Är det något som är iögonfallande?
 
Skönt att det inte var en elektriker som gjort det, Jag hade inte låtit den personen sätta foten i mitt hus fler gånger.
Tror att en av bilderna visade skåpet under vasken. Varför två vägguttag (i tvåvägs och ett envägs), och perilexuttaget varför sitter det där?
Vad är det för kabel du har dragit fram till det? Vad har du säkrat det med?
Klammer sitter fel, nu är det ingen avlastning nedåt på de horisontella.
 
Jädrar vad du krånglar till det. Sätt en fibaropuck vid lampa 1 och en till fibaropuck vid lampa 2. Koppla samman puckarna virtuellt. Problemet löst på en kvart utan en massa tåtar kors och tvärs.

Du är skyldig mig en öl.
 
U Uffe A skrev:
Skönt att det inte var en elektriker som gjort det, Jag hade inte låtit den personen sätta foten i mitt hus fler gånger.
Tror att en av bilderna visade skåpet under vasken. Varför två vägguttag (i tvåvägs och ett envägs), och perilexuttaget varför sitter det där?
Vad är det för kabel du har dragit fram till det? Vad har du säkrat det med?
Klammer sitter fel, nu är det ingen avlastning nedåt på de horisontella.

Det var inte bådigt Uffe.

Tvåvägsuttaget är till diskmaskinen och lådutdragaren (IKEA).

Envägsuttaget är till ugnen.

De sitter där därför att min ugn bygger för mycket så jag får inte in uttaget. Varför kan de inte sitte där?

Till Perliex och ugnsuttaget har jag dragit fram en 5g2,5 kabel. De ska säkras med 3x16a.

På bilderna sitter det massor av klamrar, jag vet inte vilken du menar.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jädrar vad du krånglar till det. Sätt en fibaropuck vid lampa 1 och en till fibaropuck vid lampa 2. Koppla samman puckarna virtuellt. Problemet löst på en kvart utan en massa tåtar kors och tvärs.

Du är skyldig mig en öl.
Du kan få två öl! Jag gillar kabeldragning, tar det på nöjeskontot
 
Så bild 1 är ett exempel på sådant som inte kommer att vara synligt (underskåp)? Trots det finns en del frågetecken.
- Rent allmän förlägger man inte slang öppet med kabel i. Om slangen kommer ut från en vägg så avlsutar man slangen där och övergår till att klamra kabel.
- Varför är det två kablar till kopplingsdosan för häll och ugn?
- Uttaget till vänster matas med två kablar. Vad är avsikten? Vidarekoppling? Man ser inte varifrån slangarna kommer men här kan det finnas skäl för en kopplingsdosa.

Bild 4 med en massa dosor och synlig slang
Vad är det vi ser här? Kommer det att döljas av ett skåp?

Bild 5 och 6 (och bild 1)
Här kan det vara lämpligt att kommentera det estetiska
- Klammer ska sättas med enhetligt avstånd. Det man ser på bild 5-6 är inte snyggt, inte snyggt, inte snyggt alls...
- Böjar ska vara så skarpa som kabeln tillåter, typ 5-8 cm
- Ledningar och rör ska förläggas horisontellt eller vertikalt, inte snett.
- Ledningar och rör ska företrädesvis gå in i dosor med 90 graders vinkel.
- Man kan gå in med kabel 45 grader i uttag etc men det man ser på bild 1 är inte snyggt.

Har du en elektriker som du i förväg stämt av med, och som kommer att koppla in detta?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så bild 1 är ett exempel på sådant som inte kommer att vara synligt (underskåp)? Trots det finns en del frågetecken.
- Rent allmän förlägger man inte slang öppet med kabel i. Om slangen kommer ut från en vägg så avlsutar man slangen där och övergår till att klamra kabel.
- Varför är det två kablar till kopplingsdosan för häll och ugn?
- Uttaget till vänster matas med två kablar. Vad är avsikten? Vidarekoppling? Man ser inte varifrån slangarna kommer men här kan det finnas skäl för en kopplingsdosa.

Bild 4 med en massa dosor och synlig slang
Vad är det vi ser här? Kommer det att döljas av ett skåp?

Bild 5 och 6 (och bild 1)
Här kan det vara lämpligt att kommentera det estetiska
- Klammer ska sättas med enhetligt avstånd. Det man ser på bild 5-6 är inte snyggt, inte snyggt, inte snyggt alls...
- Böjar ska vara så skarpa som kabeln tillåter, typ 5-8 cm
- Ledningar och rör ska förläggas horisontellt eller vertikalt, inte snett.
- Ledningar och rör ska företrädesvis gå in i dosor med 90 graders vinkel.
- Man kan gå in med kabel 45 grader i uttag etc men det man ser på bild 1 är inte snyggt.

Har du en elektriker som du i förväg stämt av med, och som kommer att koppla in detta?
Fan det här blev riktigt deppigt. Det kanske inte är estetiskt tilltalande men allt ska följa gällande regler.

Bild 1 är som sagt va under diskhon. Det går bara en slang bredvid kopplingsdosan till hällen. En reservdeagning som är tom, eventuellt kommer den användas för 12v.

På samma bild finns det ett horisontellt (liggandes uttag) som är vidarekopplat till ett infräst uttag.

Jag är medveten om att man inte brukar dra kabel i slang och att man brukar avsluta slangen för at sedan gå över till att klamra. Någon nackdel för elsäkerheter kan det väl inte vara att dra kabel i slang.

För övrigt så är det bara på ett ställe som det går kabel hela vägen i en slang och det är vid den oranga kopplingsdosan annars är det skalad kabel i slangarna där jag sparat höljet den öppna biten.

