3 184 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Fast anslutning toafläkt - EKK får inte plats !
Skall installera en toafläkt. Någon dm ifrån finns en kopplingsdosa, till vilken den skall anslutas med en utanpåliggande synlig kabel som går in i dosan via ett doslock med "kabelintag".
Problemet är att fläkten har så trång "kabelkanal" i sin plast från utsidan och in till anslutningsplinten att en EKK 1,5mm² är helt omöjlig att få in. Kanske en SKX 2x0,75mm² går att få plats med. Instruktionerna visar bara en schematisk anslutningsbild, inget om kabeltyp.
Vad har "panelen" för förslag på godkänd kabeltyp från fläkt till dosan ? Eftersom gruppen är säkrad med 10A (nersäkring inget alternativ) misstänker jag att det inte kommer gå, utan jag får modifiera eller byta fläkten.....
Problemet är att fläkten har så trång "kabelkanal" i sin plast från utsidan och in till anslutningsplinten att en EKK 1,5mm² är helt omöjlig att få in. Kanske en SKX 2x0,75mm² går att få plats med. Instruktionerna visar bara en schematisk anslutningsbild, inget om kabeltyp.
Vad har "panelen" för förslag på godkänd kabeltyp från fläkt till dosan ? Eftersom gruppen är säkrad med 10A (nersäkring inget alternativ) misstänker jag att det inte kommer gå, utan jag får modifiera eller byta fläkten.....
Fresh Intellivent har följande formulering i sin monteringsanvisning: "Anslut fläkten med fast installation eller montera ett sladdställ vilket ansluts till ett vägguttag. Elinstallationen ska göras av behörig elektriker. Inkoppling görs på kopplingsplint i kopplingsdosa på ovansidan av fläkten." Så ett sladdställ till uttag bör få plats i "kabelkanalen"?
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 719 kr inkl moms
Läs mer
Hur många ledare behövs? Är det en dubbelisolerad apparat, eller saknas skyddsjord.
Men med dragavlastning i dosan på väggen (och i fläkten), och sen en anslutningssladd mellan så blir det bra.
Och då kan du t.o.m kapa av ett apparatkabelsladdställ till dator och ta sladd ifrån.
Men annars:
Gummikabel H05RN-F Finns nog i 3x0,75 eller 3x1 på t.ex. classeohlson
RKK finns i olika varianter, 3,4 ledare, 0,75mm2, 1 mm2 (du klarar dig gott med 0,75).
Elbutik, Bauhaus har lite olika kabel på lösmeter.
edit:
Anslutningssladden klamras ej. Och bl.a. därav kravet på dragavlastning där den går in i apparater.
Men med dragavlastning i dosan på väggen (och i fläkten), och sen en anslutningssladd mellan så blir det bra.
Och då kan du t.o.m kapa av ett apparatkabelsladdställ till dator och ta sladd ifrån.
Men annars:
Gummikabel H05RN-F Finns nog i 3x0,75 eller 3x1 på t.ex. classeohlson
RKK finns i olika varianter, 3,4 ledare, 0,75mm2, 1 mm2 (du klarar dig gott med 0,75).
Elbutik, Bauhaus har lite olika kabel på lösmeter.
edit:
Anslutningssladden klamras ej. Och bl.a. därav kravet på dragavlastning där den går in i apparater.
Redigerat:
Jo, men nu var det ett uttag jag ville slippa.least skrev:Fresh Intellivent har följande formulering i sin monteringsanvisning: "Anslut fläkten med fast installation eller montera ett sladdställ vilket ansluts till ett vägguttag. Elinstallationen ska göras av behörig elektriker. Inkoppling görs på kopplingsplint i kopplingsdosa på ovansidan av fläkten." Så ett sladdställ till uttag bör få plats i "kabelkanalen"?
Denna fläkten är det: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Franluftsflakt-2000031799/
I manualen står "använd en 2x1,5mm² för att koppla in markspänning" (om jag får den via luftledning, då :eek. Men om man tittar på bild nr 2 kan man ana "benet"/plastkanalen som kabeln skall igenom från plinten bak på motorn och ut till ytterkanten. Detta är riktigt spinkigt och rymmer ingen vettig 2x1,5mm².
