Såhär är det draget idag

Schematisk bild av elektrisk dragning med två lampor, ett uttag, två strömbrytare och en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
känns väldigt märkligt att dra tändtråden via elcentralen

Jag har ett rör som går från Takdosa 1 till brytare 1

Jag vill dra fram nollan till brytaren

Det lutar således åt den s k suboptimala lösningen

Suboptimal lösning:
 
  • Elinstallationsschema som visar kabeldragning mellan takdosor, uttag, brytare och elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
känns väldigt märkligt att dra tändtråden via elcentralen
Det är därför man skippar tändtråd och sätter PLEJD som löser sådana här problem för en elektriker. Mycket billigare och snabbare än att fundera i timmar.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är därför man skippar tändtråd och sätter PLEJD som löser sådana här problem för en elektriker. Mycket billigare och snabbare än att fundera i timmar.
Jag kör Z-wave
 
Låt det bli en trådlös lösning med Z-wave då för du bör undvika sådana korskopplingar i det längsta, det blir inte bra.

Alternativt klipper du ena matningen så att endast en ledning från centralen matar allt på bild.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Låt det bli en trådlös lösning med Z-wave då för du bör undvika sådana korskopplingar i det längsta, det blir inte bra.
Z-wave pucken sitter vid brytaren så den lösningen hjälper inte i detta fall. Pucken får inte plats i takdosa 1.

Alternativt klipper du ena matningen så att endast en ledning från centralen matar allt på bild.
Du är ganska klurig du BO :)

El-schema över koppling av två lampor, uttag och strömbrytare med färgkodade ledningar från elcentralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet med den lösningen är att jag då måste dra även skyddsjorden ner via brytarna.

ÄR det tydligheten det brister i att göra som på bilden i #32
 
tommib
Ja, det och att man inte bygger ringar av grupper. Man ska inte behöva vänta sig att samma grupp kommer från två håll.

Problemet du får när du "klipper av" vid den streckade linjen är att du matar den vänstra delen via en apparatdosa (brytarna). Det är inte så bra, men kanske bättre än alternativet. Finns det ingen möjlighet att förbinda takdosa 1 och 2?
 
Om jag ska förbinda takdosa 1 och 2 så måste jag bila upp taket :(
 
Men om jag sätter brytare 1 30 cm från brytare 2 då är det väl ok?
 
Sågär:

Säg att jag lyckas koppla ihop 1 och 2 jag måste ju iaf kapa någon av kopplingarna mot elcentralen
 
tommib
"Måste" är starkt i sammanhanget, men det är rekommenderat. Eller hellre, annan lösning. Ta dit elektrikern, det kan hända att hen ser helheten på ett annat sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har lyckats sammankoppla takdosa 1 och takdosa 2.......

Nu har elektrikern all möjligheter
 
Va snälla nu!
 
  • Vägg med elinstallationer, öppna kopplingsdosor och utstickande kablar, vissa med isoleringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar med skarvklämmor som sticker ut från ett hål i en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsvägg med tre uttagna hål för elinstallationer och synliga elkablar inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med öppna kabelrör och eldosor på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elrör och kablar installerade på en vägg med uttag och ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar utstickande från vägg med klamrar längs med en kabelkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med spackelreparationer och elektriska uttagsförberedelser under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en elektriker som gjort det där?
Har du lust att förklara vad vi ser?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Haha, nej det är verkligen ingen elektriker som gjort det där.

Det är eldragningen i köket. Köket är från 1943 och spisen gick på gas, knappt några uttag osv.

Det ni ser är dragning som kommer gå bakom passbitar (dvs mellan skåp och vägg).

Elektrikern kommer i nästa vecka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.