Om man pratar säkerhet så ser jag inga fel förutom ett frågetecken kring nätverkskabel som bör hållas för sig i egna slangar och dosor, hur du nu hade tänkt där. Spisuttag i skåpet bredvid är inte fel.

Och vad gäller det estetiska så kommer allt vi ser på det två sista bilderna att täckas av skåp eller? Men ändå så att alla dosor blir åtkomliga? Då är inte heller det någon större ko på isen.

Du kunde möjligen då löpt linan lite längre och använt slang ända in i alla dosor och uttag på bild och på så sätt kunna dra i FK istället för kabel. Men det kanske inte går?

Det estetiska och rätt materielval är annars viktigt för trovärdigheten och för att undvika att potentiella köpare senare pekar finger och ropar efter en besiktning.
 
Stort tack BO!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om man pratar säkerhet så ser jag inga fel förutom ett frågetecken kring nätverkskabel som bör hållas för sig i egna slangar och dosor, hur du nu hade tänkt där. Spisuttag i skåpet bredvid är inte fel..
Kanske syns lite dåligt men den där extraslangen går aldrig in i dosan för spis/ugn. Vi har i en annan tråd diskuterat det där med att 12v och nätverk bör gå i egen slang och det är därför det är så himla mycket slang. 12v eller nätverk (inkl ljud/bild etc) går aldrig i samma slang/dosa/apparatdosa etc som elen). 12v etc går aldrig ens igen om en eldosa/apparatdosa utan det närmaste de kommer varandra är att de sitter bredvid varandra i varsin apparatdosa (väggen är inte utslagen emellan).

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och vad gäller det estetiska så kommer allt vi ser på det två sista bilderna att täckas av skåp eller? Men ändå så att alla dosor blir åtkomliga? Då är inte heller det någon större ko på isen.
Ja, de kommer döljas av skåpstommen men vara åtkomliga (man får väl ta ut några av sambons vaser som förvaras i skåpet etc men men). Jag sågar upp med dosborr och sätter täckram.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kunde möjligen då löpt linan lite längre och använt slang ända in i alla dosor och uttag på bild och på så sätt kunna dra i FK istället för kabel. Men det kanske inte går?.
Det hade inte gått för 1) jag ville förlägga den del av kabeln som är infräst i rör 2) rören bygger förmycket (16mm) vid själva stommen (10 mm) från väggen. Alltså i mitten av ett skåp är det gott om utrymme från masoniten till väggen men just vid stommen är det bara 10mm.
 
Hade jag varit elektriker där hade jag inte kopplat ihop det där, hade inte velat förknippas med såna installationer, säkert eller ej.

Men ändå intressant, hoppas på uppföljning framöver!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Hade jag varit elektriker där hade jag inte kopplat ihop det där, hade inte velat förknippas med såna installationer, säkert eller ej.

Men ändå intressant, hoppas på uppföljning framöver!

Du kan väl utveckla lite?
 
S Slugge skrev:
Hade jag varit elektriker där hade jag inte kopplat ihop det där, hade inte velat förknippas med såna installationer, säkert eller ej.

Men ändå intressant, hoppas på uppföljning framöver!
Alltså saklig kritik vill jag ha men kommentarer som Slugge och Uffe A levererar är bara löjliga, Ni borde lära er ett och annat av Bo Siltberg. Vad vinner ni på att bara spy galla utan att komma konstruktiv kritik?

Klamrarna sitter med 12-13 cm mellanrum

. Elektriska kablar fästa på vägg med klämmor markerade för att visa 12-13 cm avstånd, med en markerad vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det vinkeln på kabeln som går ner som föranleder er kritik?
 
Jo, inte meningen att racka ner på din installation, funkar det för dig så kör, förstår att du tänker "syns det inte finns det inte" eller något åt det hållet, är bara min känsla när jag ser ditt hantverk, att det är inte något jag skulle vilja befatta mig med, sen antar jag att när elektrikern väl är på plats så syns det mesta kanske inte men min rekommendation är ändå att försöka få till lite "proffsigare" installationer om du nu ska hempularen.

Kanske kommer se helt okej i slutändan men jag hade nog vaknat kallsvettig om natten och fått mardrömmar om hur kabelförläggningen var utförd.

Men uppdatera gärna hur det går i tråden, säkerheten kommer ju ändå främst, kanske blir det ändå lite bättre nästa gång.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Alltså saklig kritik vill jag ha men kommentarer som Slugge och Uffe A levererar är bara löjliga, Ni borde lära er ett och annat av Bo Siltberg. Vad vinner ni på att bara spy galla utan att komma konstruktiv kritik?

Klamrarna sitter med 12-13 cm mellanrum

.[bild]

Är det vinkeln på kabeln som går ner som föranleder er kritik?
Tyck du det är löjligt då, det är är ditt hem och du som ska leva med det.

Kan du inte kolla bilder på en vanlig elinstallation för att se vad som skiljer din, kolla en elritning och därefter bilder på hur det kan se ut, kommer inte kommentera mer här då TS inte tycks ta kritik så bra, men detta är inget forum för att få klappar på axeln utan saklig kritik, och min åsikt är nog inte unik där om det nu är så att du verkligen tänker tillkalla elektriker för hjälp med inkoppling. Tack o hej.
 
