Jag ligger i startgroparna för att köpa mig en grovdammsugare, men behöver lite input innan jag slår till. Den stora anledningen till att jag vill ha en grovdammsugare är att vi har en stor uteplats som blir rejält nedskräpad av diverse fröer o dyl och jag har blivit trött på att försöka hålla rent där med sopkvasten. Det finns även ett flertal andra liknande ställen (utanför dörrar, garageportarna t ex) där den skulle få göra samma tjänst, så den funktionen är viktig. Vidare kommer den användas för att städa ur garage, pannrum och några inredda rum i souterrängplanet när behov uppstår (varannan vecka eller så i de inredda rummen) och kopplas till maskiner när det är lämpligt. Maskindelen är det som kommer bli minst frekvent, men autostart känns ändå som ett måste.

Jag har varit och tittat på ett par Nilfiskar och ett par Kärcher i prisspannet 1000-1500 kronor, men eftersom jag har långt gångna planer på att införskaffa en Multimaster Top, kanske Top Extra-paketet med en Dustex-sugare kan vara en vettig idé om priset är okej. Jag har också fått förslag på nån av Festools sugare för 2400 plus moms (antagligen Minin, även om jag får för mig att det var CTS 22), men den kanske skulle varit ett bättre val om jag skulle har den till verktyg i första hand, eller?

Också, en generell fråga. I vilka lägen kör man en grovdammsugare med påse och när kör man utan? En av fördelarna med en grovdammsugare har jag alltid trott är att man inte behöver köpa dyra påsar med samma höga frekvens som till den vanliga sugaren, men det kanske inte stämmer? En annan fråga är hur man behöver investera i filter. De tenderar (väl?) att vara dyra och jag kan nog tänka mig att betala lite extra i inköp för att få en smidig lösning med påsar och filter och därmed få lite lägre driftskostnad och/eller längre intervall mellan bytena.

Så, nån som kan räta ut några frågetecken? Alko, du har väl köpt en Dustex om jag inte missminner mig. Några erfarenheter att dela med dig av?

Tack på förhand! :)

Jag har CTL22:an och en Alto Aero 840. Jag skulle aldrig använda Feston till det du beskriver, på samma sätt som jag aldrig skulle köra sänksågen i rivningsvirke. Det känns helt enkelt inte bra.

Beträffande Dustexen, så var frågan uppe nyligen. I ett test i "Fine Homebuilding" kom den tvåa efter Festo CTL33. Dustexen lär vara tystare än Feston.

Det där med påse eller inte påse brukar ge sig självt när man har gjort fel några gånger. Jag gör ett försök:

Påse:
Slipdamm
Diverse smuts och damm från garage osv
Fint sågspån
Rivningsdamm
Metallspånor
Diverse snusk som kommer att skita ned dammsugaren inuti (kolstybb)

Inte påse
Fuktiga saker
Spånor från träfräsning
Grövre sågspån
Hyvelspån
Förpackningschips

Tack för svaret, Mattias. Det känns som jag inte var helt fel ute när jag står över Feston och vad gäller påsar tolkar jag dina listor som att det är påse som gäller för all användning som påminner om en "normal" dammsugare. Det lär väl bli en del sånt för oss, så det kanske är smart att titta lite på påspriserna innan man slår till.

Dustexen känns attraktiv om priset är bra och det går att få tag på påsar på ett vettigt sätt. Nån som vet var man gör det och till vilket pris? Ytterligare Dustex-kommentarer är också välkomna! :)

Påse är nog nästan ett måste, jag har en Kärscher 2234PT, dammsög askan från kaminen med den utan påse, vilken tabbe !

Filtret blev totalt igensatt med aska + att jag dammsugit lite spill från gipsskivor före det.

Tog hur länge som helst att rengöra filtret, började med påsar efter det. Dyrt, ja men fan så smidigt.

Läste dock att Nilfisk Alto har kommit med en ny variant som har "Push to clean" effekt på filtret. En knapp från utsidan för att blåsa rent det. låter smidigt !

mvh Tobbe

Jag har en Kärcher också, den gamla (2701TE). Det finns ju en 'pinne' eller vad vi ska kalla den som man ska dra i och så vips skakas filtret och det blir mycket bättre. :rolleyes:

F-n trot, hittills i mitt tycke har det bara varit att ta ut filtret och skaka kopiöst (se till att stå utomhus och med vindriktningen från dig, för det dammar som tusan)

Jag har nyligen köpt Fein Top Extra-paketet, alltså inkl. Dustex II. Är mycket nöjd med den maskinen, fast jag har inte haft en grovdammsugare innan, så jag har svårt att jämföra. Den verkar inte ha samma finesser som Festools sugare, men den är rejält konstruerad (känns bra att den enligt manualen lämpar sig för industriverkstäder etc), suger fem sekunder efter att maskinen kopplats ifrån, och reagerar inte på sänkt varvtal (tror jag iaf, lite svårt att vara säker på när båda maskinerna är igång o låter) som en del anger som negativt med Kärcher etc.
Bra dessutom men mkt lång slang, har blivit en favorit hos den som sköter dammsugningen, just för att man slipper släpa runt så mycket. Eftersom jag är hobbyanvändare, tycker jag att man kan kosta på sig att använda den som hushållssugare, skulle stå lite väl oanvänd annars...

