag tror dock inte du behöver vara orolig. Hager har satt 250 V på alla reläer och kontaktorer som upptar en modul i en normkapsling. Om det verkligen betyder något eller bara är en skrivbordshistoria vet jag inte.

Du behöver i så fall t.ex ESC425S så att du kan nyttja två faser. Det är dumt att lägga en så hög belastning på en fas.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.