Hej har byggt nytt badrum och satt upp två takhögtalare där jag vill kunna skvala lite musik när man kryper ner i badet. Har dragit högtalarkablarna till ett skrymsle i intilliggande rum.

Har en Sonos Play 5 sedan tidigare, och mycket nöjd men prislappen på en Sonos Connect:Amp avskräcker något.

Plan: En billig förstärkare från Ebay en Raspberry Pi som får köra Pi Musicbox

Totalkostnad ca 600 kr med minneskort och en liten låda från Ebay till raspberryn.

Musiken tänkte jag starta från min surfplatta eller telefon.

Åsikter? Erfarenheter? Förslag på förbättringar?
 
Antar att högtalarna du valt inte kan drivas av Sonos hörlursutgång...?
 
Då var bollen i rullning.

Raspberry Pi från m.nu beställd.
Hölje från eBay beställd.
Förstärkare från Aliexpress beställd.

Kostnad hittills 607 kronor.
Återstår ett SDHC-minneskort och strömförsörjning till Raspberryn och förstärkaren, en mobilladdare och en gammal laptopladdare.
 
ullberg
Förstår jag det rätt att detta kommer bli utanför sonossystemet? (det går inte att emulera en sonosenhet gissar jag?)

Lite synd tycker jag när du har en så fin anläggning (även om jag förstår, jag gick på airplay istället för sonos som jag egentligen gillar bättre - just för att jag inte trodde jag skulle "ta mig råd" i vissa delar av expansionen).

Hoppas du blir nöjd ändå!

/U
 
Ja, det här har egentligen inget med Sonos-att göra, annat än att jag inte vill lägga ut pengarna just nu.
Men jag gillar att pyssla med sådant här, bara det är ju värt en del.
 
Nu har Raspberryn kommit, en dags leverans från www.nu.nu, trevligt!

Köpte ett minneskort, installerade Musicbox Pi med hjälp av programmet Win32DiskImager.
Sen var det bara att gå in i en .ini-fil på minneskortet och knappa in användarnamn och lösenord till Spotify och köra igång. Allt fungerade direkt utan några som helst problem, otroligt enkelt.
Själva klienten webbgränssnittet hittar man sen igen genom att skriva in musicbox.local i Chrome.
Har man en rootad telefon eller surfplatta med Android lär man nog kunna köra Airplay från dem, har ej testat,då blir det ännu enklare.

Jag installerade senaste betan av Musicbox Pi där det finns stöd för flera olika Raspberrys på samma nätverk, du namnsätter dem i .ini-filen, exempelvis "Badrum", då surfar du in på badrum.local istället.

Just nu har jag den inkopplad till receivern i vardagsrummet via HDMI, den autodetekterar till och med vilken ljudutgång som används.

Bara att invänta resterande prylar nu, förstärkaren och lådan till Raspberryn innan vi kör skarpt, men det här verkar mycket lovande.
 
  • Gilla
mr/mrs smith
  • Laddar…
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vy från webbgränssnittet
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Oväntat att det blev en Kent-låt på bilden, av profilbilden att döma alltså. :)
Snart dags för nytt, ser fram emot den.
 
Haha, ja en riktigt högoddsare.
What? När?
 
Spelas in i dec släpp i vår, osäker om ja sett nå datum.
Med lite tur borde väl en singel släppas tidigt nästa år. :)
 
Chaly
Coolt projekt! Måste skaffa mig en rasberry att leka lite med.
Mer bilder!
 
Nu har jag experimenterat vidare, rootade min surfplatta Nexus 7 via Cyanogenmod installer, hur lätt som helst. Kunde därefter installera AirAudio som emulerar Apples Airplay, fast för Android. Sen kunde man streama Spotify från surfplattan direkt till både hemmabioförstärkaren som har inbyggt Airplaystöd, samt Raspberry utan att behöva gå in via webbläsaren, konstigt nog fungerade inte ljudet via HDMI då utan bara hörlursutgången. Har inte undersökt det vidare.

Märkte att ljudet via hörlursuttaget var ganska risigt, beställde därför ett USB-ljudkort från eBay för 10 spänn.

T2eC16VHJIQFHIHcZ7(rBRzjvB4lfw~~60_35.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Raskus skrev:
Nu har Raspberryn kommit, en dags leverans från www.nu.nu, trevligt!

Köpte ett minneskort, installerade Musicbox Pi med hjälp av programmet Win32DiskImager.
Sen var det bara att gå in i en .ini-fil på minneskortet och knappa in användarnamn och lösenord till Spotify och köra igång. Allt fungerade direkt utan några som helst problem, otroligt enkelt.
Själva klienten webbgränssnittet hittar man sen igen genom att skriva in musicbox.local i Chrome.
Har man en rootad telefon eller surfplatta med Android lär man nog kunna köra Airplay från dem, har ej testat,då blir det ännu enklare.

Jag installerade senaste betan av Musicbox Pi där det finns stöd för flera olika Raspberrys på samma nätverk, du namnsätter dem i .ini-filen, exempelvis "Badrum", då surfar du in på badrum.local istället.

Just nu har jag den inkopplad till receivern i vardagsrummet via HDMI, den autodetekterar till och med vilken ljudutgång som används.

Bara att invänta resterande prylar nu, förstärkaren och lådan till Raspberryn innan vi kör skarpt, men det här verkar mycket lovande.

Hej Raskus,
jag kikar på en liknande lösning.
du nämner stöd för flera Paspberries på samma nät. Finns Spotifystöd? Kan man spela olika låtar från Spotify i de olika rummen? Kan man gruppera rummen för att synca uppspelningen ide rummen?
måste man använda det webinterface du gjorde en screenshot av, finns det inget app eller liknande som stöds?

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.