H
Du borde ha visat bild och/eller talat om för snickaren vilken dörr som var beställd.
När dörren levererades är det din plikt att kontrollera emballaget ifall det är skador som skall rapporteras vid leverans direkt till transportören. Du skall givetvis även kontrollera att du fått rätt vara och detta skulle du ha rapporterat till Hornbach så att de kunde beställa en ny dörr. Har du satt upp dörren har du godkänt leveransen, såvida du inte hittar fabrikationsfel på dörren. Har du betalat mer för dörren än vad den uppsatta dörren så skall du ha tillbaka mellanskillnaden från Hornbach.
 
En konsument har ALLTID en skyldighet att kontrollera en vara man beställt.
Man måste kontrollera att man fått rätt modell, typ, färg, material, storlek och att den är oskadad.
Detta är ju inget problem om man öppnar kartongen.
Då ser man allt detta.

I detta fall har man tagit en vara i bruk utan att kontrollera det ovannämnda.
Då betyder det att man har använt produkten.
Då har man som konsument accepterat den produkt man har fått.

En hantverkare kan aldrig stå till svars för fel dörr eftersom hantverkaren skulle montera en dörr.
Då tar hantverkaren för givet att dörren är den rätta och monterar upp den.
Hantverkaren har utfört det arbeta som begärts av köparen.
Hantverkaren kan enbart ställas till svars om det är något fel i själva monteringen av dörren vilket det inte verkar vara i detta fall.

Tyvärr så verkar det som att köparen helt enkelt får betala för att köpa en helt ny dörr av den modell som kunden vill ha och kontrollera sedan att dörren är den rätta.

Hade kunden kontrollerat dörren vid leverans före monteringen så hade det inte varit några som helst problem med att kontakta butiken att man fått fel dörr.
Och att butiken då tar tillbaka den felaktiga dörren och beställer en ny till kunden.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
C
Alla ni som hävdar att köparen har en skyldighet att kontrollera varan innan den tas i bruk - var har ni fått detta ifrån?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
cpalm skrev:
Alla ni som hävdar att köparen har en skyldighet att kontrollera varan innan den tas i bruk - var har ni fått detta ifrån?
Det brukar stå med på pappren som sitter på godset, och ibland även på beställningen när den gjorts, 8 dagar brukar vara en vanlig tid man får på sig, vissa varor har även tejp satt över om detta, jag köpte tex hem en soffa som var klädd i plast, runt denna satt ett antal varv med gul tejp där det informerades om detta.

Efter mitt husbygge så tycker jag det är helt naturligt att kontrollera att det jag köpt är rätt och kom fram i rätt skick, ungefär som att man kollar igenom påsen på Drive in, så att man får det man beställt, det finns alltid en risk att nått blir fel eller går sönder.
 
Man kan inte avrtala bort Konsumentköplagen med några varv gul tejp...
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hornbach är ofta billigast, men där slutar likheterna med andra lågprisbutiker.
Öppettider, service, bemötande och sortiment är i toppklass.
Att Bauhaus och Beijer finns kvar i göteborg fårvånar mig varje gång jag varit dum nog att åka dit.

Hoppas du ursäktar att jag kopierade din text Peter2400 ;)

Hornbach är dock långt ifrån alltid billigast och man ska se upp med vad man handlar där, för allting är verkligen inte prispressat ner i skorna. En del grejer är billigare till och med i fackhandeln.
Hornbach är alltid billigast dom har prisgaranti mot alla butiker samt nätbutiker så har man bara koll som konsument så får man alltid bäst pris på hornbach ,
 
Pumba skrev:
Det brukar stå med på pappren som sitter på godset, och ibland även på beställningen när den gjorts, 8 dagar brukar vara en vanlig tid man får på sig, vissa varor har även tejp satt över om detta, jag köpte tex hem en soffa som var klädd i plast, runt denna satt ett antal varv med gul tejp där det informerades om detta.

Efter mitt husbygge så tycker jag det är helt naturligt att kontrollera att det jag köpt är rätt och kom fram i rätt skick, ungefär som att man kollar igenom påsen på Drive in, så att man får det man beställt, det finns alltid en risk att nått blir fel eller går sönder.
Finns hela Konsumentlagen med i dessa pappren som sitter på godset?
 
