hsd
Nu funkar inte androidappen...
 
Martin_B
Till Marlen och Per,

Är det möjligt att rent grafiskt återfå ungefär samma stil som förut (för datoranvändare)? Eller är det omöjligt att ändra denna nya design?

Om vi bortser från vad som är modernt och coolt och vad som är "ålderdomligt" etc., så var ju den gamla designen lättare för ögonen p.g.a inte bara färgerna utan även för att det var mer komprimerat. Allt är så utspritt nu i jämförelse.

Så är det möjligt eller icke att få tillbaka den gamla designen (åtminstone så gott det går), rent grafiskt?
 
hsd hsd skrev:
Nu funkar inte androidappen...
Knapparna "Senaste" och "Olästa" längst ner i androidappen fungerar inte eftersom de länkar fel. Vi hoppas kunna fixa det så att det kommer med i nattens uppdatering så att det fungerar imorgon bitti.
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det jag saknar allra mest är att man tidigare vid varje underkategori, tex Juridik, Vatten och avlopp, Övrigt etc, kunde se om det fanns olästa inlägg i respektive kategori..
Japp, i de flesta forum kan man ju snabbt avgöra om det finns olästa inlägg i en underkategori, överskådligt och uppskattat. Det här är nog första forum jag stött på där det inte går, men det kanske kommer.
 
Gällande PC/Desktop
Jag använder uteslutande "senaste" och "Följer" (tidigare deltagit) när jag surfar i forumet.
Den vyn man får då är denna:
Skärmdump av ett diskussionsforum med olika trådar och bilder som visar användarnamn, rubriker och responser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man snabbt scrollar igenom den så blir det svårt att överskåda vilken forumkategori, antal svar och läsningar ämnet har.

Skulle önska att den informationen istället låg under texten.

Ämnesrubrik
Skribent: kort sammanfattning av text
Forumdel - antal svar - antal läsningar
 
Jag uppskattar om man inte låter texten svälla ut för mycket i sidled, långa rader är ingen höjdare för läsbarheten, men det finns en liten lustighet i layouten nu som kanske kan förklara de skiftande åsikterna i ämnet.

Jag kör i Firefox på Windows 7. Om jag drar ut browsern i sidled så den blir större än 1200 pixel bred (ungefär) så dyker det upp breda vita marginaler och textrutorna blir smalare, cirka 730 pixels och rymmer kring 80 tecken per rad. Drar jag ihop fönstret lite igen så försvinner marginalerna och textrutan blir märkligt nog större, 910 pixels och rymmer runt 110 tecken.

Nu är jag ingen hejare på responsiv design, det här är kanske någon sidoeffekt av det, men jag tror den bredare varianten är att föredra.
 
Vår responsiva sajt har 4 olika storlekar. Du får se lite olika saker beroende på om du använder en mobil, en surfplatta eller en dator.

Men det är inte enheten i sig som avgör vad du får se utan bredden på din webbläsare. Därför kan det upplevas som lite bakvänt när man drar i webbläsarfönstret på datorn och gör den smalare. Då försvinner den yttre annonskolumnen till förmån för att den vänstra innehållskolumnen (där brödtexten ligger) blir bredare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den saknar jag också, men jag upptäckte just att man har funktionen i sin profil fast den heter Notiser och innehåller också info om någon gillat dig, citerat dig med mera.
Tyvärr blir det ju ett extra steg, man måste komma ihåg att klicka följ på trädar man skrivit i.

Men kudos till er som vågar uppdatera sidan, jag har inte så mycket åsikter om det grafiska, det brukar man vänja sig vid. Om er programvara nu är mer lättjobbad är det mycket värt, det vet jag som utvecklare. Heja!

Nu ksa vi bara se till att den kritiska funktionen "deltagit" återbördas, så kommer alla bli nöjda igen! :)
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Från min androidmobil:

Och glöm inte, snälla :), att återinföra funktionen där man ser vid varje underkategori om det finns nya inlägg där (oavsett om man deltagit i tråden eller inte).

(PS. Angående poängsystemet så tycker jag som aktiv medlem i över 13 år, förstås ;), att det borde premieras. (Alldeles oavsett att jag tycker poängen är mer kul och lite smålöjlig än allvarlig.))
 
S
mycket här blir konstigt för mig med dyxlexi. måste läsa om flera gånger.
gamla utseendet kunde jag läsa normalt
 
BirgitS
jonmo jonmo skrev:
Tyvärr blir det ju ett extra steg, man måste komma ihåg att klicka följ på trädar man skrivit i.
Du kan ställa in så att det går automatiskt.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
SBH skrev:
mycket här blir konstigt för mig med dyxlexi. måste läsa om flera gånger.
gamla utseendet kunde jag läsa normalt
Utveckla gärna vad du tror det är som gör att du måste läsa om oftare nu än tidigare (annat än att du är ovan vid det nya utseendet). Är det ikonerna bredvid gilla, svara, dela, bästa svar-knapparna under innehållet som stör dig eller är det att det är för många alternativ eller är det något annat?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Och glöm inte, snälla :), att återinföra funktionen där man ser vid varje underkategori om det finns nya inlägg där (oavsett om man deltagit i tråden eller inte).
Menar du på forumets startsida eller menar du på respektive forumstartsida?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Menar du på forumets startsida eller menar du på respektive forumstartsida?
Nu är inte jag hemmakatten, men det jag önskade var att tidigare såg man på forumets startsida om en underkategori innehöll olästa inlägg, länken blev i fetstil. Det i kombination med möjligheten att markera alla inlägg i en kategori som lästa gjorde det snabbt att scanna av om det hänt något nytt i de forumdelar man följde.
Nu är alla länkar likadana oavsett om det finns olästa inlägg eller inte, och när man tittar in i en kategori är det inte lika uppenbart var inlägg som ramlat in sedan man sist besökte börjar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
En historik på bara 7 dagar dödar forumet effektivt för att kunna följa upp gamla trådar och frågor. Byt färg och typsnitt om det roar, men att ta bort basfunktioner ser jag inte nytta av.
 
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.