Nu är det visserligen inte säsong men vill gärna börja planera i god tid då jag misstänker att det kan komma att bli djävulskt varmt i vårt nya hus på sommaren.

Funderar på att installera en fast AC på entréplan och köra en fristående AC på övervåningen men kan även tänka mig fast installation där med.

Visst går det att koppla två innerdelar till en pump (duo)? Kan man göra dragningarna snyggt på fasaden? Jag kommer behöva dra en bit då jag inte vill ha pumpen på samma sida av fasaden som innerdelen. Har sett många fasader med vita plastledningar och tycker inte det är supersnyggt, men det kanske är enda alternativet?

Det går ju utmärkt för en målare att måla kanalen i fasadkulören, då syns kanalen betydligt mindre. Satsa på fast monterad AC. Duo AC går jättebra. Portabel AC är ett elände och nödlösning som bullrar och drar massor med energi och kräver ett stort utblåshål.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det går ju utmärkt för en målare att måla kanalen i fasadkulören, då syns kanalen betydligt mindre. Satsa på fast monterad AC. Portabel AC är ett elände och nödlösning som bullrar och drar massor med energi och kräver ett stort utblåshål.
Vi har vit fasad men tycker inte det ser så snyggt ut med de där vita plaströren på fasaden. De är blanka och fula :)

Med portabel menar jag en sån man kan rulla undan bara och föra ut en slang genom ett fönster. Vi har redan en sådan och ett utmärkt litet fönster i vardagsrum uppe för detta. Tänker att man kan låta den stå och gå på dagen på övervåningen.

Satsa på fast AC om du har ett eget hus och kan installera det utan att någon brf eller liknande sätter stopp. Du kommer inte att ångra dig när det blir varmt.

• Älska
Erik JS
  • Laddar…
J Josth skrev:
Satsa på fast AC om du har ett eget hus och kan installera det utan att någon brf eller liknande sätter stopp. Du kommer inte att ångra dig när det blir varmt.
Får bli så :)

Du kan ju även klä in kanalen med fasadpanel lika väggen. Bara göra den lätt demonterbar om det skulle behövas

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan ju även klä in kanalen med fasadpanel lika väggen. Bara göra den lätt demonterbar om det skulle behövas
Bra tanke. Men generellt kommer firman som installerar troligast dra med de vita platsledarna?

E Erik JS skrev:
Bra tanke. Men generellt kommer firman som installerar troligast dra med de vita platsledarna?
Det beror ju lite på vad du beställer..

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det beror ju lite på vad du beställer..
Får höra med Polarpumpen då antar jag när det blir dags, dock har de varit väldigt dåliga på att svara på epost.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.