K
En karmnyckel är väl det som man använder för att justera infästningen på en karm. Inte något som monteras fast..?
Med karmnyckeln kan man skruva på antingen en karmskruv eller karmhylsa.
 
K kniv skrev:
En karmnyckel är väl det som man använder för att justera infästningen på en karm. Inte något som monteras fast..?
Med karmnyckeln kan man skruva på antingen en karmskruv eller karmhylsa.
Ahh, du har säkert rätt :) vi är som sagt amatörer :)
Men det ska iaf sitta nån skruv/sak i hålen på sidorna av fönsterna (som täcks av vita plastpluppar man ploppar i) - den skruven saknas eller är inte rätt monterad.
 
K
H Hildor skrev:
Ahh, du har säkert rätt :) vi är som sagt amatörer :)
Men det ska iaf sitta nån skruv/sak i hålen på sidorna av fönsterna (som täcks av vita plastpluppar man ploppar i) - den skruven saknas eller är inte rätt monterad.
Precis, det är karmskruv eller karmhylsa. Karmhylsa är enormt mycket enklare att jobba med, då man kan flytta karmen precis som man vill i höjdled eller djupled innan man skruvar i en skruv som håller fast hylsan i väggen. Därefter kan man justera karmen i sidled. Karmskruv skruvar man i väggen direkt så en sån ställer mycket högre krav på att fönstret är rätt positionerat innan skruvar i skruven, för efter kan man enbart justera karmen i sidled.

Det är ju väldigt spännande att ”proffs” som har detta som vardagsyrke inte kan göra det rätt. Men jag som amatör lyckas få till det relativt enkelt genom att ”bara” kolla tillverkarnas monteringsanvisningar, och därefter renovera ett hus med tjugotalet dörrar och fönster som alla sitter precis som de ska sen.
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Precis, det är karmskruv eller karmhylsa. Karmhylsa är enormt mycket enklare att jobba med, då man kan flytta karmen precis som man vill i höjdled eller djupled innan man skruvar i en skruv som håller fast hylsan i väggen. Därefter kan man justera karmen i sidled. Karmskruv skruvar man i väggen direkt så en sån ställer mycket högre krav på att fönstret är rätt positionerat innan skruvar i skruven, för efter kan man enbart justera karmen i sidled.

Det är ju väldigt spännande att ”proffs” som har detta som vardagsyrke inte kan göra det rätt. Men jag som amatör lyckas få till det relativt enkelt genom att ”bara” kolla tillverkarnas monteringsanvisningar, och därefter renovera ett hus med tjugotalet dörrar och fönster som alla sitter precis som de ska sen.
Det stod i fönsternas monteringsanvisningar "Använd alltid Adjufix karmskruv så att efterjustering kan ske", nu vet jag inte vad det där är och kan inte heller kolla eftersom firman vägrar lämna ifrån sig egenkontroll och lista på material de använt.
Saker har ju blivit snett oxå, ena altandörren i köket hade först en enorm glipa mellan vägg/dörr på ena sidan samt hål nere vid tröskeln av nån anledning.. när nästa team kom för o fixa så var glipan borta men det uppkom en ny på annat ställe samt att nu är istället hela dörren helt sned utåt, ungefär såhär / (fast inte så kraftigt då, men det syns för ögat att den går utåt på ena sidan)

Att det finns fuskfirmor är synd, dock trodde jag verkligen inte att denna firman skulle tillhöra den kategorin. De har varit väldigt tillmötesgående och vilja lösa problemet för oss, men jag tror tyvärr de saknar kompetens och vilja att göra det. Det senaste har man märkt att de känt sig mer pressade och försökt pressa oss oxå.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att dom trots allt vi sagt åt dom - ändå själv verkar tycka att det är ett okej bygge. Iaf så pass att "nu är det bara småsaker kvar så det vill vi fixa själv" har dom ändrat sig till..fast vi belyst väldigt många fel och skönhetsfel, samt några allvarliga saker där fukt lär krypa in och så småningom förstöra mer eller mindre delar av bl.a. fasad o hus. ALLT måste ner igen - ännu en gång eftersom de inte följt monteringsanvisningarna.

Vi ville ha en helhetsentreprenad för att slippa tänka o göra så mycket själv nu när vi har både småbarn och en bebis, men det här har kostat oss ofantligt mycket i tidsåtgång, sveda och värk :(
Man vill ju att huset ska öka i värde och inte minska.
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 4 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Kan kanske lämna en utväg att de inte hamnar med namn och recension på jobbet.
Om de ersätter för besiktningarna och fixar trädgården. Och att ni tar in en annan firma som börjar om från början. När de kommer för att montera nya fönster, så plockar de ut de som sitter där.
Firman har då en vecka på sig att hämta dessa om de vill ha dem.
Lämna inte tillbaka fönster/dörrar innan jobbet är klart och det ekonomiska är till fullo reglerat.
H Hildor skrev:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma med detta inlägget, vad meningen är med det och vad det tillför tråden för att hjälpa oss vidare?
Är det att du blir illamående av alla ryggdunkningar kan du väl bara scrolla vidare. För vår del har det varit oerhört skönt att få stöd och mer kunskap i detta. Från start fattade vi faktiskt inte hur illa det faktiskt var..men det har vi fått lära oss bl.a. genom detta forumet. Tycker det är toppen att man kan få ventilera både det ena och det andra här.

Sen om du hade läst hela tråden så ser du att vi inte valt den billigaste, vi har kollat upp företagen så gott vi kunnat och 2 låg på samma pris och 1 var dyrare. Från alla 3 företag kom det ut svenska killar och kollade och gav offert - sen hur deras bemanning ser ut, ja så långt grävde vi inte utan vi utgick från att det skulle vara lika bra företag alla 3. Nu råkade vi ut för en nit och det är ju beklagligt för oss och nu fick vi en jobbigare resa än vi trott.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Vi håller med! Med tanke på att så många olika personer varit ute under så många försök och det fortfarande är underkänt, säger en hel del om folket som varit här.
Firman har dock sagt till oss åtskilliga ggr att de avser att komma ut o rätta felen för de har laglig rätt att göra det, inom rimlig tid.
Men vi vet vad vi har för rättigheter och enligt de jurister vi pratat med så har de försuttit sin chans att komma ut och försöka nån mer gång, med tanke på att det inte kommer bli ett bättre resultat. Så jag tror bara de försöker skrämma upp oss att ge upp eller nått..men det kommer vi aldrig göra.
Rättigheten att rätta till felen är sedan länge förbrukad.
Som jag skrev tidigare: nedräkningen är avslutad, tryck på avfyringen och ta in en ny entreprenör.
Lycka till
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
K
H Hildor skrev:
Det stod i fönsternas monteringsanvisningar "Använd alltid Adjufix karmskruv så att efterjustering kan ske", nu vet jag inte vad det där är och kan inte heller kolla eftersom firman vägrar lämna ifrån sig egenkontroll och lista på material de använt.
Saker har ju blivit snett oxå, ena altandörren i köket hade först en enorm glipa mellan vägg/dörr på ena sidan samt hål nere vid tröskeln av nån anledning.. när nästa team kom för o fixa så var glipan borta men det uppkom en ny på annat ställe samt att nu är istället hela dörren helt sned utåt, ungefär såhär / (fast inte så kraftigt då, men det syns för ögat att den går utåt på ena sidan)

Att det finns fuskfirmor är synd, dock trodde jag verkligen inte att denna firman skulle tillhöra den kategorin. De har varit väldigt tillmötesgående och vilja lösa problemet för oss, men jag tror tyvärr de saknar kompetens och vilja att göra det. Det senaste har man märkt att de känt sig mer pressade och försökt pressa oss oxå.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att dom trots allt vi sagt åt dom - ändå själv verkar tycka att det är ett okej bygge. Iaf så pass att "nu är det bara småsaker kvar så det vill vi fixa själv" har dom ändrat sig till..fast vi belyst väldigt många fel och skönhetsfel, samt några allvarliga saker där fukt lär krypa in och så småningom förstöra mer eller mindre delar av bl.a. fasad o hus. ALLT måste ner igen - ännu en gång eftersom de inte följt monteringsanvisningarna.

Vi ville ha en helhetsentreprenad för att slippa tänka o göra så mycket själv nu när vi har både småbarn och en bebis, men det här har kostat oss ofantligt mycket i tidsåtgång, sveda och värk :(
Man vill ju att huset ska öka i värde och inte minska.
Adjufix är en karmhylsa som är lätt att jobba med, och är precis som jag beskriver bättre än en renodlad karmskruv. Karmhylsan låter montören sätta karmen exakt rätt innan den fästs i väggen med tillhörande skruv (genom hålet i hylsan). Ett tränat öga kan se om det är hylsa genom hålet i karmen, ett otränat öga kan se det genom att man lyfter lite på drevningen där hylsan sitter.

Låter som att dom inte fått till dörren rätt i djupled och i lod innan de fäste den med skruven i väggen. Vilket dom nu borde kunnat får till eftersom de är deras yrke och om de använt adjufix vilka är
Väldigt lätta att jobba med. Och sen har dom försökt efterlystera för sitt misstag, men det är väldigt svårt att justera karmen någon ynka mm när man väl har skruvat i skruvarna i väggen en gång, eftersom skruvarna gärna går i samma hål.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Adjufix är en karmhylsa som är lätt att jobba med, och är precis som jag beskriver bättre än en renodlad karmskruv. Karmhylsan låter montören sätta karmen exakt rätt innan den fästs i väggen med tillhörande skruv (genom hålet i hylsan). Ett tränat öga kan se om det är hylsa genom hålet i karmen, ett otränat öga kan se det genom att man lyfter lite på drevningen där hylsan sitter.

Låter som att dom inte fått till dörren rätt i djupled och i lod innan de fäste den med skruven i väggen. Vilket dom nu borde kunnat får till eftersom de är deras yrke och om de använt adjufix vilka är
Väldigt lätta att jobba med. Och sen har dom försökt efterlystera för sitt misstag, men det är väldigt svårt att justera karmen någon ynka mm när man väl har skruvat i skruvarna i väggen en gång, eftersom skruvarna gärna går i samma hål.
Nä den där dörren vetefan hur de har lyckats med..
Den som satt från start var ju rak åt alla håll o kanter..den sattes ny dörr in och det var mega-glipor åt än det ena o än det andra hållet..
När den sattes om igen (eller vad dom nu gjorde) så blev det nya glipor på andra ställen och dörren lutar nu lite utåt, precis som om man öppnat den en liten liten bit.
Men som du säger - jobbar man med sånt så bör man kunna fixa till det där på ett korrekt sätt utan problem.

Sen vi skickade iväg vårt 11 sidor långa mail så ville firman träffas i mellandagarna men min sambo ser ingen anledning till det. De ville prata om funderingar och frågor de hade om vårt mail. Vi svarade att de kunde plita ner sina frågor och funderingar på SMS eller mail så svarar vi där istället, så det avvaktar vi svar på nu då.
 
  • Gilla
Opus och 2 till
  • Laddar…
Trots att firman ville ses i mellandagarna så har vi inte hört något från dom, jag trodde de skulle ha sina funderingar färdiga eftersom de ville ses.
Vi skrev iaf ett mail till dom nu och frågade om de hade något att säga. Senast 6/1 ville vi ha svar annars antar vi att de inte accepterar våra krav och kommer då gå vidare.

Har även noterat att en recension till är borta från Google, en dålig givetvis. Vet inte hur det går till - att deras dåliga kan försvinna men deras bra som de själv gjort (eller släktingar, byggchef, anställda, styrelsemedlemmar) kan få vara kvar.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
H Hildor skrev:
Trots att firman ville ses i mellandagarna så har vi inte hört något från dom, jag trodde de skulle ha sina funderingar färdiga eftersom de ville ses.
Vi skrev iaf ett mail till dom nu och frågade om de hade något att säga. Senast 6/1 ville vi ha svar annars antar vi att de inte accepterar våra krav och kommer då gå vidare.

Har även noterat att en recension till är borta från Google, en dålig givetvis. Vet inte hur det går till - att deras dåliga kan försvinna men deras bra som de själv gjort (eller släktingar, byggchef, anställda, styrelsemedlemmar) kan få vara kvar.
Man kan kontakta Google och försöka bevisa att någon recension exempelvis är påhittad. Ofta är Google ganska restriktiva med att ta bort recensioner, men som exempel har min chef lyckats få dem att plocka bort en negativ recension som en sparkad anställd skrivit för att hämnas. Det gäller att kunna visa på att recensionen är orimlig på något sätt. Frågan är hur den saken förhållit sig i detta exempel.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Vi skrev iaf ett mail till dom nu och frågade om de hade något att säga. Senast 6/1 ville vi ha svar annars antar vi att de inte accepterar våra krav och kommer då gå vidare.
Varför antar ni inte att de accepterar era krav?
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Man kan kontakta Google och försöka bevisa att någon recension exempelvis är påhittad. Ofta är Google ganska restriktiva med att ta bort recensioner, men som exempel har min chef lyckats få dem att plocka bort en negativ recension som en sparkad anställd skrivit för att hämnas. Det gäller att kunna visa på att recensionen är orimlig på något sätt. Frågan är hur den saken förhållit sig i detta exempel.
De flesta av 5-poängarna är bara betyg, inget skrivet. Namnen är rätt lätta att känna igen om man kollar runt, 1-2 minuter på nätet ,så det är rätt genomskinligt. Jag vet att det ena betyget på 5 stjärnor fanns i begynnelsens tid då jag kollade runt efter företag och jag noterade då att det var en i styrelsen som skrivit det. La ingen vikt vid det då eftersom det bara var 1, idag hade man ju reagerat över det eftersom det är så många :rolleyes:
Jag vet att dom betygen med 5 är anmälda men inget händer (det skrev även han som fick sin 1'a borttagen).
 
M Mortsken skrev:
Varför antar ni inte att de accepterar era krav?
Jag skulle tro vi valde formuleringen så, eftersom att hör de inte av sig, (och vi skulle formulera sig som du säger) så känns det otryggt att inte ha det svart på vitt, att de accepterar våra krav. Jag är osäker på hur länge efter de skulle kunna komma och säga emot. Mest så vi inte står med 2 räkningar för denna firman behagar krångla ännu en gång :p

Är det nu så att de accepterar så kan de bara skriva att de inte orkar tjafsa o att vi stryker allt :D
 
M Mortsken skrev:
Varför antar ni inte att de accepterar era krav?
för mellandagarna är ju slut
 
hsd
Kollade just, när jag i somras lämnade urdåligt omdöme på en restaurang, så är den borttagen och dessutom syns att det är väldigt glest med omdömen över huvud taget, 4 mån...1 år...4år,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.