Vi håller på med ARN-anmälan o vad vi ska skriva o kräva av firman.
Är det någon som har pejl på vad för sorts firma det är som kan sanera en trädgård? Vi har ju mycket byggskräp kvar så det är inte säkert för någon att vistas där, vare sig djur eller människor.
Isolering, spik, skruvar, ciggpaket, fimpar, träbitar, trälister, träflisor, dyckert, gammal fog - men framförallt vassa metallbitar från plåtarbeten.. hade behövs ett extremt noga arbete för hand eller metalldetektor..
Har försökt googla men hittar inget bra, det är mest sanering av mark o sånt (gifter) men inte skräp.
 
Vassa små plåtbitar sanerar man enkelt med magnet.
 
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Vi håller på med ARN-anmälan o vad vi ska skriva o kräva av firman.
Är det någon som har pejl på vad för sorts firma det är som kan sanera en trädgård? Vi har ju mycket byggskräp kvar så det är inte säkert för någon att vistas där, vare sig djur eller människor.
Isolering, spik, skruvar, ciggpaket, fimpar, träbitar, trälister, träflisor, dyckert, gammal fog - men framförallt vassa metallbitar från plåtarbeten.. hade behövs ett extremt noga arbete för hand eller metalldetektor..
Har försökt googla men hittar inget bra, det är mest sanering av mark o sånt (gifter) men inte skräp.
kolla med en sanerings/spolfirma som som har en sug och kan dammsuga gräsmattan? Finns även magnetborstar som man har på byggen , men det tar bara upp det som är av stål, ej aluminium..

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Köp en enkel metalldetektor och gå över gräsmattan.
Annars så försvinner mycket skräp ner i gräsmattan allteftersom den växer.
 
E etompau skrev:
Köp en enkel metalldetektor och gå över gräsmattan.
Annars så försvinner mycket skräp ner i gräsmattan allteftersom den växer.
I vårt fantastiska land måste man ha tillstånd från länsstyrelsen!

Alla som vill använda metallsökare måste ha tillstånd, även om du endast planerar att gå på din egen tomt/fastighet.
https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/samhalle/kulturmiljo/metallsokare.html
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I vårt fantastiska land måste man ha tillstånd från länsstyrelsen!

Alla som vill använda metallsökare måste ha tillstånd, även om du endast planerar att gå på din egen tomt/fastighet.
[länk]
Yes, känner till det. Har själv beställt tillstånd innan det blev avgiftsbelagt.
Att gå över gräsmattan på egen tomt tar kanske mindre än1 h, upptäcktsrisken är ringa skulle jag säga.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I vårt fantastiska land måste man ha tillstånd från länsstyrelsen!

Alla som vill använda metallsökare måste ha tillstånd, även om du endast planerar att gå på din egen tomt/fastighet.
[länk]

Detta är riktigt trist. Tidigare fanns inga tillståndskrav, det var upp till användaren att iaktta försiktighet och inte söka vid fornlämningar etc. Sedan invaderades Gotland av plundrare som gick fram över fälten, då har jag för mig att det blev helt förbjudet att använda detektor på den ön.
Sedan utökades kravet och man fick skicka in ansökan till Länsstyrelsen för resten av Sverige. Funkade någorlunda OK, men sannolikt blev dom översvämmade av ansökningar och det infördes en avgift för varje ansökan.

En kul hobby gick då mer eller mindre i graven.

Det tycks funka bra i andra nordiska länder utan dessa hårda krav.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips på firma :)

Visst kan vi göra det själv, men det är inte bara 10-20 små metallbitar som ligger där, plus att vi har tidsbrist med småbarn o annat. Därför vi beställde en helentreprenad med fönsterbyte.
Jag kan gott städa undan efter mig själv men detta har firman ställt till med så det tycker jag gott dom kan stå för. Städningen efter deras jobb är minst sagt undermålig och det kommer inte fixas på några timmar tyvärr.
Vi har själv städat rätt ordentligt i flera omgångar inomhus, trots ihärdig dammsugning o städning så lyckades vår, då 8 månader, gamla baby hitta 2 dyckerts på golvet som han var på väg att stoppa i munnen..
 
hsd
Ocab , finns i hela landet
Det jäkliga är att spik och plåtspill kan trampas ner i gräsmattan och komma upp långt senare
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Tidigare i veckan skickade vi in ansökan till ARN så nu får vi se hur det går :)
Var sjukt lite man fick lov att skicka in, vi har ju ganska mycket bildbevisning eftersom det är så mycket fel.

Måste säga att jag ändå är lite förvånad att firman var villig att dra det så här långt, att de ens har mage att kunna vara stolta och vilja visa upp ett sånt här arbete, det är magstarkt.
Men det har verkligen visat vad det är för firma oxå, hade först en förhoppning om att de skulle ge med sig men den har sakta men säkert suddats ut.
Antar att de vill skrapa ihop de kronor de kan på detta jobbet o är villig att dras i skiten för det, frågan är om det är värt det för dom i slutändan. Vi kommer ju som sagt outa hur vårt jobb ser ut samt vilken firma som kommer få lov att förknippa sig med detta arbetet.

Nu återstår lång väntan från ARN.
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Deras ”psykosociala” klagomål har de väl inget att komma med när de drar fram det ”problemet” först efter att ni klagat på hela arbetet? Hade det varit så illa hade väl arbetsledaren tagit upp det under arbetets gång.
 
  • Gilla
Hildor och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Deras ”psykosociala” klagomål har de väl inget att komma med när de drar fram det ”problemet” först efter att ni klagat på hela arbetet? Hade det varit så illa hade väl arbetsledaren tagit upp det under arbetets gång.
Precis, hade det varit så illa så hade vi väl blivit tillsagda av chefen..men de har inget att komma med så därför försöker de "hota" o komma med det.
 
Det blev meddelande snarare än jag trodde :crysmile:
Idag fick jag o sambon meddelande om stämning!
Helt otroligt att de vill förknippas med ett sånt här uselt jobb o inte ger med sig. Vet inte om det är brist på att de inte kan se hur dåligt det är lr om det är ett desperat behov av pengar.
Nåväl, det kvittar ju.. men bilden av detta företaget är helt svartmålad nu iaf. Längtar tills allt är avgjort o vi kan få skriva ut vem det är o börja recensera dom.
 
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nyfiken på vilken firma det kan vara, någon som har listat ut och det och vill skicka det i meddelande till mig ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.