Huset från 67 behöver nu verkligen lyftas och moderniseras, förra ägaren tyckte att det var ett smart drag att måla mexitegelfasaden som nu verkligen sett sina bästa dagar, plåteriet behöver också bytas ut och uppfarten ska lyftas samtidigt.
Frågan är då, hur ska jag göra, putsa, eller klä med liggande panel?
Ett bekymmer jag har är stuprören som är direkt anslutna i takets lägsta punkter, rakt ner i gjutjärnsrör i backen, så jag har inte utrymme att klä eller putsa fasaden utan att helt bygga om stuprören och avrinningen vilket blir ganska omfattande.

Tanken är att fasaden oavsett ytbeläggning blir vit, plåtarna och stuprör galvade och det speciella svarta överhänget kläs med någon modern cederpanel eller liknande.

Kan man putsa direkt på mexitegel med dålig färg?
Måste ytan blästras före eller kan man näta direkt på?

Kan jag plocka ner teglet och på så vis vinna det utrymmet som krävs för den nya fasaden?

Många frågor, men jag känner att jag behöver lite synpunkter utifrån innan jag börjar tackla detta projekt.

Hus från 1967 med sliten mexitegelfasad och staket, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus från 1967 med målad mexitegelfasad och plåttak som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan bara uttala mig om det estetiska, och då tycker jag att det skulle bli snyggast med putsad fasad om nu inte mexiteglet går att fräscha upp. Synd att de har målat den, har du provat att blästra bort färgen? Har jag förstått det rätt så måste så mycket av färgen som möjligt bort om du ska putsa på teglet, men det finns säkert de här som kan det bättre än jag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag håller med, att sätta träpanel på ett så tidstypiskt hus skulle se konstigt ut.

Det beror på vilken färg du har på tegel, vissa färger går att putsa rakt över med t.ex Webers ef 261.
Dyrt bruk men blir billigare än att blästra. Är det någon plastfärg har du inte så mycket val än att blästra bort eller riva allt och sätta isolering upp till samma djup som tegel var.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.