Hej, hoppas ni har det bra. Jag vill måla på den här delen(halvmåne) av fönstret. Jag har tänk men hittat inte rätt lösning för att nå den. Det tapetseringen är ca 1 m bredd och är svårt att nå den med en stege.
Min vuxendotter väger 60kg vill klättra men taket är mycket bränt. Kan jag fästa en pensel på en skaft och måla på den utan att skrapa gamla färgen. ?
Jag har hittat en restfärg i vårt kalla garaget och färgen är 6 år gamal . Den har bildats ett lager och väska. Jag rörde om den och det gick bra och blev en tjock massa. Jag provade och målade på en bit av fasaden. Kan jag använda den?.
Måste jag skrapa bort gamla färgen först.? Tack

• En mansardtak med ett halvmånefönster markerat med röda cirklar, visar vart målningen behöver utföras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med grått tak och vit fasad. På övervåningen finns ett halvmånefönster och på nedervåningen finns vita fönster och en vit dörr med ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Både skrapa och tvätta, sen grundmålning på rent trä sen en slutfärg och inte det joxet som hade klumpat sig är mitt förslag.Och det går inte göra från marken.

Ska det göras säkert är det ställning eller skylift som gäller. Personligen skulle jag inte använda en 6 år gammal färg. Ytan som ska målas behöver skrapas och tvättas för ett bra resultat. Blir det trärent behöver du även grundmåla/olja innan täckfärg.

Stefan N Stefan N skrev:
Både skrapa och tvätta, sen grundmålning på rent trä sen en slutfärg och inte det joxet som hade klumpat sig är mitt förslag.Och det går inte göra från marken.
Här håller jag absolut INTE med. Vinsten med att skrapa och tvätta kan aldrig försvaras med kostnaden. Om man bara penslar på, med penseln på ett skaft kommer det garanterat hålla sig snyggt i 5år, men mer troligt 10år. Genom att skrapa och tvätta före, kan det hålla dubbelt så länge, på sin höjd.
Men inom 5-10år måste säkert ändå huset målas, eller taket fixas. Då, när man ändå har ställning/skylift kan man passa på att göra ett mer grundligt arbete.

• Gilla
  • Wow
Bröstmjölk och 1 till
  • Laddar…
Ok, din åsikt. Jag föredrar att göra saker rätt än snabbt.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Här håller jag absolut INTE med. Vinsten med att skrapa och tvätta kan aldrig försvaras med kostnaden. Om man bara penslar på, med penseln på ett skaft kommer det garanterat hålla sig snyggt i 5år, men mer troligt 10år.
Att inte göra ett ordentligt underarbete anser jag vara fel.

Men eftersom @AG A nu garanterar att det håller sig snyggt i fem år ändå bara man penslar på färg är det ju ingen mening att vara nogrann, då man nu får tro att AG A kommer och gör om arbetet åt TS om det flagar efter tex 2år.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Kommer du åt takkupan med skylift?

En plywoodskiva i fönsteröppningsbredd med ett par ben längst ut som stöder mot talpannorna och håller skivan horisontell, och ett par kortare ben inne i huset som håller skivan på plats. Ett rep runt mittstolpe och dotter. Sedan skrapa och måla.

Att slabba med färg på lång pinne för att måla på otvättad och oskrapad yta är kortsiktigt och troligen lika kladdigt som en desperat läppstiftsförbättring på fyllan strax innan baren stänger.

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Att slabba med färg på lång pinne för att måla på otvättad och oskrapad yta är kortsiktigt och troligen lika kladdigt som en desperat läppstiftsförbättring på fyllan strax innan baren stänger.
Just så, men det är ju i princip det @AG A föreslår och lämnar garanti på.

F fribygg skrev:
Just så, men det är ju i princip det @AG A föreslår och lämnar garanti på.
Bortsett från helt olika förarbete och att AGA vill måla om hela tegelhuset om fem år, så är det kanske samma. Eller inte, då jag skulle målat utan pinne.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bortsett från helt olika förarbete och att AGA vill måla om hela tegelhuset om fem år, så är det kanske samma. Eller inte, då jag skulle målat utan pinne.
Hej och tack för svaren .Skylift är dyr och ställningar ör också kostar. Jag har inte heller någon bil.
Vilken färg är grundfärgen ,,vitfärg?. Tack

N Nannito skrev:
Hej och tack för svaren .Skylift är dyr och ställningar ör också kostar. Jag har inte heller någon bil.
Vilken färg är grundfärgen ,,vitfärg?. Tack
Hej jag var på hornbach idag och dem avrådde mig att måla nu för det är risk med fukt och dålig resultat,annars ska målas till våren enlig dem.Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.