Sharkbait skrev:
Finns hela Konsumentlagen med i dessa pappren som sitter på godset?
Nej men det står det som Cpalm frågade efter.

btg308 skrev:
Man kan inte avrtala bort Konsumentköplagen med några varv gul tejp...
Om man missar vad som står på den så tycker jag nog man får stå sitt kast, det är väl helt självklart att man kontrollerar vad det är man fått och att det kom fram helt.
Det är ju det samma med skador, de ska ju rapporteras till transportbolaget inom en viss tid annars accepteras inte dessa.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Nej men det står det som Cpalm frågade efter.

Om man missar vad som står på den så tycker jag nog man får stå sitt kast, det är väl helt självklart att man kontrollerar vad det är man fått och att det kom fram helt.
Det är ju det samma med skador, de ska ju rapporteras till transportbolaget inom en viss tid annars accepteras inte dessa.

Vilken tur att Konsumentköplagen finns.
 
Polos skrev:
Hornbach är alltid billigast dom har prisgaranti mot alla butiker samt nätbutiker så har man bara koll som konsument så får man alltid bäst pris på hornbach ,
Låter fint, men så är det inte i praktiken. Många priser på Hornbach är högre, och visst har de prisgaranti, men att påstå att de är billigast är inte korrekt, för det är de inte. Särskilt inte med hänsyn till prisgarantin, som "bara" ger 10% jämfört med Bauhaus 12%, så ur det perspektivet är Bauhaus alltid billigast.
Allt detta vet vi konsumenter som har koll... ;)
 
Ja, i ett forum är världen alltid enkel, det är bara att kolla, och har man inte gjort det får man skylla sig själv, yeah right.

Hornbach då, de behöver visst inte ha koll på någonting alls, de kan leverera vad skit som helst och så fort kunden missat minsta lilla så får kunden skylla sig själv?

Ja, det är tur att konsumentköplagen finns, så att så sneda verklighetsuppfattningar inte kan bli verklighet ;)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, i ett forum är världen alltid enkel, det är bara att kolla, och har man inte gjort det får man skylla sig själv, yeah right.

Hornbach då, de behöver visst inte ha koll på någonting alls, de kan leverera vad skit som helst och så fort kunden missat minsta lilla så får kunden skylla sig själv?

Ja, det är tur att konsumentköplagen finns, så att så sneda verklighetsuppfattningar inte kan bli verklighet ;)
Det är väl klart att Hornbach fixar det, om man säger till i god tid och inte redan har monterat dit dörren, har man fått fel grejer och valt att montera det ändå så är det ju klart att det blir något helt annat,jag hade nog tolkat det som att man accepterat felet.

Jag tycker det bara blir värre och värre detta med att allt som blir fel alltid är någon annan fel och man själv inte har något ansvar för nått.
 
Pumba skrev:
Nej men det står det som Cpalm frågade efter.



Om man missar vad som står på den så tycker jag nog man får stå sitt kast, det är väl helt självklart att man kontrollerar vad det är man fått och att det kom fram helt.
Det är ju det samma med skador, de ska ju rapporteras till transportbolaget inom en viss tid annars accepteras inte dessa.
Kunden HAR ju kontrollerat detta, dock först efter att dörren monterades. Ni anser att kunden då ha accepterat felet men det är, oavsett vad man tycker om det, helt fel. Det går inte att avtala bort konsumentköplagen till köparens nackdel.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Eller, för att uttrycka det på ett väldigt enkelt sätt: en konsument har en lagstadgad rätt att vara lite lagom klantig. En näringsidkare har det inte.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Plåthuset skrev:
Kunden HAR ju kontrollerat detta, dock först efter att dörren monterades. Ni anser att kunden då ha accepterat felet men det är, oavsett vad man tycker om det, helt fel. Det går inte att avtala bort konsumentköplagen till köparens nackdel.
Det som jag dock kollar på är första inlägget där TS köpet en ny dörr för att par månader sedan, vad är skälig tid för att reklamera att man mottaget fel vara?

Jag kan mycket väl förstå att det blir uppförsbacke hos Hornbach när man kommer ett antal månader efter köp och montering och klagar på att det var fel dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.