Hej!

Vi håller på att planera nya huset som blir ett passivhus i lättbetong och letar efter en fönsterlösning med så lågt u-värde som möjligt. När jag tittar runt så verkar det vara fönsterkarmen som är den svaga punkten på fönstren och "förstör" u-värdet. Kronfönster har till exempel fönster med U-värde 0,6 för hala konstruktionen men skälva isolerrutan har U-värde 0,3 d.v.s karmen fördubblar uvärdet.

Min tanke är att fästa in isolerrutan direkt mot lättbetongstummen enligt bifogad bild och jag får då 0,3 i U-Värde på hela konstruktionen eller tänker jag fel ?

Tacksam för alla synpunkter och ideer!
 
  • Drawing1.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Glaskassett/glaspaket heter det. Viktigt att det inte blir tryck på kanterna för då spricker det fort.

Ska ni köpa färdiga väggar? Isåfall vet jag att det finns med ingjutna PVC fönster som minimerar köldbryggorna.
 
Nej vi skall mura stommen i lättbetong block...

Ja, glaskassetter är det som jag menar... Finns det några färdiga system att fästa in dessa?
 
  • Gilla
eldo
  • Laddar…
Det vet jag inte men ring din lokala glasmästar och fråga proffsen :).
 
Färdigt system, det skulle vara en karm då.........
Limmar ni fast glaskassetter direkt i lättbetongen med silicon har ni oerhörda problem den dagen en kassett ska bytas, för bytas kommer de att behöva göras, det har inte evigt liv då lufttryck och temperatur hela tiden böjer glaset fram och tillbaka.

Någon form av kant och något lätt löstagbart som håller glaskassetten är nödvändigt.

Protte
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Har ni kollat färdiga fönster fast med fasta karmar (ej öppninsbara). De brukar ha bättre värden än öppningsbara fönster.
Själv skulle jag inte sätta i fönster på detta sätt som du beskriver. Treglas-kassetter är oerhört tunga och får du en punktbelastning så spricker dom och då gäller ingen garanti.
Glaskassetter med 0.3 är förmodligen gasfyllda samt med någon beläggning på. När jag bytte fönster så räknade jag ut atjag aldrig kan räkna hem extrakostnader för dessa tillägg utan jag valde treglas utan finesser. Var mest ekonomiskt.
Är lättbetongen isolerad på något vis?
 
Vi har tittat på fasta fönster men det är fortfarande karmen som är den svaga punkten.

Eftersom vi bygger nytt så blir kalkylen lite annorlunda mot ett byte. Om vi får tillräckligt bra klimatskal slipper vi investera 200 000+ i ett värmesystem till exempel. Så om Fönstren kostar 100 000 extra så sparar vi 100 000 eftersom vi slipper investera i värmesystemet.

Lättbetongen är planerad till 50 cm tjock med färdigt U-värde 0,14
Golv får U-värde 0,07
Tak får U-värde 0,06
Dörren blir med kall luftsluss och dubbla ytterdörrar med U-värde på 0,59 per dörr
(Har inte färdigt U-värde för hela slussen med båda dörrarna)

Så fönster med U-värde 0,6 blir helt klart kalaste delen :)
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Exakt som din ritning men ställ karmen i så bara glaset syns, borde ge bättre u-värde. Tänk på att välja till kondensfri utsida på gladet bara....

Mvh fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.