Hej! Jag behöver hjälp.
Jag vill inte hänga ut några företag av ren respekt innan jag vet hur detta slutar.
I nedan text kommer jag kalla företaget som jag köpt allt material av för T Kakel och företaget som T Kakel köper in sitt kakel ifrån kommer jag kalla Huvud Kakel
Vi köpte stora 60x60 vita matta klinker av T Kakel. Och dagen efter hantverkaren satt upp allt så ser vi att den vita plattan inte alls är så vit som vi trodde, den är nästan lite mot det gråa samt att den skiftar i färg mellan olika plattor, dessutom så är det lite skiftningar i plattan i sig.
Jag väljer då att kontakta T Kakel som jag köpt allt material av. Jag skickar över bilder till honom, och han säger att han ska kolla upp detta med Huvud Kakel som dem köper in sina plattor ifrån.
Några dagar senare ringer ägaren upp mig från T Kakel. Han säger då att han pratat med högsta ledningen och cheferna på Huvud Kakel. Och att personen som köpt in denna klinkern från fabriken i Italien har vetat om att plattan inte är vit matt, utan att den är vit melerad. Sen har denna personen glömt att informera alla butiker för Huvud Kakel att plattan inte är 100% vit. Dvs att när Huvud Kakel säljer denna plattan så har dem sålt den som en vit matt 60x60 platta. Dvs att den är felmärkt då den borde säljas som vit/grå melerad. När man tittar på en platta så ser den vit ut, men när man jämför flera plattor bredvid varandra så ser man tydliga skillnader.
I alla fall, så slutar det med att vi får 3 val.
1. T Kakel erbjuder att fixa nya 60x60 plattor och sätta klinker på klinker. (Detta förslaget såga jag, då jag inte tycker det känns bra att sätta klinker på klinker på ett helt nytt badrum när det är Huvud Kakel som sålt en platta med fel märkning som orsakat problemet)
2. Att T Kakel river ner allt och bygger upp allt på nytt. (Detta alternativ känns lockande, men vi har levt i ett bygg kaos i flera veckor och är inte jätte sugna på att riva ner allt igen, både jag och min fru jobbar hemma och har problem att koncentrera oss när hantverkare för väsen)
3. Ekonomisk kompensation, Och då ber T Kakel oss om att komma med ett bud vad vi tycker är skäligt för att låta det vara som det är.
Vi väljer att köra på ett ekonomisk kompensation, och räknar ut följande:
Kostnad demontering, uppsättning inkl tätskikt. 60.000kr
Klinker 18.000
Totalt 78.000 kr. Vi förklara att vi vill ha möjligheten att göra om badrummet i framtiden när tid finns om vi skulle störa oss lika mycket på nyans skillnaderna som man gör idag, och vill då kunna säkra att vi kan använda pengarna motsvarande de vi betala för den tidigare renoveringen.
Och det var nu allt kaos börja. T Kakel börja använda en attityd som är så långt ifrån proffesionellt. Där han idiot förklara oss för vårt anspråk gällande ersättningen.
Han börja dra massa paragrafer med ABM 07 och BKR osv. Och då menar han på att enligt ABM 07, så har kunden en skyldighet att granska materialet innan uppsättning. Hur ska man ha möjlighet att öppna samtliga paket och kunna jämföra nyansen? Och sen lägger han över skulden på hantverkaren, att han borde upptäckt att där är olika nyans på plattorna. Vår hantverkare har väl ingen aning om hur plattorna ska se ut, det är jag som köpt plattorna och bett han montera dem. Om dem ska vara vita eller vit/gråa melerad är inget han känner till.
Summa av kardemumman är att T Kakel kan tänka sig ersätta oss med 12.500kr vilket ska motsvara kostanden för den vita plattan + 5000kr i goodwill.
Denna summan skattade vi åt. Vi har lagt cirka 150.000kr på ett badrum och så vill dem kompensera oss med 12.500kr.. Vi har fått ett resultat i badrummet som är långt från de vi såg framför oss. Och allt detta beror på att personen på Huvud Kakel inte har informerat sina butiker och anställda om att plattan som han köpt in från fabriken till Huvud Kakel inte är vit, utan vit/grå melerad.
Vad säger ni? Jag fundera på att blanda in ARN i detta, så man får en objektiv syn på det hela. Men egentligen är det sista utvägen.
Någon här inne som har något förslag?
Jag vill inte hänga ut några företag av ren respekt innan jag vet hur detta slutar.
I nedan text kommer jag kalla företaget som jag köpt allt material av för T Kakel och företaget som T Kakel köper in sitt kakel ifrån kommer jag kalla Huvud Kakel
Vi köpte stora 60x60 vita matta klinker av T Kakel. Och dagen efter hantverkaren satt upp allt så ser vi att den vita plattan inte alls är så vit som vi trodde, den är nästan lite mot det gråa samt att den skiftar i färg mellan olika plattor, dessutom så är det lite skiftningar i plattan i sig.
Jag väljer då att kontakta T Kakel som jag köpt allt material av. Jag skickar över bilder till honom, och han säger att han ska kolla upp detta med Huvud Kakel som dem köper in sina plattor ifrån.
Några dagar senare ringer ägaren upp mig från T Kakel. Han säger då att han pratat med högsta ledningen och cheferna på Huvud Kakel. Och att personen som köpt in denna klinkern från fabriken i Italien har vetat om att plattan inte är vit matt, utan att den är vit melerad. Sen har denna personen glömt att informera alla butiker för Huvud Kakel att plattan inte är 100% vit. Dvs att när Huvud Kakel säljer denna plattan så har dem sålt den som en vit matt 60x60 platta. Dvs att den är felmärkt då den borde säljas som vit/grå melerad. När man tittar på en platta så ser den vit ut, men när man jämför flera plattor bredvid varandra så ser man tydliga skillnader.
I alla fall, så slutar det med att vi får 3 val.
1. T Kakel erbjuder att fixa nya 60x60 plattor och sätta klinker på klinker. (Detta förslaget såga jag, då jag inte tycker det känns bra att sätta klinker på klinker på ett helt nytt badrum när det är Huvud Kakel som sålt en platta med fel märkning som orsakat problemet)
2. Att T Kakel river ner allt och bygger upp allt på nytt. (Detta alternativ känns lockande, men vi har levt i ett bygg kaos i flera veckor och är inte jätte sugna på att riva ner allt igen, både jag och min fru jobbar hemma och har problem att koncentrera oss när hantverkare för väsen)
3. Ekonomisk kompensation, Och då ber T Kakel oss om att komma med ett bud vad vi tycker är skäligt för att låta det vara som det är.
Vi väljer att köra på ett ekonomisk kompensation, och räknar ut följande:
Kostnad demontering, uppsättning inkl tätskikt. 60.000kr
Klinker 18.000
Totalt 78.000 kr. Vi förklara att vi vill ha möjligheten att göra om badrummet i framtiden när tid finns om vi skulle störa oss lika mycket på nyans skillnaderna som man gör idag, och vill då kunna säkra att vi kan använda pengarna motsvarande de vi betala för den tidigare renoveringen.
Och det var nu allt kaos börja. T Kakel börja använda en attityd som är så långt ifrån proffesionellt. Där han idiot förklara oss för vårt anspråk gällande ersättningen.
Han börja dra massa paragrafer med ABM 07 och BKR osv. Och då menar han på att enligt ABM 07, så har kunden en skyldighet att granska materialet innan uppsättning. Hur ska man ha möjlighet att öppna samtliga paket och kunna jämföra nyansen? Och sen lägger han över skulden på hantverkaren, att han borde upptäckt att där är olika nyans på plattorna. Vår hantverkare har väl ingen aning om hur plattorna ska se ut, det är jag som köpt plattorna och bett han montera dem. Om dem ska vara vita eller vit/gråa melerad är inget han känner till.
Summa av kardemumman är att T Kakel kan tänka sig ersätta oss med 12.500kr vilket ska motsvara kostanden för den vita plattan + 5000kr i goodwill.
