Det är så att jag bor i en gammal stuga där all el just nu går på en fas. Det är inte så behändigt alla gånger. Det finns dock också ett trefas-uttag för spis som inte används.
Skulle det vara i sin ordning att installera nya kablar och uttag runtom inne i stugan, som i en fast elinstallation, uppdelat på tre faser och att dessa sedan via en kopplingsdosa kopplas samman med en kontakt som passar för att sätta in i det lediga trefas-uttaget?
Jag tänker då att kontakten har en egen sladd som går från kopplingsdosan och att denna sladd görs tillräckligt lång för att kunna ansluta till uttaget.
Det skulle nämligen vara fint om jag kunde ha kvar trefas-uttaget ifall det i framtiden skulle bli aktuellt med en trefas-spis, och att då bara kunna dra ut kontakten som är tänkt att vara kopplad till den eventuella installationen.

Kan något sådant göras på ett säkert vis, och är en sådan variant av installation tillåten enligt lagar och regler?
Eller skulle en elektriker slå mig på truten bara av att få frågan?

Tacksam för svar.
 
Nej.

Är du säker på att det är trefas i uttaget?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nej.

Är du säker på att det är trefas i uttaget?
Aj då. Så det är varken en säker eller tillåten form av installation menar du?

Är tämligen säker på att det är trefas. Går fem ledare till uttaget, varav en är nolla och en är jord. Och tre faser i elskåpet är upplåtna till "spis".
 
Har du ingen elcentral i stugan som man kan utgå ifrån?

Edit: såg nu att där var ett. Varför inte dra nytt därifrån direkt istället?
 
JLyck JLyck skrev:
Har du ingen elcentral i stugan som man kan utgå ifrån?

Edit: såg nu att där var ett. Varför inte dra nytt därifrån direkt istället?
Det är en mycket bra poäng. Min "stuga" är dock en liten bostadsdel i ett lite större hus, med elcentralen i andra änden av huset sett till bostadsdelen. Så tanken var också att slippa styra med att förbereda för och dra kabel hela den vägen när det redan finns tre faser dragna till uttaget som inte används till något. Och så tyckte jag att det var en lite rolig idé och var intresserad av om det ens var görbart, säkert och tillåtet.

Men jag tolkar tidigare svar som att det vare sig är säkert eller tillåtet att göra på så vis?
 
Om du har en 3-Fas matning 4(5) ledare säkrad 16A så kan du utan problem ersätta uttaget med en färdigkopplad elcentral med Huvud brytare och JFB.
Om nuvarande elcentral har JFB Så bör matning till undercentral ta från PEN Alltså inte 2 JFB i serie.
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.