I princip inget kommer vara synligt när stommarna är på plats.

Jag hade inte riktigt koll på böjningsradien på kabeln därför tog jag ut böjarna vilket kanske är fult men iaf ok att koppla in.
 
Uttag till ugn och häll ska sitta i skåpsutrymmet de är de är placerade
Om inga problem med Ikea skåp och deras ugn. Vad har du för grejor?
Är okunnig inom många områden så förklara för mig vad en lådutdragare är (gärna länk till den).
Som sagt det är många klammer...... alldeles för många.
Det jag påpekade var de kablar som löper horisontellt. Spiken ska sitta på undersidan så att inte kablarna riskerar att falla ner.
För övrigt läs inlägget ovan skrivet av Bo.
Hade du anlitat mig för att slutföra den installationen hade jag haft många invändningar på ditt förarbete och skulle gått igenom allt och säkert gjort om det.
Hoppas för din skull att det är en seriös elektriker som kommer.
Jobbar som lärare inom elutbildning och de allra flesta av mina elever gör bättre ifrån sig efter bara en lektion i utanpåliggande installation.
Du frågade efter synpunkter och jag kommer inte att klappa dig på axeln och säga att du har varit duktig.
Har du förresten kommit överrens med elektrikern om placering av dosor och uttag?
 
Menar du att du kommer att täcka dosorna med stommarna?
Det är ett stort NEJ på det.
Alla dosor ska vara åtkomliga Inget får döljas så att man inte kan komma åt och dra om....
 
Smart, jg
U Uffe A skrev:
Menar du att du kommer att täcka dosorna med stommarna?
Det är ett stort NEJ på det.
Alla dosor ska vara åtkomliga Inget får döljas så att man inte kan komma åt och dra om....
Nej jag sätter täckramar på med uttag alt blindlock
 
Du kommer säkert att få ihop detta på ett bra sätt och bli funktionellt utan säkerhetsproblem vilket är det viktiga.
Petitesser om det estetiska är ju sekundärt, men ändå viktigt för trovärdigheten.
 
Tack Bo

Jag ska spika upp klammern åt andra hållet

Jag ska ha ramar på dosorna i skåpen så allt går lätt att komma åt.

Ulf:

1) Jag förstår inte varför man inte kan ha uttag till ugn och häll i bänkskåpet under diskhon.

2) om jag bygger ett kök hemma vad är det då för problem med att ha för många klamrar. Bättre med för många än för få. Håller du med?



Elektrikern va här några minuter och kikade på mina ritningar.
 
Lite fler bilder (översiktsbilder)
 
  • Vita tomma köksskåp monterade på en vägg ovanför otätade rörinstallationer på ett golv med spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsbild av en vägg under renovering med elinstallationer och rör, samt en stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så bild 1 är ett exempel på sådant som inte kommer att vara synligt (underskåp)? ?
JA, Bild 1 är under diskhon. Jag läste här på forumet att andra hade satt uttag för spis och ugn i skåpet bredvid spis och ugn då ugnen byggde för mycket för att få plats med uttagen i "rätt skåp". Det passade mig ganska bra eftersom jag inte har ugnen på bygget och vill inte riskera att behöva ringa elektrikern för att flytta på uttaget. Sätter jag som jag nu gjort, uttaget bredvid så kommer ugnen kunna sättas på plats oavsett placering av uttagen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Trots det finns en del frågetecken.
- Rent allmän förlägger man inte slang öppet med kabel i. Om slangen kommer ut från en vägg så avlsutar man slangen där och övergår till att klamra kabel..
Jag vet det. Anledningen till att man "inte gör så" lär väl vara att det är dyrare att göra som jag gjort.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Varför är det två kablar till kopplingsdosan för häll och ugn?..
Det är inte två kablar, det är två flexlangar. Den andra är reserv för nätverkskabel alt 12v.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Uttaget till vänster matas med två kablar. Vad är avsikten? Vidarekoppling? Man ser inte varifrån slangarna kommer men här kan det finnas skäl för en kopplingsdosa.
Precis den är viderkopplad till ett infräst uttag, tror man ser det bättre på de senaste bilderna (översiktsbild)


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
-Bild 4 med en massa dosor och synlig slang
Vad är det vi ser här? Kommer det att döljas av ett skåp?.
Ja det kommer döljas i ett skåp. De flesta rör som går ner är för 12v alt. nätverkskabel. Jag drog några extra för framtiden. I två av rören ska det dock gå tändtråd, det beror lite på hur elektrikern vill göra.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bild 5 och 6 (och bild 1)
Här kan det vara lämpligt att kommentera det estetiska
- Klammer ska sättas med enhetligt avstånd. Det man ser på bild 5-6 är inte snyggt, inte snyggt, inte snyggt alls...
Absolut! Jag håller med. Jag har slarvat lite.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Böjar ska vara så skarpa som kabeln tillåter, typ 5-8 cm
- Ledningar och rör ska förläggas horisontellt eller vertikalt, inte snett.
- Ledningar och rör ska företrädesvis gå in i dosor med 90 graders vinkel.
- Man kan gå in med kabel 45 grader i uttag etc men det man ser på bild 1 är inte snyggt.
Hade varit konstigt om det hade sett ut som ett proffs hade gjort installationen. Jag är bara en glad amatör som ödmjukt försöker lära mig. Jag hoppas jag blir bättre och bättre. Jag tror inte den elektrikern jag vidtalat kommer vägra koppla in installationen för att den är ful eller för att jag har för många klamrar. Givetvis kommer han inte koppla in den om det är något som strider mot elsäkerhetsnormerna. Finns det möjligtvis någon sådan svag punkt i min installation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.