Teoretiskt skulle man kunna klämma in två RK/1,5mm², men RK får ju inte dras utanför kanal och är knappast lämplig att dragavlasta på avsett sätt. För samtidigt visar bild 3 något som ser ut som en lampsladd/SKX....
Får väl ta och köpa en "riktig" fläkt....
Edit:
Gummikabel H05RN är alldeles för grov, då kan jag nästan köra med EKK/light. Det är på håret att en anslutningssladd SKX 2x0,75mm² går i. Behövs f.ö. ingen skyddsledare. Kanske får sätta ett uttag i alla fall.
Edit 2:
Det står dessutom i manualen "För bästa prestanda rengör frontpanelen från dam och smuts kontinuerligt". Den kanske är bäst att använda på herrtoaletter då, kanske ?
Redigerat:
Man ska förvisso följa tillverkarens anvisningar, men just 1,5mm2 area skulle jag lätt strunta i till denna produkt om det var trångt att rymmas.
Både gummikabel och RKK finns i 0,75 och 1mm area, och är tillräckligt.
Och här använder man lämpligtvis H05RN-F (den gamla REVE) isf H07'an som är lite smäckrare, men inte tål lika mycket mekaniskt och kemiskt. Men tillräckligt för detta bruk.
Eller så RKK, eller så nästan valfri anslutningskabel som du snor ifrån någon konsumentprodukt du har hemma.
Däremot står det att det ska vara tvåpolig brytning.
Dvs antingen någon strömbrytare för detta (med dragavlastning i), typ något liknande
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Vridstrombrytare-2000022477/
(men jag vet inte om det finns dragavlasting i just denna)
eller så en stickproppsanslutning, då har du också allpolig frånkoppling.
Både gummikabel och RKK finns i 0,75 och 1mm area, och är tillräckligt.
Och här använder man lämpligtvis H05RN-F (den gamla REVE) isf H07'an som är lite smäckrare, men inte tål lika mycket mekaniskt och kemiskt. Men tillräckligt för detta bruk.
Eller så RKK, eller så nästan valfri anslutningskabel som du snor ifrån någon konsumentprodukt du har hemma.
Däremot står det att det ska vara tvåpolig brytning.
Dvs antingen någon strömbrytare för detta (med dragavlastning i), typ något liknande
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Vridstrombrytare-2000022477/
(men jag vet inte om det finns dragavlasting i just denna)
eller så en stickproppsanslutning, då har du också allpolig frånkoppling.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Det finns redan brytare, men den bryter bara fasen (1-polig).Bo.Siltberg skrev:
På första sidans bild på manualen kan man f.ö. se den tjockare plast"ekern" rakt uppåt, som är tänkt att husera kabeln inuti. Då inser nog de flesta att det inte går i någon 2x1,5mm² där.....
Tack för bollplanket, det var m.a.o. som jag misstänkte.
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Den där låter som något för elsäkerhetsverket. Om det skall på plats i den "ekern" så frestas nog många att mantla av kabeln, eller kanske dr FK, om ens det får plats. Men jag antar att ekern är öppen bakåt? I så fall klarar man ju inte isoleringen med enkelisolerade trådar i ekern.
Hur går den vidare in i fläkten? Finns där någon tätning mot fukt?
Hur går den vidare in i fläkten? Finns där någon tätning mot fukt?
Ekern är öppen ut från centrum men kabeln kommer ligga precis bakom kåpan och på sätt och vis i mekaniskt skydd av den. Så antingen filar man upp en genomföring i höljets kant och släpper ut den, eller ansluter till/via "något" som sitter alldeles intill. Eller drar kabeln vidare i en slang som man låter komma ur väggen bakom "panelen" men precis utanför luftkanalväggen.
Men bra lösning är det inte. I synnerhet inte som inkopplingsbilden dessutom visar en naken, lös kabel som försvinner bakåt in i väggen - utan skydd....
Men bra lösning är det inte. I synnerhet inte som inkopplingsbilden dessutom visar en naken, lös kabel som försvinner bakåt in i väggen - utan skydd....
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
men det jag var ute efter är att om ekern är öppen bakåt så är ju kabeln beröringsbar. och då får det inte vara en enkelisolerad tråd där.
Produkter som diskuteras i tråden