Hur lång tid tar en sådan här process?
 
M Mortsken skrev:
Hur lång tid tar en sådan här process?
Jag vet inte helt.. ska fråga juristen det oxå. Men av vänners olika göromål i tingsrätt med barn o annat, så tar det nog sin lilla tid.. skulle nog gissa på någon månad. Detta är nog inget prioärende för dom heller.
 
M Mortsken skrev:
Hur lång tid tar en sådan här process?
en sån här process kan ta ett till två år. Först ska ärendet beredas och det pågår skriftväxling mellan domstolen och parterna, sen ska det till en muntlig förberedelse. Om det inte blir förlikning då sätts det ut till huvudförhandling. Det beror på domstol och domarens kalender, men vid en muntlig förberedelse jag var på i december 2022 så hade domaren ledig tid först i september 2023, då hade parterna tvistat sedan februari om jag inte minns fel. Om någon av parterna sedan överklagar till hovrätten tar det ytterligare tid.

TS, har ni hunnit skicka in ärendet till ARN?
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
F Frunihuset20 skrev:
en sån här process kan ta ett till två år. Först ska ärendet beredas och det pågår skriftväxling mellan domstolen och parterna, sen ska det till en muntlig förberedelse. Om det inte blir förlikning då sätts det ut till huvudförhandling. Det beror på domstol och domarens kalender, men vid en muntlig förberedelse jag var på i december 2022 så hade domaren ledig tid först i september 2023, då hade parterna tvistat sedan februari om jag inte minns fel. Om någon av parterna sedan överklagar till hovrätten tar det ytterligare tid.

TS, har ni hunnit skicka in ärendet till ARN?
Ja vi hann skicka till ARN, så dom kommer inte kunna ta upp det nu antar jag. Ska dubbelkolla det med. Men är det annan instans som tar ärendet så är de hindrade att pröva det.

Det stod ikryssat att firmans jur. kand. ville ha skriftlig kommunikation, så jag uppfattade det som att allt kommer ske skriftligt. Men är som sagt noob på detta så måste undersöka vad som gäller o blir bäst för oss :)
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Jag vet inte helt.. ska fråga juristen det oxå. Men av vänners olika göromål i tingsrätt med barn o annat, så tar det nog sin lilla tid.. skulle nog gissa på någon månad. Detta är nog inget prioärende för dom heller.
Hej det kan oxå bli förlikning tror att dom är ute efter det. Rädda det som kan räddas.
F Frunihuset20 skrev:
en sån här process kan ta ett till två år. Först ska ärendet beredas och det pågår skriftväxling mellan domstolen och parterna, sen ska det till en muntlig förberedelse. Om det inte blir förlikning då sätts det ut till huvudförhandling. Det beror på domstol och domarens kalender, men vid en muntlig förberedelse jag var på i december 2022 så hade domaren ledig tid först i september 2023, då hade parterna tvistat sedan februari om jag inte minns fel. Om någon av parterna sedan överklagar till hovrätten tar det ytterligare tid.

TS, har ni hunnit skicka in ärendet till ARN?
F Frunihuset20 skrev:
en sån här process kan ta ett till två år. Först ska ärendet beredas och det pågår skriftväxling mellan domstolen och parterna, sen ska det till en muntlig förberedelse. Om det inte blir förlikning då sätts det ut till huvudförhandling. Det beror på domstol och domarens kalender, men vid en muntlig förberedelse jag var på i december 2022 så hade domaren ledig tid först i september 2023, då hade parterna tvistat sedan februari om jag inte minns fel. Om någon av parterna sedan överklagar till hovrätten tar det ytterligare tid.

TS, har ni hunnit skicka in ärendet till ARN?
tensiden tensiden skrev:
Deras ”psykosociala” klagomål har de väl inget att komma med när de drar fram det ”problemet” först efter att ni klagat på hela arbetet? Hade det varit så illa hade väl arbetsledaren tagit upp det under arbetets gång.
 
