Jag har ett dilemma här.
Har fabrksmålade dörrfoder och innerdörrar som (tyvärr) är målade i stockholmsvitt, dvs 0502-y.
Har golvsocklar som är målade i Beckers antikvit.
Jag vill måla väggarna så vitt som möjligt. Samtidigt vill jag dock inte ha så vit färg att innerdörrarna ser gula ut, vilket de ju gör om jag målar väggarna i ganska rent vitt t.ex. 0500-N.
När jag ringde till Beckers så gav de mig rådet att beställa "halva receptet Stockholmsvitt". Detta var en färg som skulle vara mer vit än vanlig stockholmsvitt men samtidigt passa bra ihop med stockholmsvita foder osv.
När jag nu har målat med denna färg på väggarna så ser den VÄLDIGT grå ut. Jämfört med takfärgen ser den ju rent smutsgrå ut.
Kan detta verkligen stämma? Har jag fått en felaktigt blandad färg från K-rauta där färgen är köpt, eller har jag fått ett dåligt tips från Beckers?
Bifogar här en bild där de står färgkoden på hinken färg jag har köpt.
Vore väldigt tacksam för snabbt svar!
Har fabrksmålade dörrfoder och innerdörrar som (tyvärr) är målade i stockholmsvitt, dvs 0502-y.
Har golvsocklar som är målade i Beckers antikvit.
Jag vill måla väggarna så vitt som möjligt. Samtidigt vill jag dock inte ha så vit färg att innerdörrarna ser gula ut, vilket de ju gör om jag målar väggarna i ganska rent vitt t.ex. 0500-N.
När jag ringde till Beckers så gav de mig rådet att beställa "halva receptet Stockholmsvitt". Detta var en färg som skulle vara mer vit än vanlig stockholmsvitt men samtidigt passa bra ihop med stockholmsvita foder osv.
När jag nu har målat med denna färg på väggarna så ser den VÄLDIGT grå ut. Jämfört med takfärgen ser den ju rent smutsgrå ut.
Kan detta verkligen stämma? Har jag fått en felaktigt blandad färg från K-rauta där färgen är köpt, eller har jag fått ett dåligt tips från Beckers?
Bifogar här en bild där de står färgkoden på hinken färg jag har köpt.
Vore väldigt tacksam för snabbt svar!
Jag bifogar här två foton där man dels ser att väggen upplevs grå mot de stockholmsvita dörrarna och väldigt grå jämfört med den vita takfärgen.
Mer i ämnet: https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/68167-s0502-y-kontra-0502-y.html
Tycker dock också att färgen ser lite mörk ut. Halvvägs mellan S0500-N och S0502-Y borde rimligen inte blir mörkare, utan bara en gnutta mer gult i.
Tycker dock också att färgen ser lite mörk ut. Halvvägs mellan S0500-N och S0502-Y borde rimligen inte blir mörkare, utan bara en gnutta mer gult i.
Du / någon / Beckers / butiken, har blandat ihop Stockholmsvitt med S0502-Y. Emellanåt refererar man till S0502-Y för antikvit, eller Stockholmsvit, och vice versa, fastän alla tillverkare har egna eller olika varianter på de senare. Nordsjö har t.ex. en kulör som heter Stockholmsvitt, och den drar mer åt grått (det för övrigt den du har fått bruten).Badrumsbadaren skrev:
Halva S0502-Y, på 9L, heter:
CW: 3
YE: 1
YX: 1,5
I så fall gör de fel. Gamla resp. nya (S)0502-Y ska egentligen vara väldigt snarlika. Se https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/92479-vitt-nastan-vitt-s0502-y-s0500-n-3.htmlMagHam skrev:
Liknande trådar
-
Worxen har fått fel språk över vintern - och vill inte ta emot lösenordet
Robotgräsklippare -
Har fått 8 ton makadam i fel storlek på tomten
Juridik -
Alternativ till "griffelfärg" till griffeltavla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Eldat för hårt eller fel färgtyp?
Värme allmänt -
Panellack (klarlack), har jag fått fel färg?!?
Färg, Måla & Tapetsera