161 läst · 3 svar
161 läst
3 svar
favorit i repris: måla ett plank där färgen spricker
jag saknar erfarenhet av att måla- nu har jag ett jätteplank att ta hand om efter köpt ett hus.
färgen på den flagar då tidigare ägare målade de obehandlade brädorna med täckfärg och inget mer.
Jag tänkte göra detta grundligt, så är det såhär man gör för måla ett tidigare målat plank?:
1. tvätta plankett med algtvätt och skrubba det, spola rent med högtryck
2. skrapa med färgskrapa bort färgrester/dra lite med stålborste
3. ev slipa överallt där trädet är grått
4. måla med impregnerade grundolja
5. grundmåla med grundfärg
6. täckmåla
är detta vägen att gå?
färgen på den flagar då tidigare ägare målade de obehandlade brädorna med täckfärg och inget mer.
Jag tänkte göra detta grundligt, så är det såhär man gör för måla ett tidigare målat plank?:
1. tvätta plankett med algtvätt och skrubba det, spola rent med högtryck
2. skrapa med färgskrapa bort färgrester/dra lite med stålborste
3. ev slipa överallt där trädet är grått
4. måla med impregnerade grundolja
5. grundmåla med grundfärg
6. täckmåla
är detta vägen att gå?
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"

Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Som alternativ kan du även räkna på att byta ut plankvirket och börja från början och ”göra rätt”. Ibland drar det iväg med tid, tålamod och kemikalier. Svårt att värdesätta detta.
Måla med en färg avsedd att måla på båda sidor. Vanlig fasadfärg är t ex oftast för tät då det är meningen att eventuell fukt ska ta sig ut på den omålade baksidan som fasader har. .
Linoljefärg är förlåtande på redan målat underlag och för trä som blivit lite utsatt för väder pga dålig tidigare målning.
Linoljefärg är förlåtande på redan målat underlag och för trä som blivit lite utsatt för väder pga dålig tidigare målning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden