Hej!

Vi har kört fast lite. Vi håller på att renovera badrummet och vi vill gärna få tag på en fast glasduschvägg som är kortare än 2 m (på butiker verkar de inte förstå, alltså lägre än 2m i höjd, från golv till tak ;)). Det är så att vi ska ha både badkar och dusch i samma badrum, men där duschen är i kortänden av badkaret. Dvs att badkaret (som är inkaklat) är direkt in till vänster från dörren och där badkaret tar slut ska det stå en glasskiva som är början på duschen. Alla som jag hittar är antingen ca 2 m långa eller så är det badkarsduschväggar, och alla dessa som jag funnit är vikbara. Vi vill alltså ha något som är fast, och ca 150 cm lång/hög. Jag har redan kollat med glasmästare om man kan köpa en fullstor skiva och kapa ner den till rätt längd, men eftersom det är härdat glas spricker dessa. Hittar man ingen annan lösning får vi se om det går att sätta en fullstor ändå. Men frågan är då hur det blir om, eller snarare när, vatten kommer mellan glasskivan och kaklet. Det ser nog inte så roligt ut med tiden.

Är det någon som har ett bra tips var man kan få tag på en sådan så uppskattas detta enormt!

Tack på förhand!
Stefan

Du kan väl beställa allt från en glasmästare. Säkert snordyrt, men troligen enda lösningen.

Den tanken har slagit mig också men inget jag gärna gör. En sista utväg är att sätta betongglas istället. Inte så intressant då det tar lite för mycket av utrymmet.

Hör med INR, har för mig att man kan få i egna höjder.

Varför ska den vara så låg? Är det inte bra om även långa personer kan duscha utan att stänka ner hela badrummet?

Lång är nog ett ord du inte ska använda på duschväggar, det kan missuppfattas för både höjden och bredden, så använd de vedertagna höjd och bredd.

T
Varför kan du inte montera en svängbar vägg då? Du behöver ju inte tvunget svänga in den om det skulle vara så.

Taxen: Det var ett material jag inte hade tänkt på att man kan använda. Jag ska kolla hur pass beständigt det är bara, så att det inte blir matt och osnyggt.

Mattetvilling: Jag såg något sådant när jag kollade förut men jag tappade bort märket. Tack för påminnelsen!

Anna_H: Den kommer stå ovanpå badkarskanten, det gör att toppen kommer vara någonstans strax 2 meter ovan mark. Dessutom har jag använt mig av både "höjd" och "lång", det hjälper inte, ofta tror de att jag menar bredd. Antagligen är så inställda på att de har en höjd av 2 meter.

Tank77: Därför att jag vet att den kommer fladdra fram och tillbaka ändå. Exempelvis när man schamponerar håret, då dunkar man i en armbåge lite lätt och vips så har skivan vikt ut sig. Jag har ingen erfarenhet av detta men kan det ske så kommer det ske. Så enkelt är det. Däremot har tanken slagit mig att köpa en svängbar som man på något sätt fixerar, kanske med att borra genom ena kanten och gänga den för att dra i en bult.

Märket Duscholux har en oändlig massa lösningar

Svedbergs har denna som tillbehör till ett av sina badkar. Du får givetvis själv kontrollera om det funkar avseende infästningar och dylikt.
sved1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sved2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övriga tillverkare har säkert liknande lösningar, men du kan få söka under "badkar" istället för "duschvägg".

PASwe: Tack för svaret, men problemet här är att alla dessa badkarsväggar jag hittat är svängbara, och utan modifikation är dessa inte intressanta för oss. Men om det finns någon sådan vägg som inte är svängbar skulle jag bli glad :)

Om det vore så att de svänger upp väldigt lätt när man nuddar dem tror jag inte de skulle vara så populära. Jag förstår inte riktigt vad som skiljer ditt användande av duschväggen från ett normalt användande?

Anna_H: Jag har bott väldigt mycket på hotell där dessa har funnits i olika utföranden och i samtliga dessa fall har de varit lätta att vrida, därav min aversion för dessa. Mitt användande är inte så som de jag sett använts (med just en badkarsvägg). De är som visas på bilden ovan, dvs att de sitter på långsidan av badkaret. Jag skall ha den stående på kortsidan, för att ha en permanent avskiljande vägg mellan bad och dusch. Inte nog med att jag inte vill kunna vrida den, jag ser absolut ingen nytta med det. Dessutom har jag ännu inte gjort iordning själva "lådan" som badkaret kommer vara i. Blir det som jag tror att det blir så kommer badkaret stick upp en liten bit och då finns det dessutom en risk att om glasrutan åker upp så kommer den slå i badkarskanten och gå sönder. Dessutom har vi ett snyggt och speciellt duschdraperi som vi gärna vill fortsätta använda. Är det en svängbar vägg kommer det inte finnas något att sätta en stång mot så det kan hänga uppe.

Men är det någon som löst detta med hjälp av en badkarsduschvägg så tipsa mig gärna på en bra lösning. Jag är inte oäven i den frågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.