H Hildor skrev:
Ja vi hann skicka till ARN, så dom kommer inte kunna ta upp det nu antar jag. Ska dubbelkolla det med. Men är det annan instans som tar ärendet så är de hindrade att pröva det.
Frågan är ju också om de har tillfört skada i fastigheten med otätheter och risk för fuktskador
Det stod ikryssat att firmans jur. kand. ville ha skriftlig kommunikation, så jag uppfattade det som att allt kommer ske skriftligt. Men är som sagt noob på detta så måste undersöka vad som gäller o blir bäst för oss :)
 
O Opus skrev:
Hej det kan oxå bli förlikning tror att dom är ute efter det. Rädda det som kan räddas.
Ja det är ju en av vägarna att gå :)
Jag tänkte bara att de skulle ha försökt med detta tidigare? Först var de ju villiga att vi fick ta ut annan firma o göra om det som poängterats vara fel (vilket är faktiskt allt..) men sen när vi fick besiktningsmannens andra utlåtande (som återigen underkände arbetet) så vände de på slanten o ville själv komma ut "för det har dom rätt till". Jo tjena..vi vet vad vi oxå har rätt till och vi har gett firman flera åtgärdningsförsök, problemet är att det inte blir bättre....
Sen har dom bara hårddragit allt och påbörjat att dra in jurister och stämma oss. Fine för oss, men vi är inte jätteglada just nu och vi kommer fortfarande vilja ha samma sak. Jag vill inte ha för små fönster och ett jobb som ser ut som en 3-årings klossbygge o kolla på det i 50 år.
Vårt tålamod är totalt uttorkat nu :crysmile:
 
  • Älska
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ska ni vänta tills efter allt är klart med denna firman i rätten?
Eller ni tar in en annan firma som monterar ur dessa fönster och sätter in nya nu.

Det hade jag nog gjort. Men beror klart på hur illa det kan gå för en ekonomiskt. Beroende på hur det är ställt med ekonomin.
 
M Mortsken skrev:
Ska ni vänta tills efter allt är klart med denna firman i rätten?
Eller ni tar in en annan firma som monterar ur dessa fönster och sätter in nya nu.

Det hade jag nog gjort. Men beror klart på hur illa det kan gå för en ekonomiskt. Beroende på hur det är ställt med ekonomin.
Jag skulle tro vi väntar tills allt är avklarat så vet vi hur det blir :)
Vet inte om firman vill ha tillbaka fönsterna eller om vi får dom etc. (om vi skulle montera ner dom nu)
Vi har väl inte brått så sett, mest oroliga för om fukt tränger in. Men det har vi med i ARN's ansökan och kommer även ha med i detta svar vi lämnar in, alltså en fuktutredning samt bekostnad av denna om det visar sig att det finns fukt.
 
H Hildor skrev:
Jag vet inte helt.. ska fråga juristen det oxå. Men av vänners olika göromål i tingsrätt med barn o annat, så tar det nog sin lilla tid.. skulle nog gissa på någon månad. Detta är nog inget prioärende för dom heller.
Jag har inte så mycket att bidra med mer än några styrkekramar. Det är aldrig kul att bli stämd men vill uppmuntra er att stå på er. När det är så här solklart att det är totalt undermåligt så får man hoppas att rätten kommer fram till det självklara även om det förstås inte finns några garantier. Tyvärr får man nog som någon annan skrev räkna med att det tar i bästa fall ett, mest troligt uppåt två år innan historian är över när de drar det hela till rätten.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Det blev meddelande snarare än jag trodde :crysmile:
Idag fick jag o sambon meddelande om stämning!
Helt otroligt att de vill förknippas med ett sånt här uselt jobb o inte ger med sig. Vet inte om det är brist på att de inte kan se hur dåligt det är lr om det är ett desperat behov av pengar.
Nåväl, det kvittar ju.. men bilden av detta företaget är helt svartmålad nu iaf. Längtar tills allt är avgjort o vi kan få skriva ut vem det är o börja recensera dom.
Tragiskt.
Ni har hamnat i klorna på värsta sortens katastrofföretag.
Om de får gehör i Tingsrätten för en stämning blir det en förberedande förhandling där ni har möjlighet att presentera all dokumentation ni har samlat ihop.
Det känns onekligen så att ni har trumf på hand och borde gå "segrande" ur detta.
Att ta hjälp av advokat för att framföra synpunkter kan vara värdefullt och behöver inte vara kostsamt. Ni har förmodligen goda möjligheter att få ersättning för advokatkostnader av motparten.
Lycka till.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Tragiskt.
Ni har hamnat i klorna på värsta sortens katastrofföretag.
Om de får gehör i Tingsrätten för en stämning blir det en förberedande förhandling där ni har möjlighet att presentera all dokumentation ni har samlat ihop.
Det känns onekligen så att ni har trumf på hand och borde gå "segrande" ur detta.
Att ta hjälp av advokat för att framföra synpunkter kan vara värdefullt och behöver inte vara kostsamt. Ni har förmodligen goda möjligheter att få ersättning för advokatkostnader av motparten.
Lycka till.
Håller med i allt!
Vi har tid inbokad till nästa vecka med advokat. Vi har fått en del koll sedan innan ang kostnader osv o tror precis som du att de kanske kommer behöva pynta något på vår del om inte allt.
Vi har stort självförtroende o mycket bevisning så det känns säkert att vi kommer få rätt på mycket iaf.
Det mesta är redan gjort o förberett i hela fallet då vi gjort ARN-ansökan, så det blir till o finslipa det sista.
Tack för lyckönskningarna, det tar vi med oss :)
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Jag blir helt stum av häpnad över hur en del kan agera som företagare.

