Kanske inte tillför så mycket till vad som redan sagts om maskinen, men jag måste bara säga att efter några veckor med min nya Dustex 40 så fortsätter den imponera. Jag har inte jämfört med Festool eftersom det aldrig var aktuellt budgetmässigt, denna hamnar ju runt 3' från UK ink rubbet (+2 adapters för 29:-/st från Clas Ohlson).

Några saker jag fortsätter vara glad över
- lång flexibel slang. Den måste vara 5-6m.
- sugen rullar lätt och fint och stabilt utan att tippa. Dom få gånger den behöver göra det, då slangen är så lång.
- metallrör för golvmunstycket. Kändes seriöst sådär, bara haft Kärchers tidigare, med plast-rör som går tokpaj när man rasar ner med en allt för lutande lång stege på dom (aj)
- "tyst". Ok nä inte tyst, men trevlig karaktär på ljudet. Förmodligen mätbart tystare än dom flesta andra sugar på marknaden, men det är ändå en dammsugare.
- ställbart sug. Inte hunnit nyttja, men lite nördkul med lampor för sugstyrka, dvs elektronisk justering
- ett jäkla sug. Råkar man suga upp en typ 2x2cm träbit så åker den med sån fart i slangen att det rent smäller i maskinen 6m senare och man tänker "damn .. håller påsen?"
- skitstora påsar. Jag öppnar maskinen fem gånger per påsfyllning för jag tänker "nu måste den vara full", men det är den inte. Suger på bra också fastän påsarna börjar vara fulla. Antar det hänger ihop med pås-storleken lite - blir ju större yta som behöver "sätta igen" för att påverka sugen.
- påsarna fylls lustigt. HAr bara fyllt ett par, så jag kan ha fel här, men det verkar ta mig tusan som att dom fylls mer i bakre änden. Det är som att spånet och smutsen fyller ut innersta delarna riktigt riktigt bra, vilket jag inte förstår hur det funkar, men det blir inte fullare vid inloppet än i resten av påsen, snarare tvärtom
- filtret för om man inte vill ha påse "fleece-strumpan över veckade filtret" är stor som en 10L-hink och har en stålram som håller den uppspänd. Dvs seriösare än på billi-sugarna
- veck-filtret är ganska redigt. Jämfört med Kärcher 2254PT jag hade innan hajjar jag till varje gång

Jag kör den med både påse och den stora fleece-strumpan på stålram. Skär upp påsen i änden och tömmer när den är full, rullar ihop några varv som en kaviartub och drar en sträng silvertejp över. Fleece-strumpan är skydd ifall min tejpning skulle släppa. Kör fortfarande på första påsen. Suget är som sagt helt tillräckligt för detta tycker jag.

Det enda jag skulle kunna klaga på är att den är lite stor och osmidig i formgivningen. En Festool av liknande kvalisort (och dubbla priset) är nog redigt mindre totalt och av smidigare typ av format. Denna är ju rund och bulkig, ganska hög, och går inte vare sig ställa saker på den eller hänga saker på den speciellt smidigt.

• Gilla
Turee
  • Laddar…
Skrev fel, 2234 hade jag innan, inte 2254. PT.

Tack för en trevlig recension! Varifrån beställde du maskinen? I övrigt kan jag rekommendera en variant av din kaviartubmetod. När jag hade min Alto Aero 840 i verkstaden testade jag lite olika metoder att minska påskostnaden, och jag kom fram till att det bästa var att använda två påsar att växla mellan. För kaviarrullningen använde jag smältlim och häftapparat. På det sättet går det inte åt så mycket av påsen när man rullar, och påsekonomin blir ännu bättre, och dessutom är förslutningen säkrare. Tyvärr är min Aero 840 felkonstruerad och har en stor elak sarg i dammsugarburkens mynning, vilket gör att man måste vara extremt försiktig så att påsen inte går sönder när man tar ut den.

importensketsig skrev:
Skrev fel, 2234 hade jag innan, inte 2254. PT.
Mycket fin recension. Har du HEPA filter i den?

--- Mats ---

Gick och tog ett par bilder på detaljer jag nämnt. Påsen är alltså proppfull längst in, även på höjden.

• DSC_0013-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0014-1.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0015-1.jpg
    Skapa konto
Schysst, från framsidan avviker den knappt alls till utseendet mot min gamla Dustex II, förutom reglaget för sugstyrka förstås. Håller absolut med dig ang. slanglängden, det är oerhört praktiskt och en stor fördel mot den dyrare konkurrentens korta stump till slang ;-)

/A

Det hade varit fint om dom underlättat att rulla upp den på maskinen på något sätt dock. Man bär inte maskin och slang med sig speciellt enkelt, jag brukar koppla lös slangen.

Ang påsfyllning för övrigt så begränsar "fleece-strumpan/hinken" hur mycket påsen kan svälla och fyllas, så när jag säger proppfull längst in är det relativt utrymmet som finns när hinken är med.

Kollade just på Miles och den verkar landa på ca 3000:- i dagsläget, vilket är precis på min smärtgräns. Är du fortsatt nöjd? Köpte du till några tillbehör? Är det något annat man bör tänka på? Man vill ju inte att importen ska skita sig... :)

Är det samma styrning för automatiken som Dustex 25, alltså det om det står >10 W på uttaget så skulle jag rekommendera dig att välja ett annat märke.

Min Dustex 25 går konstant med kap/ger Bosch GCM 8SJ och sticksåg Festool Carvex PS 400 EBQ.

Automatiken fungerar med sängsågen Makita SP6000 och fungerade med min gamla sticksåg Festool PS 300 EBQ.

Som ren grovdammsugare är den super men till maskiner suger den ;).

Får ingen hjälp från Fein och utan fungerande automatik blir den värdelös enligt mig.

Inga tillbehör, fortsatt nöjd. Inga nya insikter, annat än att det vore trevligt om det var lättare att hitta påsar i .se. Köp ett ordentligt paket med påsar när du beställer dammsugaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.