T
Förra hösten var det en rejäl diskussion här om denna produkt. Har för mig att man ville ha runt 300:- per reflektor då, nu är man nere i 69:- per enhet och annonserar på Blocket, och nu stoltserar man med värmefoto, förra gången var det visst en xl-beräkning i annonsen. Behöver jag säga att jag tillhör tvivlarna.....

http://www.energispar.se/

Kommer ihåg diskussionen och nog är jag skeptisk. Men kanske har det effekt i ett hus som vårt utan tilläggsisolering - panel --> timmer --> innerpanel --> tretex/masonit. Väggarna blir onekligen ganska kalla och rent logiskt låter resonemanget rimligt. Å andra sidan borde väl väggarnas sammanlagda avkylningseffekt vara densamma så länge isoleringen inte förbättras?

Ja man undrar varför man överhuvdtaget bygger in en massa isolering i väggarna då man kunnat köpa dessa värmereflektorer och tapetserat väggarna med istället. All värme skulle enligt deras resonemang stanna inne i mitt hus och min uppvärmningskostnad vara otroligt låg.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

För er som vill prova detta rekomenderar jag att ni använder vanlig folie. Köp en extra rulle nästa gång ni är på ICA.

För er som vill prova detta rekomenderar jag att ni använder vanlig folie. Köp en extra rulle nästa gång ni är på ICA.
Tack för tipset... :p

Bakom ett element är det relativt mycket värmestrålning som träffar väggen det är det inte i resten av rummet. Det borde därför finns en viss poäng med att använda ett reflekterande skikt på väggen. Har man ett välisolerat hus så är nog förtjänsten liten, men i ett sämre isolerat borde det märkas. Däremot verkar det onödigt att betala dyrt för en sådan enkel produkt, den är ju lätt att tillverka själv.

MVH

PjS

Värmereflektor bakom radiator hjäper enligt mina mätningar inte hos nya type av radiatorer,retur vatten är värmare.
Värme som blir reflekterad tillbaks till radiatorn är förlust av energie.
Jag har testad några ideeër och mina primitiva mätinstrument säger att en svart skiva monterad några cm från väggen ger bästa effekt,då ökar konvektionseffekt,och det är precis meningen av en element som är konstruerad enligt konvektionsprincipe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.