Jag är själv egenföretagare, fast inom IT. Skulle en kund inte vara nöjd med mig så skulle jag ta tillbaka mina grejer, slicka mina sår och tacka för arbetet. "Jag är ledsen att det inte funkade." typ. Aldrig att jag skulle dra en kund inför rätta, det kostar bara energi och pengar.

Att slåss för detta, i synnerhet när det ser för jävligt ut, är helt förbluffande! Man har en heder och ett rykte som är otroligt viktigt! Jag fattar helt enkelt inte!? Har du legat med chefens dotter eller nåt?
 
  • Gilla
tensiden och 7 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag blir helt stum av häpnad över hur en del kan agera som företagare.

Jag är själv egenföretagare, fast inom IT. Skulle en kund inte vara nöjd med mig så skulle jag ta tillbaka mina grejer, slicka mina sår och tacka för arbetet. "Jag är ledsen att det inte funkade." typ. Aldrig att jag skulle dra en kund inför rätta, det kostar bara energi och pengar.

Att slåss för detta, i synnerhet när det ser för jävligt ut, är helt förbluffande! Man har en heder och ett rykte som är otroligt viktigt! Jag fattar helt enkelt inte!? Har du legat med chefens dotter eller nåt?
Jag håller med, det är förvånande :crysmile:
Hade själv agerat som du, hellre nöjd kund o bra betyg. Än som att dra detta skruttiga arbetet inför rätta o stämma sin kund - helt otroligt tycker jag.

Deras rykte o betyg på Google är inget bra, det dök upp en recension för ett tag sen som försvann men som nu är tillbaka igen. Han har iakttagit samma som oss gällande vem som ger firman femstjärniga betyg. Sen är det en del andra med oss som verkar ha råkat ut för icke fackmannamässigt arbete.
Det kliar i fingrarna tills vi själv kan gå ut och recensera :D

Man skulle kunna tro att man gjort något liknande som du skriver, för att reta upp firman så, då hade man kanske fattat på ett annat sätt :p men för det första är jag själv tjej o nöjd med min kille o dels har firmans chef inte så gamla barn.
Så faktum kvarstår att det hela tenderar att vara ett mycket förbluffande fenomen, vad de håller på med och vad de tror de ska vinna på detta. Vi förstår själv inte hur de tänker o vad de har för vinning i detta.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Jag håller med, det är förvånande :crysmile:
Hade själv agerat som du, hellre nöjd kund o bra betyg. Än som att dra detta skruttiga arbetet inför rätta o stämma sin kund - helt otroligt tycker jag.

Deras rykte o betyg på Google är inget bra, det dök upp en recension för ett tag sen som försvann men som nu är tillbaka igen. Han har iakttagit samma som oss gällande vem som ger firman femstjärniga betyg. Sen är det en del andra med oss som verkar ha råkat ut för icke fackmannamässigt arbete.
Det kliar i fingrarna tills vi själv kan gå ut och recensera :D

Man skulle kunna tro att man gjort något liknande som du skriver, för att reta upp firman så, då hade man kanske fattat på ett annat sätt :p men för det första är jag själv tjej o nöjd med min kille o dels har firmans chef inte så gamla barn.
Så faktum kvarstår att det hela tenderar att vara ett mycket förbluffande fenomen, vad de håller på med och vad de tror de ska vinna på detta. Vi förstår själv inte hur de tänker o vad de har för vinning i detta.
den recension kan ju vara gjord av nån som har läst om det här på forumet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.