H
Plåthuset skrev:
Nej, det hade givetvis varit bättre om Hornbach gjort rätt från början. Nu gjorde de inte det så jag tycker att det är fair att TS får felet rättat. Min åsikt är att TS misstag (att inte berätta för byggaren hur dörren skulle se ut) är minimalt i förhållande till Hornbachs.

Hornbach kommer säkerligen lägga ner större kostnader (för personal etc) på att fortsätta fulbestrida sitt ansvar än de skulle ha gjort om de beviljat TS rättmätiga krav från början.
Som goodwill hade det väl vore önskvärt av Hornbach, men var skall Hornbach dra gränsen.
Lars fick min inte Rolf... Osv. Hornbach beställde fel och TS kollade inte, som jag skrev tidigare att TS ska prata vänligt med Hornbach så kan de kanske mötas på halva vägen? Hur som helst har Hornbach lagen på sin sida så det är för TS att försöka förhandla med Hornbach och hoppas att de sätter goodwillen främst.
 
HEM2121 skrev:
Som goodwill hade det väl vore önskvärt av Hornbach, men var skall Hornbach dra gränsen.
Lars fick min inte Rolf... Osv. Hornbach beställde fel och TS kollade inte, som jag skrev tidigare att TS ska prata vänligt med Hornbach så kan de kanske mötas på halva vägen? Hur som helst har Hornbach lagen på sin sida så det är för TS att försöka förhandla med Hornbach och hoppas att de sätter goodwillen främst.
Nej, Hornbach har inte lagen på sin sida.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
H
thomasx skrev:
En plikt som Hornbach inte har menar du?
Skulle vara önskvärt att de kollade, men lagerkillarna har nog inte kundens uppgifter utan står det på deras följesedel att den dörren med det artikelnummer och stämmer det med uppgifterna på den fysiska dörren så har godkänner de leveransen. Sedan att det inte är den dörren som är beställd har de ju ingen aning om. Så det blir upp till kunden att kontrollera.
 
H
thomasx skrev:
Nej, Hornbach har inte lagen på sin sida.
Menar du att man kan använda ett vara och sedan hävda att det var fel vara som användes?
Låt oss säga att du beställer en regel i ett visst mått tex 4.70 lång, du skruvar upp den och det visar sig att den är 3.60 lång, tar bygghandel tillbaka den regel som du skruva eller spikat i?
 
Redigerat:
Ts hur gick det på hornbach???
 
HEM2121 skrev:
Menar du att man kan använda ett vara och sedan hävda att det var fel vara som användes?
Låt oss säga att du beställer en regel i ett visst mått tex 4.70 lång, du skruvar upp den och det visar sig att den är 3.60 lång, tar bygghandel tillbaka den regel som du skruva eller spikat i?
Jag hoppas inte snickaren satte upp dörren genom att skruva i dörrbladet.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
H
scim skrev:
Jag hoppas inte snickaren satte upp dörren genom att skruva i dörrbladet.
Några skruv för gångjärn eller dyligt, annars hade det väl bara varit att haka av dörren och bett Hornbach hämta den och leverans en ny. Så någon typ av bearbetning av dörren måste väll snickaren ha gjort.
 
Det är en dörr med karm, karmen är rätt, dörrbladet fel. Med största sannolikhet är dörrbladet i nyskick.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
docboy skrev:
Inte orkat det nej!
Synd!
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
H
TS är dörren utan åverkan? Dvs snickaren har inte gjort något med dörrbladet, inte skruvat, satt dit låskista, satt i dörrhandtag osv?
 
C
HEM2121 skrev:
cpalm skrev:
Alla ni som hävdar att köparen har en skyldighet att kontrollera varan innan den tas i bruk - var har ni fått detta ifrån?
Svar:
Om inte annat så säger ju sunda förnuftet det. Beställ en kavaj på nätet eller något annat, använd det och gå tillbaka till nätbutiken och säg att det var fel vara du köpte. Tar de tillbaka varan som du använt och skickar en ny vara. Vad tror du?
Det är en usel jämförelse av flera skäl;
1) Framför allt är ju situationen i detta fall den rakt omvända - TS beställde rätt men fick fel. Oavsett vad man anser om TS eventuella skyldigheter så borde vi väl ända vara helt överens om att det i detta fall var säljaren som begick det ursprungliga felet genom att leverera fel vara?
2) Om du handlar på nätet faller frågan delvis under lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Lås oss inte blanda in det här.
3) Just klädaffärer som säljer på postorder verkar genomgående vara nästan löjligt frikostiga med byten/återköp, vilket jag antar är lite en förutsättning för affärsmodellen.

Men för att svara på din fråga är jag rätt övertygad om att nätbutiken låter dig byta förutsatt att det sker inom ångerfristen. Kanske till och med om du haft sönder den faktiskt...
Men jag ser ingen koppling till juridiken i TS fall.
 
Jag skulle nog hävda att dörrbladet är i nyskick även om man satt dit låskista.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det är en usel jämförelse av flera skäl;
1) Framför allt är ju situationen i detta fall den rakt omvända - TS beställde rätt men fick fel. Oavsett vad man anser om TS eventuella skyldigheter så borde vi väl ända vara helt överens om att det i detta fall var säljaren som begick det ursprungliga felet genom att leverera fel vara?
2) Om du handlar på nätet faller frågan delvis under lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Lås oss inte blanda in det här.
3) Just klädaffärer som säljer på postorder verkar genomgående vara nästan löjligt frikostiga med byten/återköp, vilket jag antar är lite en förutsättning för affärsmodellen.

Men för att svara på din fråga är jag rätt övertygad om att nätbutiken låter dig byta förutsatt att det sker inom ångerfristen. Kanske till och med om du haft sönder den faktiskt...
Men jag ser ingen koppling till juridiken i TS fall.
Frågan är ju om det faller under lagen om distansavtal, mig veterligen har Hornbach ingen nätbutik utan det är isf beställning i butiken.

Gissningsvis är det vid beställningen i butiken som det blev fel, eftersom datorn inte gör fel och varor normalt sett har streckkoder vilket gör att det blir svårt att plocka fel saker.
 
Redigerat:
C
Pumba skrev:
Frågan är ju om det faller under lagen om distansavtal, mig veterligen har Hornbach ingen nätbutik utan det är isf beställning i butiken.
Nä, det är precis det jag skriver. Vi kan inte jämföra detta fall med en kavaj köpt i en nätbutik.
 
C
HEM2121 skrev:
annars hade det väl bara varit att haka av dörren och bett Hornbach hämta den och leverans en ny.
Baserat på vad som framkommit får man ju utgå från att det är precis så enkelt! Just därför det är så småaktigt av Hornbach i detta fall att vägra byte trots att man medger att man levererat fel dörr. Dessutom på en grund som inte ens har något lagstöd (nåja, det är väl det vi diskuterar här).
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.