MEN slugge du har ju inte givit någon saklig kritik.
 
Ledsen om du tyckte jag rackade ner på din installation men du frågade vad vi tyckte och jag svarade ärligt.
Jag hade inte befattat mig med den installationen i det skicket.
Ska jag skriva under för en så måste jag veta att allt är ok innan jag gör något vidare arbete.
Det är ju trots allt jag som tar ansvaret.
Har inget emot att kunden gör skitjobbet bara det sker efter mina ritningar och anvisningar och jag får möjlighet att kontrollera det innan ev tak och väggskivor sätts upp.
Vill du bara ha positiva kommentarer så fråga din familj eller dina vänner. De tycker säkert det är jättebra.

Håller med Slugge i hans inlägg.

Hoppas du har en bra elektriker som kan kolla allt innan han kopplar in det,

Lägg gärna upp fortsättningen

Lycka till!
 
U Uffe A skrev:
Ledsen om du tyckte jag rackade ner på din installation men du frågade vad vi tyckte och jag svarade ärligt.
Jag hade inte befattat mig med den installationen i det skicket.
Ska jag skriva under för en så måste jag veta att allt är ok innan jag gör något vidare arbete.
Det är ju trots allt jag som tar ansvaret.
Har inget emot att kunden gör skitjobbet bara det sker efter mina ritningar och anvisningar och jag får möjlighet att kontrollera det innan ev tak och väggskivor sätts upp.
Vill du bara ha positiva kommentarer så fråga din familj eller dina vänner. De tycker säkert det är jättebra.

Håller med Slugge i hans inlägg.

Hoppas du har en bra elektriker som kan kolla allt innan han kopplar in det,

Lägg gärna upp fortsättningen

Lycka till!

Men du och Slugge har ju bara givit kritik i form av ett allmänt omdöme om att det är SKIT, ej befatta sig med, dina elever är bättre osv.....Det är inte saklig och konstruktiv kritik.

Hur ska jag kunna bli bättre då?

Trodde att forum som detta var till för att man skulle få konstruktiv kritik etc. Du Uffe A tycktes ju bli helt chockad över att jag satte periplexuttaget under vasken trots att det inte är helt ovanligt.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Tyck du det är löjligt då, det är är ditt hem och du som ska leva med det.

Kan du inte kolla bilder på en vanlig elinstallation för att se vad som skiljer din, kolla en elritning och därefter bilder på hur det kan se ut, kommer inte kommentera mer här då TS inte tycks ta kritik så bra, men detta är inget forum för att få klappar på axeln utan saklig kritik, och min åsikt är nog inte unik där om det nu är så att du verkligen tänker tillkalla elektriker för hjälp med inkoppling. Tack o hej.

Gråt gråt gråt, på med offerkoftan bara. Ska du ge kritik så får du väl tåla lite kritik. Skillnaden var väl bara att min var saklig och din va.......ja löjlig
 
Jag sätter det alltid i skåpet där ugnen sitter.
Får jag inte plats med Perilex så blir det en kopplingsdosa (med dragavlastning)
Lika bra och lika säkert, Och det får alltid plats.
Enligt SS4370102 så ska uttaget för ugn placeras i utrymmet bakom ugnen,
Ska vi vara extra petiga så ska det sitta 300 mm ög och 300 mm från skåpssidan.
 
Gör man installationer så bör man följa standarder och absolut
följa regelverk.
Avsteg från standarder kan göras om man gör en bedömning att standarden inte är lämplig och man gör det säkert.
Avsteg från regelverk är ett stort nej.
 
Det enda uttag jag sätter under vasken är det till diskmaskin och i så fall ett envägs.
Kan köpa att du behöver ett uttag till lådutdragaren nu när jag fick svar på min fråga.
Ang din kommentar till Slugge så tycker jag nog att det verkar vara som att det är du som inte tål kritik.
Slugge svarade dig när du frågade vad vi tyckte och han liksom jag ser det med en yrkesmans ögon.
Om du vill lära dig hur man installerar så är det bara till att söka in på en utbildning.
Där får du lära dig allt från grunden. Inte bara att klamra kabel och sätta upp brytare och uttag.
Efter tiden i skolan har du ytterligare 1600 timmar som lärling där du lär dig resten.
Det är först efter 4 år i yrket som du kan läsa in din auktorisering och jobba fritt.
Regelverket finns där av någon anledning och tyvärr ser vi många av dom anledningarna i olika nätforum.

Vi yrkesmän som finns här vet om att många pular med det själva och vi försöker hjälpa till så att det inte blir något direkt livsfarligt.

Detta var kanske lite O.T. men ditt inlägg krävde det.

Hoppas allt går bra
 
Tack Uffe, jag håller med att man ska försöka följa standarder och absolut följa regelverk.

Är det regel eller standard att sätta uttaget bakom ugnen.

Jag har läst på flera ställen att folk sätter uttaget i skåpet bredvid häll/ugn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.