10 742 läst · 42 svar
11k läst
42 svar
fasförskjutning
Sida 1 av 3
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Håller med IT snubben, vem i hela världen vet vilken som är L1.
"Pannan" låter som det är något annat än en elpanna, värmepump??
Fasförskjutning är jag tveksam att det står, står det inte fasföljd??
Protte
"Pannan" låter som det är något annat än en elpanna, värmepump??
Fasförskjutning är jag tveksam att det står, står det inte fasföljd??
Protte
Är det fel fasföljd är det bara att swappa två av faserna vilka som helst så blir det rätt. Men fasförskjutning är något helt annat än fasföljd. Är det "cos(fi), dvs förskjutningen mellan spänning och ström som avses kanske?, men varför skulle en panna kontrollera detta ??....
När det gäller fasföljden så är inkommande servis märkt 1,2,3. Samma märkning finns sedan mellan mätaren och gruppcentralen om det är EKKJ tex. Översta skenan (Diazed) kopplas sedan till F1 etc... I typ "EKK/EKLK" kablar skall
sedan F1 normalt vara BRUN, F2 SVART och F3 GRÅ. Följs denna färgstandard sedan även i FK i VP rör vet man vid uttaget hur faserna skall kopplas, (Det röda trefasuttaget har fasmärkning 1,2,3, på stiftanslutningarna.)
Sen finns det av naturliga skäl även don där man kan skifta två av stiften för att vända fasföljden i det fall det blivit fel, eller man vill köra trefasmotorn åt andra hållet....
När det gäller fasföljden så är inkommande servis märkt 1,2,3. Samma märkning finns sedan mellan mätaren och gruppcentralen om det är EKKJ tex. Översta skenan (Diazed) kopplas sedan till F1 etc... I typ "EKK/EKLK" kablar skall
sedan F1 normalt vara BRUN, F2 SVART och F3 GRÅ. Följs denna färgstandard sedan även i FK i VP rör vet man vid uttaget hur faserna skall kopplas, (Det röda trefasuttaget har fasmärkning 1,2,3, på stiftanslutningarna.)
Sen finns det av naturliga skäl även don där man kan skifta två av stiften för att vända fasföljden i det fall det blivit fel, eller man vill köra trefasmotorn åt andra hållet....
???it-snubben skrev:
Dom kanske har kastat om faserna till L1-L3-L2, då vill inte 3-fas pumpen till bergvärmen snurra... Då brukar dom fel larma.
Har elverket bara bytt mätare, då har man nog misslyckats rejält om man kan lägga om faserna efter ett mätarbyte...
Har varit med om vid några tillfällen att värmepumpar har larmat på fasfel utan att det har legat omkastat, då har jag fått kasta om faserna för att sedan koppla de rätt igen då har det funkat.
Detta fick jag som tips då jag ringde till någon support för några år sedan tror att det var Ivt det gällde då.
Detta fick jag som tips då jag ringde till någon support för några år sedan tror att det var Ivt det gällde då.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Jojo, men det var inte det min kommentar gällde. I ditt exempel ovan så är ju faserna omkastade och fasföljden blir således fel. I det som jag syftade på, som hänvisar till Floppmans inlägg, så är fasföljden rätt men bara tagna ur olika platser på "tidsaxeln".el_richard skrev:
Håller med er om att bara det går rätt borde det funka. Var dock med om ett fall häromdan då pannan vägrade g igång trots rätt fasföljd. Flyttade alla faser ett steg och vips så gick den igång. Fråga inte varför för det kan jag inte förstå...
Richard: De lyckas dagligen vända faser vid mätarbytena, fattar inte hur de lyckas med det heller...
Richard: De lyckas dagligen vända faser vid mätarbytena, fattar inte hur de lyckas med det heller...