Denna summan skattade vi åt. Vi har lagt cirka 150.000kr på ett badrum och så vill dem kompensera oss med 12.500kr.. Vi har fått ett resultat i badrummet som är långt från de vi såg framför oss. Och allt detta beror på att personen på Huvud Kakel inte har informerat sina butiker och anställda om att plattan som han köpt in från fabriken till Huvud Kakel inte är vit, utan vit/grå melerad.
Vad säger ni? Jag fundera på att blanda in ARN i detta, så man får en objektiv syn på det hela. Men egentligen är det sista utvägen.
Någon här inne som har något förslag?
Ska du ha lika mycket som de kostar att göra jobbet. Då ska du välja alt 2 anser jag.R RavenRib skrev:Hej! Jag behöver hjälp.
Jag vill inte hänga ut några företag av ren respekt innan jag vet hur detta slutar.
I nedan text kommer jag kalla företaget som jag köpt allt material av för T Kakel och företaget som T Kakel köper in sitt kakel ifrån kommer jag kalla Huvud Kakel
Vi köpte stora 60x60 vita matta klinker av T Kakel. Och dagen efter hantverkaren satt upp allt så ser vi att den vita plattan inte alls är så vit som vi trodde, den är nästan lite mot det gråa samt att den skiftar i färg mellan olika plattor, dessutom så är det lite skiftningar i plattan i sig.
Jag väljer då att kontakta T Kakel som jag köpt allt material av. Jag skickar över bilder till honom, och han säger att han ska kolla upp detta med Huvud Kakel som dem köper in sina plattor ifrån.
Några dagar senare ringer ägaren upp mig från T Kakel. Han säger då att han pratat med högsta ledningen och cheferna på Huvud Kakel. Och att personen som köpt in denna klinkern från fabriken i Italien har vetat om att plattan inte är vit matt, utan att den är vit melerad. Sen har denna personen glömt att informera alla butiker för Huvud Kakel att plattan inte är 100% vit. Dvs att när Huvud Kakel säljer denna plattan så har dem sålt den som en vit matt 60x60 platta. Dvs att den är felmärkt då den borde säljas som vit/grå melerad. När man tittar på en platta så ser den vit ut, men när man jämför flera plattor bredvid varandra så ser man tydliga skillnader.
I alla fall, så slutar det med att vi får 3 val.
1. T Kakel erbjuder att fixa nya 60x60 plattor och sätta klinker på klinker. (Detta förslaget såga jag, då jag inte tycker det känns bra att sätta klinker på klinker på ett helt nytt badrum när det är Huvud Kakel som sålt en platta med fel märkning som orsakat problemet)
2. Att T Kakel river ner allt och bygger upp allt på nytt. (Detta alternativ känns lockande, men vi har levt i ett bygg kaos i flera veckor och är inte jätte sugna på att riva ner allt igen, både jag och min fru jobbar hemma och har problem att koncentrera oss när hantverkare för väsen)
3. Ekonomisk kompensation, Och då ber T Kakel oss om att komma med ett bud vad vi tycker är skäligt för att låta det vara som det är.
Vi väljer att köra på ett ekonomisk kompensation, och räknar ut följande:
Kostnad demontering, uppsättning inkl tätskikt. 60.000kr
Klinker 18.000
Totalt 78.000 kr. Vi förklara att vi vill ha möjligheten att göra om badrummet i framtiden när tid finns om vi skulle störa oss lika mycket på nyans skillnaderna som man gör idag, och vill då kunna säkra att vi kan använda pengarna motsvarande de vi betala för den tidigare renoveringen.
Och det var nu allt kaos börja. T Kakel börja använda en attityd som är så långt ifrån proffesionellt. Där han idiot förklara oss för vårt anspråk gällande ersättningen.
Han börja dra massa paragrafer med ABM 07 och BKR osv. Och då menar han på att enligt ABM 07, så har kunden en skyldighet att granska materialet innan uppsättning. Hur ska man ha möjlighet att öppna samtliga paket och kunna jämföra nyansen? Och sen lägger han över skulden på hantverkaren, att han borde upptäckt att där är olika nyans på plattorna. Vår hantverkare har väl ingen aning om hur plattorna ska se ut, det är jag som köpt plattorna och bett han montera dem. Om dem ska vara vita eller vit/gråa melerad är inget han känner till.
Summa av kardemumman är att T Kakel kan tänka sig ersätta oss med 12.500kr vilket ska motsvara kostanden för den vita plattan + 5000kr i goodwill.
Denna summan skattade vi åt. Vi har lagt cirka 150.000kr på ett badrum och så vill dem kompensera oss med 12.500kr.. Vi har fått ett resultat i badrummet som är långt från de vi såg framför oss. Och allt detta beror på att personen på Huvud Kakel inte har informerat sina butiker och anställda om att plattan som han köpt in från fabriken till Huvud Kakel inte är vit, utan vit/grå melerad.
Vad säger ni? Jag fundera på att blanda in ARN i detta, så man får en objektiv syn på det hela. Men egentligen är det sista utvägen.
Någon här inne som har något förslag?
Jag instämmer i hyllningskören till alternativ 2.
Du får det som du vill ha det och det är betydligt billigare för leverantören än ditt krav på 78 tkr då det är en skillnad på vad du betalar och deras faktiska kostnad.
Du får det som du vill ha det och det är betydligt billigare för leverantören än ditt krav på 78 tkr då det är en skillnad på vad du betalar och deras faktiska kostnad.
Jag måste hålla med övriga här. I sammanhanget har ni en leverantör som verkligen tar ansvar och erbjuder bra lösningar på ett problem. Ja, det innebär extra olägenheter för er, men det borde det vara värt för att få resultatet ni efterfrågat.
Edit: jag förespråkar alltså alternativ 2.
Edit: jag förespråkar alltså alternativ 2.
Alltså ni har köpt kakel med kulör A och den av er anlitade plattsättaren har satt upp det levererade kaklet som var kulör B. Jag är inte helt säker på att ni har (juridisk) rätt till något annat än omleverans av kakel i kulör A.
Ni (er hantverkare) har ju gått vidare och använt den levererade produkten. Rimligen ankommer det på en köpare att inspektera den levererade varan för att säkerställa att den överensstämmer med den beställda/förväntade varan innan den används på ett sådant sätt att reklamation omöjliggörs, genom tex förbrukning (som i detta fall).
Ni (er hantverkare) har ju gått vidare och använt den levererade produkten. Rimligen ankommer det på en köpare att inspektera den levererade varan för att säkerställa att den överensstämmer med den beställda/förväntade varan innan den används på ett sådant sätt att reklamation omöjliggörs, genom tex förbrukning (som i detta fall).
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Personligen hade jag tagit en ekonomisk kompensation och sen bara låtit det vara. Nån direkt katastrof är det inte och med möbler och massa grejer där inne så är det snabbt bortglömt. Att det är lite färgskiftningar gör det bara mer levande och inte så sterilt.
Rimligen kollar du upp vad lagen säger innan du ställer krav eller pushar en uppgörelse för långt.
Trist om butiken tröttnar och erbjuder er omleverans mot att ni lämnar tillbaka det fellevererade kaklet.
Då får du 0 kr.
Som jag ser det så är butiken inte bunden av sitt erbjudande…….de kan alltså tröttna närsomhelst och rådfråga en jurist…….
Då får du 0 kr.
Ring konsumentombudsmannen!
Läs konsumentköplagen!
Jag är osäker på köparens skyldigheter är vid fel i varan men jag är tveksam till om du har rätt till ersättning för mer än ny vara eftersom felet kunnat upptäckas och anmälas till säljaren. Det ankommer på köparen att anmäla fel inom en viss tidsgräns och den har du säkerligen passerat i och med att kaklet sätts upp på väggen. Tveksamt alltså om du ens har rätt till att häva fel i varan…..
Trist om butiken tröttnar och erbjuder er omleverans mot att ni lämnar tillbaka det fellevererade kaklet.
Då får du 0 kr.
Som jag ser det så är butiken inte bunden av sitt erbjudande…….de kan alltså tröttna närsomhelst och rådfråga en jurist…….
Då får du 0 kr.
Ring konsumentombudsmannen!
Läs konsumentköplagen!
Jag är osäker på köparens skyldigheter är vid fel i varan men jag är tveksam till om du har rätt till ersättning för mer än ny vara eftersom felet kunnat upptäckas och anmälas till säljaren. Det ankommer på köparen att anmäla fel inom en viss tidsgräns och den har du säkerligen passerat i och med att kaklet sätts upp på väggen. Tveksamt alltså om du ens har rätt till att häva fel i varan…..
Redigerat:
R RavenRib skrev:Hej! Jag behöver hjälp.
Jag vill inte hänga ut några företag av ren respekt innan jag vet hur detta slutar.
I nedan text kommer jag kalla företaget som jag köpt allt material av för T Kakel och företaget som T Kakel köper in sitt kakel ifrån kommer jag kalla Huvud Kakel
Vi köpte stora 60x60 vita matta klinker av T Kakel. Och dagen efter hantverkaren satt upp allt så ser vi att den vita plattan inte alls är så vit som vi trodde, den är nästan lite mot det gråa samt att den skiftar i färg mellan olika plattor, dessutom så är det lite skiftningar i plattan i sig.
Jag väljer då att kontakta T Kakel som jag köpt allt material av. Jag skickar över bilder till honom, och han säger att han ska kolla upp detta med Huvud Kakel som dem köper in sina plattor ifrån.
Några dagar senare ringer ägaren upp mig från T Kakel. Han säger då att han pratat med högsta ledningen och cheferna på Huvud Kakel. Och att personen som köpt in denna klinkern från fabriken i Italien har vetat om att plattan inte är vit matt, utan att den är vit melerad. Sen har denna personen glömt att informera alla butiker för Huvud Kakel att plattan inte är 100% vit. Dvs att när Huvud Kakel säljer denna plattan så har dem sålt den som en vit matt 60x60 platta. Dvs att den är felmärkt då den borde säljas som vit/grå melerad. När man tittar på en platta så ser den vit ut, men när man jämför flera plattor bredvid varandra så ser man tydliga skillnader.
I alla fall, så slutar det med att vi får 3 val.
1. T Kakel erbjuder att fixa nya 60x60 plattor och sätta klinker på klinker. (Detta förslaget såga jag, då jag inte tycker det känns bra att sätta klinker på klinker på ett helt nytt badrum när det är Huvud Kakel som sålt en platta med fel märkning som orsakat problemet)
2. Att T Kakel river ner allt och bygger upp allt på nytt. (Detta alternativ känns lockande, men vi har levt i ett bygg kaos i flera veckor och är inte jätte sugna på att riva ner allt igen, både jag och min fru jobbar hemma och har problem att koncentrera oss när hantverkare för väsen)
3. Ekonomisk kompensation, Och då ber T Kakel oss om att komma med ett bud vad vi tycker är skäligt för att låta det vara som det är.
Vi väljer att köra på ett ekonomisk kompensation, och räknar ut följande:
Kostnad demontering, uppsättning inkl tätskikt. 60.000kr
Klinker 18.000
Totalt 78.000 kr. Vi förklara att vi vill ha möjligheten att göra om badrummet i framtiden när tid finns om vi skulle störa oss lika mycket på nyans skillnaderna som man gör idag, och vill då kunna säkra att vi kan använda pengarna motsvarande de vi betala för den tidigare renoveringen.
Och det var nu allt kaos börja. T Kakel börja använda en attityd som är så långt ifrån proffesionellt. Där han idiot förklara oss för vårt anspråk gällande ersättningen.
Han börja dra massa paragrafer med ABM 07 och BKR osv. Och då menar han på att enligt ABM 07, så har kunden en skyldighet att granska materialet innan uppsättning. Hur ska man ha möjlighet att öppna samtliga paket och kunna jämföra nyansen? Och sen lägger han över skulden på hantverkaren, att han borde upptäckt att där är olika nyans på plattorna. Vår hantverkare har väl ingen aning om hur plattorna ska se ut, det är jag som köpt plattorna och bett han montera dem. Om dem ska vara vita eller vit/gråa melerad är inget han känner till.
Summa av kardemumman är att T Kakel kan tänka sig ersätta oss med 12.500kr vilket ska motsvara kostanden för den vita plattan + 5000kr i goodwill.
Denna summan skattade vi åt. Vi har lagt cirka 150.000kr på ett badrum och så vill dem kompensera oss med 12.500kr.. Vi har fått ett resultat i badrummet som är långt från de vi såg framför oss. Och allt detta beror på att personen på Huvud Kakel inte har informerat sina butiker och anställda om att plattan som han köpt in från fabriken till Huvud Kakel inte är vit, utan vit/grå melerad.
Vad säger ni? Jag fundera på att blanda in ARN i detta, så man får en objektiv syn på det hela. Men egentligen är det sista utvägen.
Någon här inne som har något förslag?
Vi var genom något liknande och jag ser ingen rimlighet i att man ska riva ner allt, en rimlig lösning är klinker på klinker om du vill ha vit.
Jag hade sagt ekonomisk ersättning... men hela summan är inte rimligt, deras summa är rimlig tycker jag.
Att dom erbjuder sig att riva är faktiskt riktigt jävla grymt !!! ++++ Till butiken! Dom måste få en chans att få rätta till det som blivit fel.
För övrigt skitsnyggt kakel!
Jag tycker det är rimliga alternativ du fått av butiken. Rent av frikostiga.
Själv hade jag nog valt 2, och det tycker jag är frikostigt av butiken, det är ett kostsamt jobb som jag inte tror de är tvingade att ta kostnaden för.
Om du tycker det går att leva med plattorna är så klart lite kompensation att föredra så slipper ni mer byggkaos.
Men då är deras erbjudna kompensation rimlig.
Att kräva så mycket som ni gör, hela kostnaden för att göra om arbetet, men att inte göra om - visar att ni inte tycker det är så fult att det måste göras om. Det är för er acceptabelt att det ser ut som det gör, men ni vill få ut en payday av det hela.
Med det sagt så beklagar jag att det blev så för er. Låter riktigt jobbigt.
Själv hade jag nog valt 2, och det tycker jag är frikostigt av butiken, det är ett kostsamt jobb som jag inte tror de är tvingade att ta kostnaden för.
Om du tycker det går att leva med plattorna är så klart lite kompensation att föredra så slipper ni mer byggkaos.
Men då är deras erbjudna kompensation rimlig.
Att kräva så mycket som ni gör, hela kostnaden för att göra om arbetet, men att inte göra om - visar att ni inte tycker det är så fult att det måste göras om. Det är för er acceptabelt att det ser ut som det gör, men ni vill få ut en payday av det hela.
Med det sagt så beklagar jag att det blev så för er. Låter riktigt jobbigt.
R RavenRib skrev:Hej! Jag behöver hjälp.
Jag vill inte hänga ut några företag av ren respekt innan jag vet hur detta slutar.
I nedan text kommer jag kalla företaget som jag köpt allt material av för T Kakel och företaget som T Kakel köper in sitt kakel ifrån kommer jag kalla Huvud Kakel
Vi köpte stora 60x60 vita matta klinker av T Kakel. Och dagen efter hantverkaren satt upp allt så ser vi att den vita plattan inte alls är så vit som vi trodde, den är nästan lite mot det gråa samt att den skiftar i färg mellan olika plattor, dessutom så är det lite skiftningar i plattan i sig.
Jag väljer då att kontakta T Kakel som jag köpt allt material av. Jag skickar över bilder till honom, och han säger att han ska kolla upp detta med Huvud Kakel som dem köper in sina plattor ifrån.
Några dagar senare ringer ägaren upp mig från T Kakel. Han säger då att han pratat med högsta ledningen och cheferna på Huvud Kakel. Och att personen som köpt in denna klinkern från fabriken i Italien har vetat om att plattan inte är vit matt, utan att den är vit melerad. Sen har denna personen glömt att informera alla butiker för Huvud Kakel att plattan inte är 100% vit. Dvs att när Huvud Kakel säljer denna plattan så har dem sålt den som en vit matt 60x60 platta. Dvs att den är felmärkt då den borde säljas som vit/grå melerad. När man tittar på en platta så ser den vit ut, men när man jämför flera plattor bredvid varandra så ser man tydliga skillnader.
I alla fall, så slutar det med att vi får 3 val.
1. T Kakel erbjuder att fixa nya 60x60 plattor och sätta klinker på klinker. (Detta förslaget såga jag, då jag inte tycker det känns bra att sätta klinker på klinker på ett helt nytt badrum när det är Huvud Kakel som sålt en platta med fel märkning som orsakat problemet)
2. Att T Kakel river ner allt och bygger upp allt på nytt. (Detta alternativ känns lockande, men vi har levt i ett bygg kaos i flera veckor och är inte jätte sugna på att riva ner allt igen, både jag och min fru jobbar hemma och har problem att koncentrera oss när hantverkare för väsen)
3. Ekonomisk kompensation, Och då ber T Kakel oss om att komma med ett bud vad vi tycker är skäligt för att låta det vara som det är.
Vi väljer att köra på ett ekonomisk kompensation, och räknar ut följande:
Kostnad demontering, uppsättning inkl tätskikt. 60.000kr
Klinker 18.000
Totalt 78.000 kr. Vi förklara att vi vill ha möjligheten att göra om badrummet i framtiden när tid finns om vi skulle störa oss lika mycket på nyans skillnaderna som man gör idag, och vill då kunna säkra att vi kan använda pengarna motsvarande de vi betala för den tidigare renoveringen.
Och det var nu allt kaos börja. T Kakel börja använda en attityd som är så långt ifrån proffesionellt. Där han idiot förklara oss för vårt anspråk gällande ersättningen.
Han börja dra massa paragrafer med ABM 07 och BKR osv. Och då menar han på att enligt ABM 07, så har kunden en skyldighet att granska materialet innan uppsättning. Hur ska man ha möjlighet att öppna samtliga paket och kunna jämföra nyansen? Och sen lägger han över skulden på hantverkaren, att han borde upptäckt att där är olika nyans på plattorna. Vår hantverkare har väl ingen aning om hur plattorna ska se ut, det är jag som köpt plattorna och bett han montera dem. Om dem ska vara vita eller vit/gråa melerad är inget han känner till.
Summa av kardemumman är att T Kakel kan tänka sig ersätta oss med 12.500kr vilket ska motsvara kostanden för den vita plattan + 5000kr i goodwill.
Denna summan skattade vi åt. Vi har lagt cirka 150.000kr på ett badrum och så vill dem kompensera oss med 12.500kr.. Vi har fått ett resultat i badrummet som är långt från de vi såg framför oss. Och allt detta beror på att personen på Huvud Kakel inte har informerat sina butiker och anställda om att plattan som han köpt in från fabriken till Huvud Kakel inte är vit, utan vit/grå melerad.
Vad säger ni? Jag fundera på att blanda in ARN i detta, så man får en objektiv syn på det hela. Men egentligen är det sista utvägen.
Någon här inne som har något förslag?
Förslaget är att Du inser din dumhet.
Du kontrollerar inte leveransen.
Du vill både äta upp kakan och ha kakan kvar.
Jo du vill behålla badrummet som det är men ändå få full kostnadstäckning för OM du vill göra om hela plattsättning.
Klart att kakelfirman blir förbannade när de har gett dig så generösa alternativ som du I praktiken tackar nej till.
Ditt svar till deras 3 erbjudanden till dig innebär i praktiken och juridiken att kakelfirman inte längre är bunden av sitt första mycket generösa erbjudande till Dig.
Att de nu erbjuder sämre är säkert tråkigt för Dig nen min magkänsla är att Du har råd till att betala för Din egen dubbla dumhet (att inte kontrollerar leveransen och att inte acceptera deras erbjudande om att kakla).
Den som Gapar efter mycket mister ofta hela Stycket...