Min fråga, utlöser majoriteten fartkameror en synlig eller osynlig blixt på kvällen?

Redigerat:
RoTe
Sist jag testade blev jag nästan bländad men som tur var hade jag solskyddet nere.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Min fråga, utlöser majoriteten fartkameror en synlig eller osynlig blixt på kvällen?
Alla fartkameror blixtrar med en fullt synlig blixt, natt som dag är min erfarenhet.

N Nalleboda skrev:
Alla fartkameror blixtrar med en fullt synlig blixt, natt som dag är min erfarenhet.
Läser jag på Flashback så säger folk så också. Men, enligt chat GPT så är det "äldre" fartkameror som använder synlig blixt - de senare modellerna använder IR-ljus för att fota, för att inte blända eller skrämma förare med start ljud. Men detta kanske inte gäller i Sverige, ännu (?)

RoTe
Dracula Dracula skrev:
Läser jag på Flashback så säger folk så också. Men, enligt chat GPT så är det "äldre" fartkameror som använder synlig blixt - de senare modellerna använder IR-ljus för att fota, för att inte blända eller skrämma förare med start ljud. Men detta kanske inte gäller i Sverige, ännu (?)
Är väl bara att testa? Kör för fort med en mask på eller solskyddet nere förbi en massa kameror. Vi har inte ägaransvar i Sverige.

Dracula Dracula skrev:
Gäller möjligen de nya som inte finns uppsatta i Sverige ännu, alla som finns nu är av samma modell vad jag vet.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.