Håller på med en pergola. Blir ca 20 m².
Kommer att lägga trallen (28x95) som ett fiskbensmönster.
Trallen kommer att skruvas underifrån för att minimera skruvskallar.

Jag har en idé om att fasa av trallen på ändträt. Min fru säger tyvärr NEJ, det är för mycket jobb. Jag säger JA. Man slipper tandningen och stickor.

Säg att det blir ca 350 brädor/700 sidor som ska fasas.
Är jag dum som en tänker tanken??
Vad är lättaste/snabbaste sättet att göra det på? Fil? Handöverfräs? Bandslip??
Kan det ta en dag extra att göra det??
 
Stålrubank är ett oslagbart verktyg för detta (och mycket annat). En riktig bordsfräs går bra, men det saknar ju de flesta. Handöverfräs tror jag genererar lika många misslyckade som lyckade fasningar.
 
Multimaskin med slipdyna på kanske är smidigt kom jag just på.
 
richardtenggren
Jag har tänkt köpa en kantfräs, typ OFK 500 för ändamålet :)
 
Sådärja en maskin för 5'. Jag som hade tänkt försöka få in en lamellfräs för staketet i budgeten.

Tack för tipset men inte värt det.

@justusandersson tips med hyvel kändes ok men då blir den inte rundad tänker jag.
 
richardtenggren
Du skrev fasad kant. Runda en kortsida tycker jag man gör enklast med sandpapper. Det finns jättemånga roliga maskiner som man kan försöka lura hustrun att tro att man behöver, men det är en annan gren...
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Ingen fara!
Tyvärr har jag varken Bosch eller Makita verktyg.

Det är en bra idé hur som helst.
 
J justusandersson skrev:
Du skrev fasad kant. Runda en kortsida tycker jag man gör enklast med sandpapper. Det finns jättemånga roliga maskiner som man kan försöka lura hustrun att tro att man behöver, men det är en annan gren...
Vilken miss av mig på kvällskvisten. Menade rundad naturligtvis :oops:
 
Jag kör med en speciell kantfräs, men i princip en handöverfräs man kan hantera med en hand.
Däremot är tryckt trall lurigt då den nylagd kan ha en viss fuktighet som inte är helt optimalt att bearbeta.
Men det är ju inget finsnickeri och trallen lär ändå förändra sig när den torkar.
 
J justusandersson skrev:
Du skrev fasad kant....
En fasad kant behöver inte per automatik vara ”rak” den kan också ha radie. Men då bör man även skriva detta.
 
Jag använder en enkel trärasp till altanen på drygt 100kvm. Upplever inte det momentet som betungande. Tar det samtidigt som jag sågar. Ger skarvarna en trevlig handarbetat look utöver de fördelar du redan nämnt.
 
  • Närbild på en träaltans detaljarbete med handraspade skarvar och infällda skruvar i träplank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 2 till
  • Laddar…
Byggglädje Byggglädje skrev:
Jag använder en enkel trärasp till altanen på drygt 100kvm. Upplever inte det momentet som betungande. Tar det samtidigt som jag sågar. Ger skarvarna en trevlig handarbetat look utöver de fördelar du redan nämnt.
Arbetet med en kantfräs skulle sett betydligt mer ”prydligt” ut men om man gillar den looken så är det ju kanon.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vad tror ni om att sätta en handöverfräs i ett bord och dra trallbitarna mot stålet bara?? Bör gå ganska fort.
Finns det stål med kullager med R 4mm?
 
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har tänkt köpa en kantfräs, typ OFK 500 för ändamålet :)
Enda trista med Festools maskin är att man måste ha deras egna frässtål då de har någon eget sorts skaft, och dom är riktigt dyra :worried: men annars är den grym :) Har en själv..
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.