7 032 läst · 7 svar
7k läst
7 svar
Fasadfärg som släpper och spricker
Medlem
· Västerbotten
· 4 inlägg
Jag har problem med färgen på min fjällpanel som sitter som fasad på garaget. Fasaden är målad ett par gånger med akrylat möjligtvis med nån annan färg längre tillbaka i tiden. I fjol upptäckte jag att färgen börjat spricka längst brädorna samt att nedre delen på fjällpanelen börjat släppa färgen(långa remsor som lossnat). Lös färg på panelen skrapades bort förra sommaren varpå grundfärg och täckfärg (akrylat) målades på. Nu till mitt stora förtret så ser panelen nästan likadan ut igen, sprickor i färgen längst med brädorna samt att nedre delen av brädorna släpper ifrån sig färgen. Någon som har nån ideè om vad som kan vara boven i dramat?
Medlem
· Västerbotten
· 4 inlägg
Beckers Expo fasadakrylat har för mig att grundfärgen va cuprinol trägrund V, panelen är i hyffsat gott skick.
Med stor sannolikhet boven är virket. Förmodligen fuktskadat. Körde ned grund V och Expo x 3 hela fasaden. Sitter hur bra som helst. Jag bytte flera paneler som var skadade men 2 st blev inte utbytt för att materialen tog slut. De här två har släpt längst ner men det var väntad.
Medlem
· Västernorrland
· 10 839 inlägg
virket får väl aldrig nån chans att torka antar jag. Småfuktigt hela tiden och sen målar nån över med ny plastfärg och så börjar det om.
Det är väl det som är det största problemet med plastfärger? Att dom är helt täta så att eventuell fukt inte kan torka ut.
Har en bekant som målade med Demidekk för ca 10 år sedan och många av brädorna är murkna nu. En målare som kollade på det hade en teori om att trät inte var helt torrt och färgen stänger inne fukten.
Men det är ju bara spekulationer. Är inte alls insatt i dessa färger. Har bara måla med slamfärg.
Har en bekant som målade med Demidekk för ca 10 år sedan och många av brädorna är murkna nu. En målare som kollade på det hade en teori om att trät inte var helt torrt och färgen stänger inne fukten.
Men det är ju bara spekulationer. Är inte alls insatt i dessa färger. Har bara måla med slamfärg.
Medlem
· Västernorrland
· 10 839 inlägg
jo det är väl det som är den egentliga nackdelen med dylika färger fast expertisen vill ju gärna skylla på allt möjligt annat. Första målningen är ju som mest kritisk. Är virket det minsta fuktigt så sätter man ju igång karusellen bara. Dyrare och bättre färg sitter troligen längre innan den släpper, det är väl den stora skillnaden antar jag,
Är det dessutom tveksam ventilation bakom fasaden, ja då blir det ju än värre.
Är det dessutom tveksam ventilation bakom fasaden, ja då blir det ju än värre.
De flesta tror att plastfärg är tät. Tvärtom släpper den lätt igenom fukt utifrån och när fukten gått in en bit träet hinner träet inte andas ut fukten. I själva verket är det oljegrundfärgen man först målar som ska skapa en tät yta för fukten som plastfärgen för lätt släpper igenom..