H
cpalm skrev:
Alla ni som hävdar att köparen har en skyldighet att kontrollera varan innan den tas i bruk - var har ni fått detta ifrån?[

Svar:
Om inte annat så säger ju sunda förnuftet det. Beställ en kavaj på nätet eller något annat, använd det och gå tillbaka till nätbutiken och säg att det var fel vara du köpte. Tar de tillbaka varan som du använt och skickar en ny vara. Vad tror du?
 
Pumba skrev:
Det som jag dock kollar på är första inlägget där TS köpet en ny dörr för att par månader sedan, vad är skälig tid för att reklamera att man mottaget fel vara?

Jag kan mycket väl förstå att det blir uppförsbacke hos Hornbach när man kommer ett antal månader efter köp och montering och klagar på att det var fel dörr.
Då får du nog läsa en gång till

"Beställde för ett par månader sedan en ytterdörr från Hornbach"


"Idag monterade hantverkaren upp den och vi insåg när det satt uppe att vi hade fått fel dörr"

Reklamationen har alltså skett samma dag som felet upptäcktes, fortare än så kan det inte gå.
När dörren levererades vet vi inte, men med 6-8 veckors leveranstid så var det kanske under den gångna veckan.
 
H
Sälj dörren och köp en ny, du kan du prata med Hornbach vänligt så kanske du kan få ett bra pris på en ny dörr.
För du kan aldrig få rätt i någon instans efter som den är monterad/använd.
Om det hade varit fabrikationsfel på dörren som inte hade visat sig förrän du satt upp dörren
hade det varit en annan sak.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Då får du nog läsa en gång till

"Beställde för ett par månader sedan en ytterdörr från Hornbach"


"Idag monterade hantverkaren upp den och vi insåg när det satt uppe att vi hade fått fel dörr"

Reklamationen har alltså skett samma dag som felet upptäcktes, fortare än så kan det inte gå.
När dörren levererades vet vi inte, men med 6-8 veckors leveranstid så var det kanske under den gångna veckan.
Men TS har ju haft massor av tid att kontrollera att det var rätt, det kunde ju lika väl varit 4 inplastade gipsplattor.
Tänk om TS beställt gipsplattor och det på följesedeln stod att dörren var restnoterad, ska det då upptäckas när hantverkarna inte hittar dörren?

Det sitter ju en följesedel på paketet, det tar man bort och läser vad som står på den och så kontrollerar man att det är rätt grejer och rätt antal man fått.

Är jag helt ensam om att kontrollera de grejer som kommit hem?

Om det varit en fraktskada så hade ju man inte haft rätt att reklamera den heller om man haft paketet flera månader utan att säga nått.

Hade dörren varit omonterad så hade detta aldrig blivit ett problem och det är med största säkerhet där skon klämmer för Hornbach.
 
Redigerat:
Då tycker jag att ni ska lobba för en lagändring istället för att framhärda här.
 
När det gäller juridiskt stöd för att konsumenten har en skyldighet att kontrollera en vara innan den t ex tas i bruk tror jag att paragraf 42 under "Gemensamma bestämmelser" kan vara tillämpbar:

42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.
 
Redigerat:
H
Plåthuset
Har du lust att betala mer för dina inköp?, För givetvis läggs sådana kostnader på konsumenten genom höjda priser. Det är nog tur att var och en har sin plikt att kontrollera leverans och vara innan man tar dem i bruk.
 
Tycker dörren ni fick fel är betydligt snyggare än den ni beställt. Aldrig fel med lite ljusinsläpp heller.
Jag hade struntat i det och varit kanonnöjd. Men smaken är ju olika.
 
Plåthuset skrev:
Då tycker jag att ni ska lobba för en lagändring istället för att framhärda här.
Även om jag inte kan konsumentköplagen så borde det ju rimligtvis finnas lite där i som anger vilka skyldigheter man som konsument har, att det står med stor text på följesedlar osv att man ska kontrollera godset kommer ju säkerligen där ifrån.
 
docboy skrev:
Tycker dörren ni fick fel är betydligt snyggare än den ni beställt. Aldrig fel med lite ljusinsläpp heller.
Jag hade struntat i det och varit kanonnöjd. Men smaken är ju olika.
Läst hela tråden?
 
Inte orkat det nej!
 
HEM2121 skrev:
Plåthuset
Har du lust att betala mer för dina inköp?, För givetvis läggs sådana kostnader på konsumenten genom höjda priser. Det är nog tur att var och en har sin plikt att kontrollera leverans och vara innan man tar dem i bruk.
Nej, det hade givetvis varit bättre om Hornbach gjort rätt från början. Nu gjorde de inte det så jag tycker att det är fair att TS får felet rättat. Min åsikt är att TS misstag (att inte berätta för byggaren hur dörren skulle se ut) är minimalt i förhållande till Hornbachs.

Hornbach kommer säkerligen lägga ner större kostnader (för personal etc) på att fortsätta fulbestrida sitt ansvar än de skulle ha gjort om de beviljat TS rättmätiga krav från början.
 
Pumba skrev:
Men TS har ju haft massor av tid att kontrollera att det var rätt, det kunde ju lika väl varit 4 inplastade gipsplattor.
Tänk om TS beställt gipsplattor och det på följesedeln stod att dörren var restnoterad, ska det då upptäckas när hantverkarna inte hittar dörren?
Vilket är mer regel än undantag, ja, eftersom det ofta är hantverkare som tar emot och monterar saker och ting. Inget konstigt med det.

Pumba skrev:
Det sitter ju en följesedel på paketet, det tar man bort och läser vad som står på den och så kontrollerar man att det är rätt grejer och rätt antal man fått.
Så, varför kollade inte Hornbach detta då?

Pumba skrev:
Om det varit en fraktskada så hade ju man inte haft rätt att reklamera den heller om man haft paketet flera månader utan att säga nått.
Hur blev samma dag plötsligt flera månader? Börjar det inte bli dags att du läser tråden, åtminstone det TS skrivit?!?!
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Även om jag inte kan konsumentköplagen så borde det ju rimligtvis finnas lite där i som anger vilka skyldigheter man som konsument har, att det står med stor text på följesedlar osv att man ska kontrollera godset kommer ju säkerligen där ifrån.
Jag gissar att texten på följesedlarna finns för att säljarna ska lyckas bättre i sina försök att slippa stå sitt ansvar. Alltid är det ju några stackare som inte orkar stå på sig för att få rätt.
 
HEM2121 skrev:
Plåthuset
Har du lust att betala mer för dina inköp?, För givetvis läggs sådana kostnader på konsumenten genom höjda priser. Det är nog tur att var och en har sin plikt att kontrollera leverans och vara innan man tar dem i bruk.
En plikt som Hornbach inte har menar du?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.