tommib
Nej, det är inte ok. Det bryter mot överskådligheten. Det finns inte heller någon anledning att göra det eftersom du måste ha en kabel eller slang mellan lampans dosa och uttag/brytare i bild. Om det är utanpåliggande kabel använder du fyrledare istället för treledare.

Vad menar du att du skulle vinna på att göra såhär?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vet inte om man kallar det utanpåliggande när FK-kabeln ligger i en flexslang. Allt utom tändträden ligger i slang ingjuten i väggen/tak.

Det jag tjänar är att jag slipper dra nollan och fas från takdosan näramst lampa nr 1 till brytaren. Jag tar istället fas och nollan från brytaren ovanför.
 
Du menar alltså att jag måste göra såhär:

[ Schematisk illustration av eldragning för två lampor kopplade till takdosor och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja, om du med brytare 1 ska styra lampa 1 och brytare 2 ska styra lampa 2.
När du har hamnat i det där problemet är kretslösningen feltänkt från början.

Varifrån kommer matningarna till takdosa 1 och 2? Eftersom du säger att det är samma grupp måste det finnas en gemensam dosa någonstans på vägen. Det optimala vore om takdosorna var sammankopplade och du kunde gå via den ena till den andra. Då kan du dra allt i samma rör. För att kunna ge någon rekommendation behöver man se hela bilden och helst då på plats. Jag skulle rekommendera att du tar in en elektriker för att göra detta, hen kan säkert råda dig till en vettig lösning.
 
Nu blir summan av strömmarna i varje ledning 0, men det ser fortfarande heltokigt ut. Två olika takdosor kan inte förbindas via ett uttag!

Inkommande matning ska gå till en takdosa eller annan kopplingsdosa. Endast i nödfall man matningen ske via A-dosa för uttag eller strömbrytare. Kopplingsdosor bör vara direkt förbundna mellan varandra. Endast i speciella fall går man via ett uttag.
 
På den sista bilden så förbinds bilden Takdosa 1 och Takdosa 2. De sitter två olika apparatdosor sammankopplade men inte ihopkopplade (dvs väggen mellan dosorna är inte borttagen)

Anledningen till att de fick bli såhär var att jag inte lyckades bila ut för ett uttag rakt under takdosa 1. Nästa möjliga plats för brytare var du tillsammans med brytare nr 2.
 
tommib
Jag förstår fortfarande inte varför du inte kan gå Brytare 2 -> takdosa 2 -> annan kopplingsdosa -> takdosa 1. Eftersom du säger att det är samma grupp måste det finnas en gemensam dosa någonstans.

Som sagt, kretslösningen är bristfällig från början men kanske är resultatet av en renovering av befintlig anläggning.
 
Den dosan där jag misstänker att de är sammankopplade ligger åt helt fel håll och den är dessutom knökfull (får inte igeno locket).

Jag misstänker att takdosa 1 och takodsa 2 sammankopplas i den knökfulla takdosan.
 
Du menar alltså att det mest riktiga är såhär:
Elkopplingsschema som visar kabeldragning mellan lampor, uttag och takdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Ja, det är den mest korrekta lösningen. Varför är den knökfull? Om där är en grupp och ett par tändtrådar borde den inte vara det.

Ibland tvingas man till oortodoxa kretslösningar men då bör man ha övervägt alla andra alternativ och konstaterat att de är sämre.
 
Tror den är full för att

1. dosan är från 1943
2. finns två lampor och ett uttag i badrummet och de är var och en kopplade till dosan
3. vidarekoppling till kök
4 vidarekoppling till matrum

Eventuellt kan det också bero på att 10A gruppen (kylskåp) går via den dosan men det kanske den inte får och då är det ingen anledning. Elen gjordes om (ny elcentral och FK-ledare) för 4-5 år sedan i hela lägenheten men man använde befintliga dosor.
 
tommib
Som jag skrev för ett tag sedan skulle jag rekommendera att du tar in en elektriker som får titta på det på plats. Eventuellt kan hen komma fram till en vettig lösning. Över nätet känns det inte rätt att rekommendera en suboptimal lösning utan att ha all information.
 
Elektrikern kommer den 8:e feb

Den gick inte till takdosa ”knökfull”, de tycks mötas i elcentralen och ligger under samma säkring.

Känns jäkligt märkligt att dra en tändtrpd via centralen
 
tommib
Ah, ja. Då är vi inne på suboptimal lösning, kanske då enligt bilden i #18. Det blir bra med elektriker tror jag, hen kanske ser något som vi inte kan se här. Det kanske är läge för en lite större omtrådning för att lösa det hela.

Detta illustrerar också på ett bra sätt komplexiteten i att planera en installation, dvs placera slangar och dosor. Det är det som är svårt. Inte att dra i lite FK och koppla. Apropå debatten här på forumet med jämna mellanrum om att dra slang innan elektrikern kommer...
 
Mm elektrikern var här innan jah började och kollade lite men va inte särskilt intresserad.

Sen sket det sig med bilningen och jag fick helt enkelt strunta i att sätta brytaren rakt under takdosa 1 och istället hitta en ny lösning.

Det var fredag kväll, elektrikern hade som tidigast kunnat komma måndag. Det var dock inte troligt.

Jaja tänkte kag och drog ett flexrör mer eller mindre utanpåliggande till brytare 2.

I värsta fall får jag väl skippa den taklampan :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.