1 375 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Fel huvudsäkring rapporterad
Häromåret fick jag huvusäkringar utbytta från 16 till 20 A. Installatören skulle rapportera bytet till nätägaren. Men på fakturorna framgår att jag fortfarande (efter snart två år) betalar för 16A.
Min fråga: Är det min skyldighet (som innehavare av anläggningen) att upplysa nätägaren att det skett en ”uppsäkring” från 16 till 20A. Eller är det nätägaren som som har ansvar att känna till huvudsäkringarnas kapacitet?
Min fråga: Är det min skyldighet (som innehavare av anläggningen) att upplysa nätägaren att det skett en ”uppsäkring” från 16 till 20A. Eller är det nätägaren som som har ansvar att känna till huvudsäkringarnas kapacitet?
Har du fått ny elmätare än, annars kanske det rapporteras in i samband med detta.H haber25 skrev:Häromåret fick jag huvusäkringar utbytta från 16 till 20 A. Installatören skulle rapportera bytet till nätägaren. Men på fakturorna framgår att jag fortfarande (efter snart två år) betalar för 16A.
Ja, du har skyldighet men antar du har kvitto på uppsäkring? Så ska du ligga på elfirman och betalar såklart inte förrän arbete är utfört i sin helhet. Nu förstår jag att detta missat i detta fall.
Tack för svar. Uppsäkringen gjordes ett par år efter att mätaren byttes.E El-Löken66 skrev:
Redan betalt o kvitto finns.
Om jag förstår dig rätt så har jag alltså skyldighet att se till att nätägaren har rätt uppgifter. Ok, då får jag uppdatera dem.
Tack för svar. Uppsäkringen gjordes ett par år efter att mätaren byttes.E El-Löken66 skrev:
Redan betalt o kvitto finns.
Om jag förstår dig rätt så har jag alltså skyldighet att se till att nätägaren har rätt uppgifter. Ok, då får jag uppdatera dem.
Det är nog inte så stor risk att det blir några direkta problem för dig om nätbolaget upptäcker detta på egen hand, de kommer ju förr eller senare besöka dig för att byta mätare så risken finns att någon skarpögd installatör får syn på det. Personligen hade jag valt att meddela dem, så är man säker på att det inte blir något strul. Det må vara ditt ansvar, men formellt skall nog elektrikern anmäla saken.
Bästa svaret
Det är inte du som ska meddela nätägaren det måste vara en auktoriserad installatör. Så ligg på elfirman som inte gjort det han skulle vid uppsäkringen, det tar dom 10 minuter att fylla i en färdiganmälan. Har du uppsäkrat och anmäler större säkring själv godtar nätägaren inte det och det kan komma lite problem om dom börjar rota i saken. Det kommer dom inte att göra om det är en "behörig" som gör anmälan..H haber25 skrev: