Hej,

Tycker att du skall ta en fundering på skafferiet, eftersom det är en utdragsmodell kommer det blockera passagen till altanen då det är öppet. Däremot kanske det hade varit praktiskt att ha en liten avställningsyta precis vi dörren (lagom stor att rymma en bricka med fika eller uppläggningsfat till grillen?).

Sen känns den inklämda vitrinöverskåpet lite "inklämt". Det kanske blir snyggare med ett vanligt överskåp där.

Jag avråder från att ha breda (>50cm) väggskåpsluckor. Det är väldigt opraktiskt eftersom luckan i öppet läge står så långt ut vilket ökar risken att man slår huvudet i den när man böjer sig ned i t ex en diskmaskin och plockar ur disken. Dessutom måste man så att säga backa lite för att flytta sig mellan två öppna skåp för att inte stöta i luckan.

Egentligen tror jag att det ideala är 40-luckor, dvs i huvudsak 80-skåp med dubbelluckor för bättre utnyttjande och i vissa fall 40-skåp om man inte "får ihop det" med dubbelskåp.

nygatan skrev:
Vill ni hellre ha klassiskt än nordiskt minimalistiskt eller hur vill ni att intrycket ska vara när man kommer in i köket. Hur kommer det stämma överens med övriga delar av huset såsom matplats eller kanske anslutande vardagsrum?
Det finns egentligen hur mycket som helst du skulle kunna göra. Jag tror mig känna igen att man blir lite bunden om man bor i köket sedan tidigare och egentligen bara gör en mindre ändring av hur köket sett ut sedan tidigare. Man tror sig byta ut köket när man i själva verkat bara har bytt färg på luckor, bänkskiva och vitvaror.

Vilka förväntnignar har ni på köket?

JAG ÄLSKAR KÖK!

Vi har tänkt oss ett ganska modernt men tidlöst kök med bra förvaringsplatser. Vi kommer ha svart klinkers på golv, vita skåpluckor, svart granitbänk, spots under skåp och i tak. En barskiva i ek mellan vardagsrum och kök där man från vardagsrumshållet kan sitta på barstolar.

Huset ska börja byggas i höst. Det är ett Eksjöhus "kvadraten". Nedan ser du ritningen på plan 1. Vi har tagit bort dörren mellan kök och sovrum och på så sätt fått ett större kök.
kvadraten_plan1.jpg

våra förväntningar är att det blir snyggt, praktiskt och lite lagom myslyxigt.

grossa skrev:
En liten fråga bara.... kan du tänka dig att flytta vattnet en bit eller kanske fläkten.... har några funderingar/ideer.... :)

Fläkten är fullständigt omöjlig att flytta. Vattnet, eller rättare sagt avloppet blir fruktansvärt dyrt att flytta. Därför vill jag inte rör dessa två saker. Utgå från att de sitter där de sitter i era förslag.

hammarband skrev:
Hej,

Tycker att du skall ta en fundering på skafferiet, eftersom det är en utdragsmodell kommer det blockera passagen till altanen då det är öppet. Däremot kanske det hade varit praktiskt att ha en liten avställningsyta precis vi dörren (lagom stor att rymma en bricka med fika eller uppläggningsfat till grillen?).

Sen känns den inklämda vitrinöverskåpet lite "inklämt". Det kanske blir snyggare med ett vanligt överskåp där.

Tror du det kan bli ett problem att man har skafferiet öppet samtidigt som man ska gå genom altandörren? Jag hade inget bättre att sätta där p.g.a. måtten + att vi behöver ett skafferi någonstans.
Vi ville bara ha vitrin på något enstaka ställe. Jag fick för mig att det skulle se bättre ut att ha vitrinet i det ensamma skpet istället för någon av skåpen på L-köket. Håller du inte med alltså? Vart tycker du i så fall att det passar med ett vitrin?

Micke fixare skrev:
Jag avråder från att ha breda (>50cm) väggskåpsluckor. Det är väldigt opraktiskt eftersom luckan i öppet läge står så långt ut vilket ökar risken att man slår huvudet i den när man böjer sig ned i t ex en diskmaskin och plockar ur disken. Dessutom måste man så att säga backa lite för att flytta sig mellan två öppna skåp för att inte stöta i luckan.

Egentligen tror jag att det ideala är 40-luckor, dvs i huvudsak 80-skåp med dubbelluckor för bättre utnyttjande och i vissa fall 40-skåp om man inte "får ihop det" med dubbelskåp.

Det hade jag inte tänkt på. Jag ska tänka på det när jag gör om ritningen. Men då hänger det på att storleken på skåp passar.

"nygatan" har fått köks-filen och jag väntar med spänning på förslaget. Fler som vill ha? Skicka i så fall ett privat meddelande med er e-postadress så mailar jag över filen.

Jag är väldigt tacksam att ni tar tid och hjälper mig med detta. Om någon kommer med ett förslag som jag tar i stort sett rakt av så kommer jag skicka en kall Carlsberg med posten :D

Spix skrev:
Tror du det kan bli ett problem att man har skafferiet öppet samtidigt som man ska gå genom altandörren? Jag hade inget bättre att sätta där p.g.a. måtten + att vi behöver ett skafferi någonstans.
Vi ville bara ha vitrin på något enstaka ställe. Jag fick för mig att det skulle se bättre ut att ha vitrinet i det ensamma skpet istället för någon av skåpen på L-köket. Håller du inte med alltså? Vart tycker du i så fall att det passar med ett vitrin?
Skafferi: Om jag inte är helt ute och cyklar så har du nästan ett helt utdrag (nästan samma som djupet på skåpet). Då blockerar utdragshyllan ganska stor del av altandörren.
Det enda jag kan tänka mig är att skippa skafferi i form av högskåp och välja bänklådorna för detta ändamål. Men det har du säkert redan funderat över...

Vitrin: Skall vitrinen användas för bruksporslin är det ju inte helt fel att ha den nära diskmaskinen.
Om man har snygga saker i vitrinen (arvegods-porslinet, vaser, vinglas m.m.) så är det ju trevligt att ha den upplyst. Sen är det ju inte helt fel att ha den nära matsalen, speciellt om du inte har tänkt att ha matplats i köket?
Beträffande det estetiska är det mest djup-skillnaden mellan överskåpen och vitrinen som jag stör mig på ;)

hammarband skrev:
Beträffande det estetiska är det mest djup-skillnaden mellan överskåpen och vitrinen som jag stör mig på ;)
Å andra sidan är det just denna djupskillnad som ger en bra och lättanvänd avlastningsyta mellan ugn & kyl. Men jag funderar nu på att ta bort avställningsytan och istället bara ha högskåp bredvid kyl & frys. Inte lika praktiskt, men snyggare.

Hallå där, har du haft möjlighet och kikat på mitt förslag?

jannegunnarsson skrev:
Hallå där, har du haft möjlighet och kikat på mitt förslag?

Ja, nu har jag haft möjlighet att titta. Jag tyckte det var ett ganska bra förslag. Några saker jag funderade på:

* Kommer inte utdragsskafferiet närmast vardagsrummet vara ivägen betydligt mer än vad skafferiet förut var i vägen för altandörren? När man drar ut skafferiet kommer det totalt spärra av vägen mellan kök och vardagsrum.

* Sen kommer väl dörren på hörnväggskåpet med största sannolikhet slå i sväggskåpen bredvid?

* Sedan verkar det ena skåpet ligga emot köksfläkten. Det kommer väl göra at ljudet förstärks rätt kraftigt?

Hej hej, jag tycker att du gör alldeles rätt i att vända och vrida på din köksplanering och ventilera med alla våra glada och åsiktsrapande vänner här på forumet,  :cool: . Jag kan inte riktigt försvara det som jag dolade ihop med köket. Lite känsla och lite praktiskt.  ;)

Ja, nu har jag haft möjlighet att titta. Jag tyckte det var ett ganska bra förslag. Några saker jag funderade på:

* Kommer inte utdragsskafferiet närmast vardagsrummet vara ivägen betydligt mer än vad skafferiet förut var i vägen för altandörren? När man drar ut skafferiet kommer det totalt spärra av vägen mellan kök och vardagsrum.

* Sen kommer väl dörren på hörnväggskåpet med största sannolikhet slå i sväggskåpen bredvid?

* Sedan verkar det ena skåpet ligga emot köksfläkten. Det kommer väl göra at ljudet förstärks rätt kraftigt?

/Jag har inte 'min' ritning framför mig men jag tror inte att det kommer vara något problem med skafferiet. Båda rummen från planritningen sett verkar vara öppna och med 'baren' så får man ju inte en trång passage mellan en smal dörröppning. KOmmer du fram till skafferiet och det råkar stå uppe är det inte helt omöjligt att sno sig förbi, alternativt stänga skåpet. Jag är å andra sidan manisk med att stänga luckor och dörrar. Jag kan inte tänka mig att skåpet skulle vara djupare än 60cm. Passagen är till synes bredare än så.

/Jag är inte riktigt med på hur du menar med hörnskåpet...vi har ett hörnskåp med skåp på respektive sida och ingenting slår i nånting.

/Fläkten; är det inte väldiga vibrationer i fläkten ser jag inte hur ljudet skulle bli högre om det låg ett skåp näst intill, men jag  är inget proffs på fläktar. Men å andra sidan hade man lite utrymma till övers längs med altandörren. Skjut i så fall allt lite till höger.

Den här tråden är väldigt spännande , du bara måste ju lägga upp bilder på det färdiga resultatet sedan. Hur långt fram i tiden ligger det här?

nygatan skrev:
Jag har inte 'min' ritning framför mig men jag tror inte att det kommer vara något problem med skafferiet. Båda rummen från planritningen sett verkar vara öppna och med 'baren' så får man ju inte en trång passage mellan en smal dörröppning. Kommer du fram till skafferiet och det råkar stå uppe är det inte helt omöjligt att sno sig förbi, alternativt stänga skåpet. Jag är å andra sidan manisk med att stänga luckor och dörrar. Jag kan inte tänka mig att skåpet skulle vara djupare än 60cm. Passagen är till synes bredare än så.
Jo, det blir 30 cm av passage kvar. Men de räcker ju inte för att ta sig förbi. Visst stänger man oftast, men det kan ju bli lite bökigt när någon ska in i köket samtidigt som någon står och letar i skafferiet. Om argumentet är att man kan stänga så fungerar det ju lika bra som skafferiet stod förut ur det perspektivet.

Jag är inte riktigt med på hur du menar med hörnskåpet...vi har ett hörnskåp med skåp på respektive sida och ingenting slår i nånting.
Om du tittar på vägghörnskåpet i L:ets mitt och öppnar det skåpet samtidigt som du har någon av skåpen till höger öppet kommer du få ett riktigt fult märke i köksluckan.

Fläkten; är det inte väldiga vibrationer i fläkten ser jag inte hur ljudet skulle bli högre om det låg ett skåp näst intill, men jag är inget proffs på fläktar. Men å andra sidan hade man lite utrymma till övers längs med altandörren. Skjut i så fall allt lite till höger.
Om fläkten går emot ett skåp kommer skåpet fungera som en stor resonanslåda, precis som en baslåda till stereon. Fläktens ljud kommer därför förstärkas avsevärt. Om man vill slippa ett högt mullrande och tallrikar som skakar i skåpen bör man nog undvika att sätta fläkten mot ett skåp. Nu kontrollerade jag aldrig om du flyttat fläkten på ritningen, men detta kan vi alltså inte göra. Fläktkanalen är fast.

Den här tråden är väldigt spännande , du bara måste ju lägga upp bilder på det färdiga resultatet sedan. Hur långt fram i tiden ligger det här?
Självklart komemr jag lägga upp bilder. Vi har inte kommit så jättelångt ännu. Kontraktet är skrivet och just nu letar vi efter en entreprenör som kan bygga ihop huset. Tanken är att det ska börja byggas i höst.

Fläkten tror jag inte att jag flyttade, men skåpen till höger om den har dock inte samma position.

Har bara skummat igenom tidigare inlägg, men såg att det diskuterades kring utdrags skafferi. Antar att det menas ett skafferi där man drar ut samtliga hyllor/korgar och endast kommer åt från sidan.
Denna lösning finner jag själv otroligt opraktisk. Oftast har man ingen god ordning i sitt skafferi. Avståndet mellan varorna till ovanliggande hylla/korg är ofta liten. Det gör att man inte särskilt lätt kommer åt det man vill. När skafferiet är fullproppat blir det dessutom rätt tungt. Visst det glider lätt och fint med dessa rull skenor. Men om man tänker efter hur många gånger man öppnar skafferiet när man lagar en god middag blir det till slut rätt tungt.
Satsa istället på en normal dörr och enbart utdragbara hyllplan/korgar. Överblicken blir mycket bättre. Du kommer åt från 3 håll, nästan...beror på hur mycket dörren öpnas. Framför allt kommer du åt uppifrån!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.