Håller överskåp att endast sitta fast med två stycken gips-skruvar (molly) i enkel gips?
Ikeas skåp innehåller ju två vinkel-järn som sitter i sidorna.
Mina reglar ligger inte alls som skåpens fästen (ute i kanterna) o gamla skåpen hade en längsgående regel som man skruvade i och kunde sätta skruven där det fanns regel bakom.
Om inte, hur löser man detta bäst?
Förslag:
1. Sätta dekorlist i underkanten som är skruvad fast i reglarna som skåpen vilar på (på samma sätt som när man sätter upp dem). Hade ju helst velat ha kakel ända upp dock.
2. Sätta ett extra vinkelfäste i vart skåp (eller kanske två om 80-skåp), i överskivan, på insidan, som man sätter så att det sitter vid en regel, då får man en skruv som sitter riktigt bra och två som ändock tål hyffsad vikt.

Annan fråga, vad tycker ni om dekorlist under skåpen? Hade tänkt utesluta den, känns onödig med dagens typ av belysning. Förr hade man ju en lysrörsramp att dölja. Eller kommer det att se konstigt ut?

(Se även: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8)
 
Jag rev väggen bakom och byggde upp den på nytt fast denna gången med betydligt fler reglar än ursprungligen.

Körde ett praktiskt test när skåpen väl var uppsatta, jag lade mig helt sonika uppe på skåpen och efter detta så kan jag garantera att det håller ;)
 
f_h skrev:
Annan fråga, vad tycker ni om dekorlist under skåpen? Hade tänkt utesluta den, känns onödig med dagens typ av belysning. Förr hade man ju en lysrörsramp att dölja. Eller kommer det att se konstigt ut?

(Se även: [länk])
Jag kör med dekorlist då min lösning på belysningen blev med IKEAS Lysvik serie med lysrör. Sen är ju även täcksidan anpassad ursprungligen för dekorlist.
 
Ang. dekorlist...har funderat på det och kommit fram till att i ett riktigt modernt "avskalat" kök (släta luckor & raka handtag etc) skulle jag nog utesluta den. I äldre stil mer osäkert, beror kanske litet på hur spotar och kontakter eller vad man nu ska ha under skåpen ser ut.

I huvudfrågan har jag inte mycket att bidra med. Står själv inför att sätta upp IKEA-överskåp i en f n enkelgipsad vägg och blev nästan glad när jag upptäckte att väggen är så skev att jag blir tvungen att riva gipsen. Och när jag har rättat upp det hela ska jag sätta både tvärreglar och OSB - hängslen och livrem :) men det är knappast det svar du vill ha om din vägg annars är rak och fin
 
OM man nu sätter ett extra vinkel-järn i överskivan, så visst skulle det påverka tyngkraften på mindre önskvärda ställen, MEN är det inte så att dragkraften RAKT neråt klaras väl nästan av de ordinarie fästena, även om i gips? I så fall skulle just detta extra fäste mest vara för att hålla skåpet MOT väggen (och sitter ju i så fall mot överskivan). Tänker jag fel?

Kom på en annan sak, hade ju eg. tänkt slippa göra om väggen (slät o jämn). men kanske man kunde ta bort "bara" så pass mycket av gipsen att man kan sätta i tvärgående regel och lägga på ny bit gips däröver. Gör ju inte så mycket med skarvar, blir ju ändå bakom skåpen. Frågan blir ju då hur man fäster regeln på bästa sätt, kommer ju att sitta bara ca. 10 cm under taket.
Storlek på regel i sådana fall? 45*45 för lite?

Tacksam för alla förslag, gissar att ni är många med Ikea-skåp o enkel gips?

"Gamla" skåpens konstruktion gjorde visserligen att man förlorade ca. 1-1,5 cm i djup invändigt pga tvärgående regeln bakom, men gjorde ju också att bara det fanns två reglar bakom så kunde man sätta skruvarna var som helst.
 
Efter mycket frågande (på diverse ställen) och räknande har jag kommit till följande lösning:

a) 1-2 (har tur på vissa ställen med regel) mollyskruv i ordinarie fästen
b) Ett par skruv mellan kanterna där regel finns
a+b) Minst 4 totalt, kanske även ett par i nederkant?
c) Minst en skruv in i regel på sidan där det går (ytterskåp)
d) Ev. även 1-2 skruv upp i tak-regel (har bara 6 cm dit som ändå ska täckas! Tyvärr kan jag ju inte göra det praktiska testet sedan och lägga mig ovanpå skåpen...)
e) EV. en kakel-list att "vila" skåpen på, detta beror på vilket kakel.

Med a+b+c och ev. d (i alla fall för de djupa skåpen över kyl o frys) ska det inte finnas någon möjlighet att de faller.....enl. de "fäst"-experter jag talat med.
a) har bra styrka neråt
b) förhindrar att a) drar utåt samtidigt som de styvar upp än mer
c) ger extra stadga
d) minskar trycket neråt på de svagare länkarna (gips-skruven)
e) ska inte behövas

Dekorlist tror jag att jag i alla fall väntar med, i alla fall tills ljus är uppsatt, så får jag se då. Då kan jag även anv. täcksidan uppåt istället, vill jag sedan ha dekorlist får det bli även på kortsidorna.
 
Jag satte två horisontella 22*145 brädor på väggen och skruvade skåpen i dom. Därmed kom skåpen 22 mm ut från väggen och det fanns plats att peta upp kaklet bakom skåpen i underkant så att man slapp att skära och det blev ingen synlig kant mot skåpen.
 
  • kakel_skap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drogen skrev:
Jag satte två horisontella 22*145 brädor på väggen och skruvade skåpen i dom. Därmed kom skåpen 22 mm ut från väggen och det fanns plats att peta upp kaklet bakom skåpen i underkant så att man slapp att skära och det blev ingen synlig kant mot skåpen.
Aha! Det där med kaklet var ju faktiskt en poäng, särskilt för slöa och ovana kakelsättare som jag.  :)
 
Vi gör/gjorde lika dant med 22*95 där vi spikade ordentligt i alla reglar. Satte även en 45*45 regel nederst för bänkskåp och högskåpen.

Samtidigt satte jag in ett extra "vinkel järn" nederst i skåpen (3 x 80 skåp) och fäste dessa i en 22*95 regel som vi satte dit.


Funkar kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.