Betongplattan blev väl sådär som man kan förvänta sig när man gör det första gången Men nu är jag ivrig att placera hålstenarna för att få lite visualisering och direkt kommer problemställning med hörnstolparna för Pergolataket!! Jag hade en bild att jag skulle få dom i fas med putset/lantbruket så det skulle ge en typ korsvirkeshus känsla!! Ser minst 2 problem dels infästningen med stolpsko eftersom jag använt L element och det är ju 4 cm cellplast i kanterna o hörnen. Det andra är ju hur jag skall placera hålstenarna men det kanske löser sig om det är någon som har en bra ide på problem 1
Jag bifogar några bilder som förhoppningsvis underlättar problemlösning och hoppas någon kan ta sig tid på att lösa min fundering ♂️
Stolpen på bilderna är ju tänkt i större dimension
Jag bifogar några bilder som förhoppningsvis underlättar problemlösning och hoppas någon kan ta sig tid på att lösa min fundering ♂️
Stolpen på bilderna är ju tänkt i större dimension
Om jag skulle byggt en sån hade jag nog limmat lättbetongblock och gjutit kantbalk som ett L i hörnorna i näst översta skiktet, sen hade jag fäst stolpen med vinkelbeslag i betongen. Översta skiktet hade man fått såga ur för stolpen. Då får man förvisso inte stolpe hela vägen ner, så är det ett krav vet jag inte hur du ska fördela lasten, kanske med något plattjärn i botten.
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Jag har insett att dom hörnen både är en svag punkt och vill absolut inte att dom bryts...såg ditt förslag nedan tar till med det och tackar för du tog dig tid ..Det slog mig dock en tanke ..om jag placerar in stolpskon ordentligt och bygger in den bärande stolpen så jag kan få ut trät till kanten för att komma i jämn fas med putsen??X xLnT skrev:
Har du bild på vilken typ av stolpsko du tänkt använda? Finns många olika typer.Lofjärden skrev:Jag har insett att dom hörnen både är en svag punkt och vill absolut inte att dom bryts...såg ditt förslag nedan tar till med det och tackar för du tog dig tid ..Det slog mig dock en tanke ..om jag placerar in stolpskon ordentligt och bygger in den bärande stolpen så jag kan få ut trät till kanten för att komma i jämn fas med putsen??
Lofjärden skrev:Jag har insett att dom hörnen både är en svag punkt och vill absolut inte att dom bryts...såg ditt förslag nedan tar till med det och tackar för du tog dig tid ..Det slog mig dock en tanke ..om jag placerar in stolpskon ordentligt och bygger in den bärande stolpen så jag kan få ut trät till kanten för att komma i jämn fas med putsen??
Produkter som diskuteras i tråden