Mvh/
A

Just den långa slangen är en av Dustexens positiva sidor. Trevligt att läsa att du är nöjd!

Får man fråga vad du fick ge för ditt Top Extra-paket och varifrån du köpte? Jag frågat runt lite och priserna varierar enormt!

Köpte från Lemke i Gällivare för några veckor sedan. 4700 inkl. moms o frakt. Men det betyder ju inte att det inte kan vara både billigare eller dyrare idag. Kanske är prisskillnaden mot en Festool Mini för liten, jag vet inte. Men som sagt, det är en rejäl maskin och den funkar förstås kanonbra med kopplade maskiner, både Festool TS55 och Multimastern.
Man känner sig riktigt proffsig när man kör på med hårdmetallraspen på multimastern kopplad till Dustexen :) Mkt lite damm också förstås. På minussidan är de något plastiga munstyckena, mitt metall-hushållsdammugarmunstycke från Nilfisk med teleskopfunktion är mkt rejälare, men har tyvärr annan diameter än Fein. Adaptrar finns, men blir inte lika stabilt. Dessutom lossnade slangen en gång när jag slipade med MM, men det kanske var att jag bara satt fast den lite illa, känns gediget ändå.
Allt som allt tillhör den en av de där prylarna som man fortfarande blir glad åt att titta på efter några veckor. Trodde man inte att man skulle säga om en dammsugare ;)

/A

"Lemke i Gällivare" antar jag är Blocket-annonsen, eller? 4700 är ju ett bra pris, så jag tror att jag ska höra med honom, även om jag helst köper över disk.

Tack för svaren! :)

Japp, det är via blocket-annonsen, eller dexport.eu (samma firma).

/A

mattiasp skrev:
Jag har CTL22:an och en Alto Aero 840. Jag skulle aldrig använda Feston till det du beskriver, på samma sätt som jag aldrig skulle köra sänksågen i rivningsvirke. Det känns helt enkelt inte bra.

Beträffande Dustexen, så var frågan uppe nyligen. I ett test i "Fine Homebuilding" kom den tvåa efter Festo CTL33. Dustexen lär vara tystare än Feston.

Det där med påse eller inte påse brukar ge sig självt när man har gjort fel några gånger. Jag gör ett försök:

Påse:
Slipdamm
Diverse smuts och damm från garage osv
Fint sågspån
Rivningsdamm
Metallspånor
Diverse snusk som kommer att skita ned dammsugaren inuti (kolstybb)

Inte påse
Fuktiga saker
Spånor från träfräsning
Grövre sågspån
Hyvelspån
Förpackningschips
Hittade den här tråden och upptäckte att du också hade en Alto 840 (jag har 840 a). Det jag funderar på alltsom oftast är hur mycket bättre dammsugarkraft man kan få ut med en bättre dammsugare. Såg du hade en Festool också.

Är det stor skillnad i hur mycket de suger? 840n har börjat bli lite trött tycker jag...

--- Mats ---

Feston är utan tvekan bättre än alton. Det jag inte gillar med alton är att det är besvärligt att byta påse utan att påsen går sönder. För närvarande är alton riggad för våtsugning, dvs utan påse och filter. Min hustru(!) har en dammsugare som suger bättre än feston, billigare än feston och närmast gratis påsar i jämförelse. Det är en klassisk städfirmasugare som heter Electrolux Euroclean nånting. Den ser ut som en låg rostfri cylinder med svart lock. Om man kombinerar den med en separat master/slave-uttag-manick från Classe, så tror jag att man har en vinnare. Tror jag. Kanske

Tyvärr så är det ganska låg maxbelastning på master-uttaget, iaf på de modeller jag har hittat. Det har legat på runt 500W vilket är för lite för de flesta elverktyg....

ottot skrev:
Tyvärr så är det ganska låg maxbelastning på master-uttaget, iaf på de modeller jag har hittat. Det har legat på runt 500W vilket är för lite för de flesta elverktyg....
Komme rinte ihåg vad Alton har, men den räcker till för alla mina handverktyg. Gissar den har 1000 eller 1500 Watt.

Tyvärr tycker jag den lämnar kvar för mycket damm, speciellt när jag kör med fräsen.

--- Mats ---

Jag syftade på de lösa master/slave uttag man kan köpa ex på CO.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.